Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem Bredbandstelefoni


Lawwy

Rekommendera Poster

Hej.. har sååå stora problem med mitt Tele2 bredbandstelefoni.

Jag ar Tele2 bredband fiber direkt in i lägenheten och till den har jag en DLink DI-516 trådlös router.

Jag har ingen aning om hur jag ska göra för installera skiten.

Telefoni funkar när jag kopplar i den direkt i uttaget i väggen, men funkar inte alls när jag kopplar den i routern!

Antingen så slutar den inte blinka. Eller så lyser den blått som den ska göra men då går det varken ringa till den eller ringa från den.

Jag har ställt upnp eller vad det heter och till och med gett teledosen en IP adress via DHcp men likförbannat funkar det inte..

Nån som vet hur jag ska konfigurera routern?

 

MVH LAwwy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du öppnat de portar du ska öppna? Det står i bruksanvisningen vilka det är. Kolla även om dosan har fått en IP-adress av routern genom att trycka #1*#. Om din dosa har IP-adress 192.168.0.10 så är det nåt knas med DHCP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gett dosan Ip adressen 192.168.0.199, har öppnat upp portarna 5060 och 10000-10007 i firewallen, men det funkar fortfarande inte...

Dubbelcheckade t.o.m dosans ip och det var ovantående...

Undrar a mig sjutton vad det är som är fel.

Lagt till dosans macadress och det i dhcp listan... har hårdresetat routern och dosan...

Dosan funkar fortfarande utmärkt när jag pluggar in den i väggen...

men men.. om det är nån annan som har ett tips så hör av er

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten chansning - kan man inte sätta iptelefonidosan i DMZ? Det kanske inte är nån bra idé rent allmännt men man kan ju alltid testa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det också eller konfigurerat IP adressen där... utan någon framgång...

Nu lyser dock dosan blått, men det går inte ringa till den för då kommer samma röst fram som när dosan inte är på...

Går inte att ringa med den heller.. blir galen.. vill få igång hemtelen nu!!!=P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...