Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera text


Bodja

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en asciitext som jag vill formatera så att jag kan läsa den i antingen i Word eller Acrobat reader.

 

Ursprungsfilen (asciitexten) kommer från ett unixprogram. Skriver man ut filen i unix så blir den snyggt formaterad. Jag vet inte vad det är för format på filen, men eftersom den går att skriva ut direkt på skrivare så antar jag att det är något standardformat. Hur kan man kontrollera vilket format det är på filen? I bästa fall kanske det finns en konverterare?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man kontrollera vilket format det är på filen?
Tja, man kan ju öppna filen och kolla? Om du skickar filen rakt av till skrivarn och det kommer ut med formateringar är det förmodligen Postscript (och isåfall brukar innehållet börja med %!PS eller liknande).Annars brukar *nix-system ha programmet file som kan identifiera filtyper.

 

 

Å andra sidan säger du att det är en ASCII-text? Det är inte ovanligt att man har diverse filter för att formatera textfiler snyggt för utskrift (a2ps mfl). Hur gör du när du skriver ut filen?

 

I bästa fall kanske det finns en konverterare?
Använd Ghostscript (mer specifikt, ps2pdf) för att konvertera Postscript till PDF.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...