Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2st interna USB samt 1 intern Firewire-port


CableGuy_SWE

Rekommendera Poster

Jag har en HP Paviljon 760 (drygt tre år gammal) på 1.7 GHz.

Den har ett PCI-kort som stöder USB1.1 och Firewire, som satt i orginal. Detta kort vill jag nu byta mot ett likvärdigt kort med stöd för USB2 och Firewire. Har letat överallt utan att hitta något som har tillräckligt med interna kontakter, eftersom jag har en USB/Firewire-front på datorns framsida som jag vill kunna använda.

 

Jag behöver alltså ett PCI-kort med två interna USB2-kontakter samt en intern Firewire-kontakt där kablarna till fronten kan anslutas.

Dessutom bör det finnas minst två externa USB2-kontakter samt en extern Firewire-kontakt på kortets plåt.

 

Jag har sett att det ibland finns SATA-kontakter, men det är inget jag egentligen behöver. USB2 och Firewire är det som är viktigast.

Förstår ej varför det ska vara så svårt att hitta eftersom mycket datormodeller sedan länge har sådana frontpaneler med dessa kontakter.

 

 

 

Någon som vet var jag kan hitta ett sådant kort att köpa???

eller vad det möjligtvis heter (märke/modell) ???

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
CableGuy_SWE

Jag har på min dators front en smidig lucka, vilken innehåller 2st USB, samt 1st FireWire-kontakter. Jag använder dessa till alla möjliga portabla saker som kameror, usb-minnen, MP3-spelare m.m.

 

Eftersom denna lucka med dessa kontakter redan finns så vill jag kunna utnyttja dessa i fortsättningen också. Kontakterna på baksidan kan jag istället använda till mer stationär utrustning som min webkamera, skrivaren, och ev. en scanner.

 

En kompis som uppgradera sin dator med ett USB2-kort och kopplade detta till befintiga kontakter fick ändå bara USB1.1-hastighet på dessa kontakter, medan han har USB2-hastighet då han kopplar utrustningen direkt på USB2-kortet, vilket betyder att ibland är kontakterna av betydelse för att det ska fungera.

 

Även om jag får låga hastigheten om jag kopplar in utrustning via fronten så väljer jag nog ändå detta av smidighetsskäl, men om det skulle fungera även på fronten med USB2 så är det ändå bättre och jag är då ute efter ett liknande kort jag har, fast med nya standarden samt ev. en ny frontlucka om det behövs.

 

Är det någon som har tips på sådana kort med flera interna kontakter så uppskattar jag om detta kan komma oss till vetskap snarast, eftersom vi är några som ska uppgradera våra gamla HEMPC. Har kollat flera vanliga nätbutiker utan framgång.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billy Fransson

Jag förstår inte riktigt ditt problem..

Det finns nästan bara usb-kort med 1 intern anslutning och jag tror att din usb-hub som du har i fronten bara behöver en anslutning för att fungera..eller har du kollat det?

annars kan du köpa en hub som du koplar in på kortet som har två anslutningar och sedan kopplar du din usb-hub i den..

 

Jag ser inte problemet men jag kanske har fattat det här helt fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...