Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fungerar inte


fetbjäre

Rekommendera Poster

Hjälp...nu har det hänt någonting med min dator...

När jag sätter igång datorn så kommer den här texten upp så småningom.

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Sen kommer jag inte längre...använder Windows XP Home Edition och datorn är bara 1 år gammal Siemens Fujitsu Scaleo 600...

Mycket tacksam för svar...måste bli klar med ett skolarbete på måndag.

/fetbjäre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Kan det vara CMOS-batteriet som tagit slut?

 

BIOS brukar tappa informationen om batteriet håller på att lägga av.

Kontrollera om infon om din hårddisk finns i BIOS.

 

Dum fråga:

Du har inte glömt kvar en diskett i diskettenheten?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Stefan...

glömt en diskett...hihihi...nejdå så illa är det inte...

Klockan fungerar som den ska i datorn...var i bios exakt ska jag kolla...har varit inne och tittat och ändrat en del...prioriterad hd.n före cd.n t.ex...men det fungerade inte...har återställt bios till ursprunget...

Hur kan CMOS batteriet bocka efter endast ett år...eller...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hur kan CMOS batteriet bocka efter endast ett år...eller...

 

Tja, det vet man aldrig. :-)

 

Ska normalt vara fem år, men ingen vet hur länge batterierna legat på lager innan de monterades på moderkortet.

 

Ibland får man tänka sig in i de otänkbara scenariona.

 

Du kan ju prova det som föreslås här också:

http://www.d-a-l.com/help/showthread.php?t=1259

 

...var i bios exakt ska jag kolla...

 

Du kan kolla om du hittar dina hårddiskinställningar under Standard CMOS Feature Setup Menu. Där står i alla fall mina i mitt BIOS när jag checkar manualen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

[inlägget ändrat 2005-02-12 21:19:10 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att plocka fram XP-CD:n och reparera din installation.

 

Du kan börja med att testa att laga den från "recovery konsolen" (tryck R tidigt under installationen), logga in som Administaror och skriv FIXMBR.

 

Alternativt så väntar till längre fram i installationen och reparerar genom att skriva över den befintliga installationen med en ny version. Efter det så skall du inte glöma att lägga på alla patchar igen.

 

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av intressanta tips på den rekommenderade länken...ska arbeta på det...återkommer...tack Stefan...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej...ingenting av dessa tips fungerar...när jag sätter i XP-skivan så går den igång med installationen men efter det inledande i installationen så blir rutan svart och hårddisken går ner i varv och knäpper besynnerligt...kommer in i BIOS men ej i DOS (F8)...

kommer ej fram till "recovery konsollen" även om jag trycker på R tidigt under installationen...har även försökt att med hjälp av disketter att installera filer som Boot.ini...NTLDR och Ntdetect.com men datorn tar inte emot dessa...har möjligen hårddisken pajat helt och måste bytas ut...är på väg att ge upp...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju onekligen som det är hårddisken som har sagt upp sig. Innan du köper en ny så kan det vara en god ide att kontrollera IDE-kabel och även strömkabeln.

Själv råkade jag ut för ett egendomligt fenomen för en tid sedan, när jag startade ett spel (lite tyngre spel) så small det i min raid och spelet låste sig. Det visade sig att det var dålig glappkontakt till en av diskarna.

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bytt alla IDE-kablar men det fungerar inte ändå...

om nu inte hårddisken har bockat och jag vill ominstallera Windows XP

hur göra...har ominstallerat W98 och 2000...men då från ett fungerande operativsystem, och det har alltid gått bra...hur formatera en XP...använder Partition Magic 8,0...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
...och jag vill ominstallera Windows XP

hur göra...har ominstallerat W98 och 2000...men då från ett fungerande operativsystem, och det har alltid gått bra...hur formatera en XP...

 

Boota från XP-cd:n och följ instruktionerna på skärmen. :-)

 

XP-home:

http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPHome/installxphome1.htm

 

XP-Pro:

http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPPro/installxppro1.htm

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om disken låter konstigt så föreslår jag dig att du i första hand riktar in dig på dataräddning (om du inte har bra backuper det vill säga). Försök att läsa över data till en annan disk, med lite tur så går det.

 

När data är räddat så blir nästa steg att testa disken. Det lättaste är att ladda hem ett program från hårddisktillverkarens webbplats. Resultat från det testet behövs väldigt ofta om du skall lämna in disken för ett garantiutbyte.

 

Ett alternativ till tillverkarens testprogram är ”ultimatebootcd”. Du tankar hem CD:n härifrån http://www.ultimatebootcd.com/ och bränner sedan på skiva. Du kan sedan starta datorn från skivan och köra tester av både disk, CPU och minne. Du kan även starta en ”linux klon” från skivan. Med denna kan du läsa men inte skriva till disken.

 

Om du inte har några data som du behöver spara så kan du testa med att installera om XP men det minskar chansen till dataräddning. Dessutom så tycker jag nog att man alltid, även om du får igång XP, skall testa en disk som har bettet sig så konstigt som din

 

-nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt?

 

mmh:

http://www.hitachigst.com/hddt/knowtree.nsf/cffe836ed7c12018862565b000530c74/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument

 

om något av ljuden känns igen - rädda det som räddas kan från det sjunkande skeppet!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summering...

När jag sätter igång datorn så kommer den här texten upp så småningom.

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

 

När jag sätter i XP-skivan så kommer den igenom första steget...

se denna sida...kommer till Image 1.1 sen är det stopp...och skärmen blir svart och jag måste starta om datorn...

XP-home:

http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPHome/installxphome

1.htm

 

Tac för all hjälp i alla fall...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av ljuden låter bekant...när XP-skivan har gått igenom första steget och när skärmen blir svart så går även Hd ner i varv...den tystnar och är på väg att varva upp så knäpper det till i den och så fortsätter det så...jävligt mysko...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...