Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inställningar för Tiny Personal Firewall?


Ammie

Rekommendera Poster

Jag har nyligen laddat hem en brandvägg som heter Tiny Personal Firewall. Nu kommer varningsrutor upp precis hela tiden, också innan jag hunnit koppla upp mig på internet, med "Incoming Connection Alert!". Jag har förstått att man på något sätt ska kunna skapa en regel så att sådant som man behöver för att surfa på internet godkänns, men inte intrångsförsök och liknande. Frågan är då vad jag ska välja att godkänna och inte? Eftersom jag inte är så duktig på datorer uppskattas anvisningar steg-för-steg.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man installerar en brandvägg första gången så måste man lära den vad som är tillåtet eller inte.

Så det första du bör göra för att få en massa arbete undanstökat är att efter du installerat brandväggen, startar dom program du använder mot nätet: Webläsare, mailläsare, antivirus och andra som du vet kontaktar nätet.

 

När du startar dom så frågar brandväggen ifall du vill släppa ut den. Då svarar du ja, och säkert finns det en ruta där du kan sätta i en bock för att brandväggen ska komma ihåg ditt svar och inte fråga igen.

 

Efter det så frågar brandväggen bara när det är ett nytt program som den inte känner igen. När du får frågan så läs noga på popupen från brandväggen och kontrollera att det är ett program som du startat. Den kan även fråga en gång till på samma program om du kört in en ny version.

Brandväggen gör ett "fingeravtryck" av filen du tillåter och håller koll på den så att den inte blir ändrad av t.ex. ett virus, men om du vet att du uppdaterat programmet, låt oss säga internet explorer, så då är det ju lugnt.

Men om du får en fråga om att ett program som du vet att du inte startat just då vill ut på nätet, då kan du börja fundera på vad som händer egentligen.

 

Det finns nånstans i inställningarna för brendväggen att den inte ska störa dig med "incoming Connection alert" dom behöver du inte ha reda på eftersom den bara talar om att den stoppat en attack eller scanning, och det attackeras och scannas hela tiden som man ändåså inte kan göra nånting åt. Så sånt kan man ignorera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...