Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Matrox kort


abbe1

Rekommendera Poster

Jag har undrar om det är vettigt att köpa ett "MATROX G400 max dualhead 32mb" och är det någon större skillnad utan "max". Hur mycket kan man ge om jag skulle köpa det begangnat? Det är 8 månader gammalt.

 

Jag sitter på en P2 450.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matrox G400 Dualhead och framför allt G400 MAX är enligt min erfarenhet det bästa grafikkortet man kan ha idag (med tanke på användningsorådena) det finns säkert de som vill betala det dubbla för ett grafikkort som har kanske 10-20 fps mer i diverse spel typ Quake III UT osv. (när man redan har mer än tillräckligt med en G400 ) eftersom du har en PII 450 så är vinsten också minimal i gämförelse med tex. ett Gforce2 DDR ( alltså processorn och moderkortet kommer inte att ge mer även om kortet har kapacitet för aningen mer, och då ska man vetat att ett Gforce2 DDR kostar 3700-4200 och ett G400 32MB 1700-2400 för ett MAX) värt att nämnas är också att Matrox system för färgåtergivning i 2D fungerar riktigt bra Jag har själv alldrig sett bättre färger på en PC. Priset da.. mm om kortet är ca: 8 mån skulle jag säga att du inte borde ge mer än 1500-1600 om det var ett MAX och kanske ett par hundra mindre för en vanlig DH (tänk på att det finns två olika varianter av G400 32MB DH en Retail och en Bulk dvs. en med snygg färgkartong och ett par spel olite annat joks, och en utan fin kartong och diverse medföljande skrot (självklart inte utan drivisar , även om du bör häta de senaste fråm Matrox hemsida) bulk versionen skall inte fungera med Matrox videoredigeringskort Rainbow Runner(om du nu funderat på ett sådant) och bulk versionen är ju då förståss lite billigare typ 200:- ( Ps. om man tittar runt lite på olika forum för grafikkort verkar det som om Gforce korten har lidit av ganska kassa drivrutiner medans de drivrutinerna som finns till G400 fungerat som klockan, i alla fall på de 4 datorerna som jag installerat dom på)

 

MVH

 

Holken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett STORT tack till dig Anna!

 

Om det är några andra med andra eller likande erfarenheter så skriv gärna ner dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Jag håller med Anna till 100%, förutom en liten detalj; det går alldeles utmärkt att koppla på en RainbowRunner på bulk-versionen.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha det var ju trevligt. Jag har bara läst på tex skribofont så säger de att man inte kan använda RR med bulk, men om du säger det så tror jag dig mycket gärna. Och jag glömmde förståss en liten detalj rörande vilken man skall välja MAX eller inte. Jag själv har en vanlig 32MB G400 och om du inte renderar i 3D studiomax eller har en jätte skärm eller ABSOLUT vill ha mesta möjliga kräm ur kortet i tex spel, så duger den bra men å andra sidan väljer du Max så kostar den inte så många hundra mer och desutom har den en fläkt på kortet som orginal (vilket alltid kan vara bra).

Så även om det räcker gott och väl med den vanliga så skulle jag nog (om jag köpte ett idag)välja MAX , det skadar ju inte!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Jag kollade upp det där med RR lite mer noggrant, och kom fram till att det finns en bulk-variant av G400 med 16MB och singlehead som inte klarar RR. Jag har själv en bulk 32MB Dualhead där RR fungerar så jag utgick från att det inte skulle vara några problem.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja va inne på matrox sida, där skrev dom att man va tvungen att ta bort dom gammla drivrutinerna innan man installerar nya... måste man göra det vaje gång, eller är det bara den första gången när man byter till matrox (jag har ATI nu)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kan inte jämföra ett Geforce med ett G 400. Geforce har ett rejält prestanda övertag även på en P2:a. Och ni kan VERKLIGEN inte jämföra det med Geforce2.

 

Ett Geforce SDR kostar ca 2000 kr (nytt) så ett G400 för det priset ni nämner verkar ju helt vansinnigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Det räcker med första gången. De _vill_ att man ska göra det varje gång, men jag har inte tagit bort de gamla drivisarna någonsin, och det fungerar utmärkt ändå.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Kan man inte? Jag har jämfört mitt G400 mot min polares GeForce många gånger.. ;)

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag märkt så har varje ny drivis en avinstalerare med sig dvs. när du skall insatlera nya drivisar så frågar den om du vill tabort de gamla. Vilket gör det hela ganska problemfritt.

Om du för första gången skall instalera ett kort oavsett om det är matrox kan det vara bra att gåin i enhets hanteraren och välja standard VGA eller liknande för ditt grafikkort och sedan starta om och när den frågar efter drivrutiner (efetersom den anntagligen känner att du har ngt. annat)så väljer du att avsluta utan att instalera några nya eller väljer på nytt standard VGA (SVGA eller liknande går ocjså bara det är ngn. std. drivis) detta skall göra att datorn rensar bort de gammla drivisarna. Sedan gör du bara en vanlig instalation. Bäst är ju att avsluta den automatiska instalationen (som kommer direkt när windows startas och den säger att ny maskinvara har hittats, avsluta dena utan vidare och kör ski´van som kommer med kortet. Sedan om du vill uppgradea drivrutinen är det bara att köra den nya och om det behövs avinstaleras tidigare rutiner skall den normalt sköta detta själv, kanske frågar den dig om det är OK, sen är det bara rock n`roll. I morgon får jag mitt Rainbow runner, hoppas att det möter mina förväntningar.

 

(Har alltid svårt att vara kortfattad men kanske detta kan vara till hjälp för den som inte har samma erfarenhet av (guldkortet)G400.....

 

hehehhehe kunde inte låta bli efter som jag själv är så nöjd med det.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, kan kan man ju alltid. Förresten jag har en 486:a med cirrus logic VL-bus grafik, ett jävla drag i spel som Wolfenstein och Pac man, mitt Geforce ger inte någonsomhelst prestanda förbättring. Alltså måste ju de vara lika snabba eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Albert Einstein2

Om du inte har brottom, så kan du vänta nån månad till så är G450 här. Kanske t.o.m. i samma pris klass som G400.

 

Den har ni säkert hört talas om...

om inte, så finns det fullt med info på Matrox hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Miskowicz

Anna,

först och främst så riktar sig inte G400 och GeForce till två olika grupper av användare. G400 är måhända ett mycket bra kort i 2D-tillämpningar med nära perfekt bildkvalité och en smart Dual-Head för två skärmar. Däremot, så är kortets 3D-prestanda i en annan division än NVIDIAs kort, vare sig Du menar GF256 eller GTS.

 

Det är inte heller sant att "abbe1" inte kommer att kunna dra nytta av ett GeForce-kort, då just T&L-feature'n gör dessa kort ännu mer attraktiva för "low-end"-processorer.

 

misko

4Dfx.net

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, jo till viss del har du rätt.

sedan menade jag kanskew inte att man inte kan ha ngn. anv. mer att för de flesta så behövs det inte mer pulver.

1. Jag körde mitt G400 på en celleron 400 klockad till 450 och det blev i princip ingen skillnad när jag bytte till en PIII 650 alltså celleron 400 ger den kräm som behövs och det är kortet som får gå till max inte processorn (förutsatt att du har minst 128 MB ram, 64 MB räcker inte då burken måste använda virtuellt minne för ofta), visst kan man då säga att ett geforce ger mer men så vitt jag vet/hört/läst måste du ha en snabbare professor för att ett kort typ Gforce ska kunna komma till sin rätt/ge mer. Jag menade inte att ett G400 är lika bra som ett Gforce om man ser till rena spelpresstanda (vilket jag tyckte jag gjorde klart) däremot sa jag och tänker stå vid detta, att man inte i dagens läge behöver mer än vad ett G400 kan ge, framför allt om man har en PII/celleron 400 ca:, om du däremot skulle ha en PIII 500 eller gärna mer kan du mata ut en del mer FPS ur ett lir med en Gforce (tex.) men enligt min mening behövs inte det idag. När vi får spel och annat av en högre kaliber kan man kanske behöva lite mer krut i grafikkortet, vem vet, men idag så tycker jag fortfarande att du får ut mer av ett G400 med tanke på dess färger och funktioner VS. pris.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en mycket bra idé(fast det som talar emot är att priset borde hamna en bit över vad ett G400Max kostar idag och enligt de tester som jag läst hittils så ger det nya kortet inte så himmla mycket mer att att det är värt en massa mer, vilket betyder att det mest prisvärda änndå borde vara ett G400 DH 32MB bulk med ett pris på 16-17hundra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ngn. som vet var jag kan få tag på ett Rainbowrunner till min G400(snabbt) så säg till!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Miskowicz

-----------------------------

däremot sa jag och tänker stå vid detta, att man inte i dagens läge behöver mer än vad ett G400 kan ge, framför allt om man har en PII/celleron 400 ca:

-----------------------------

 

ta en Cel400 burk.. och kör några benchmarks i Q3 med G400 resp GF256DDR.. och betrakta resultaten...

 

 

misko

4Dfx.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK gärna¨, jag gillar att bli överbevisad, det innebär bara att jag lär mig ngt, nytt.

vad får du för FPS på en Gforce 256DDR i H.quality utan några andra inst.??

Och vad kostar ett sådant kort(även vilka övriga features hardu förutom vanlig grafikport?, alltså om jag inte har fel så har du bara en port för grafik och ingen utgång för extra skärm eller TV. Har jag fel får ni gärna rätta mig(jag pratar då om ett Gforce 256DDR i prisnivån 2500:- typ creative))ett g400 dh 32MB bulk kostar ca:1700 vilket då landar 800:- under i pris (vilket var hela idén pris/prestanda/funktion) jag är inte ute efter att försöka få ett Gforce att verka prestandamessigt gämförbart med ett Gforce utan mera säga att ett G400 ger mer för pengarna om man inte måste ha max prestanda och sedan även har en burk typ cel. 400. Jag vet också att man kan få vissa kralliga siffror från ett Gforce men.... behövs dom idag??

Räcker det inte med ett G400 och kostar det inte mindre för tillräcklig prestanda (och med mer funktionalitet), verkar bli en lång diskution , jag klev vist på en öm tå.. eller.

 

Men som sagt vad kan man få ut av ett Gf 256DDR på en cel.400 i Q3?

Och vilka spel behöver mer än vad ett G400 kan ge idag!!!!!!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Miskowicz

http://www6.tomshardware.com/graphic/99q4/991011/geforce-13.html

 

http://www6.tomshardware.com/graphic/99q4/991011/geforce-12.html

---------------------

The Benchmark Setup

 

CPU PIII 550

Motherboard (BIOS rev.) ABIT BX6 2.0 (BIOS date 7/13/99)

Memory 128 MB Viking PC100 CAS2

Network Netgear FA310TX

---------------------

 

 

"Och vad kostar ett sådant kort(även vilka övriga features hardu förutom vanlig grafikport?, alltså om jag inte har fel så har du bara en port för grafik och ingen utgång för extra skärm eller TV"

 

skitsamma vad det kostar eller vilka "features", den innehåller, jag pratade om ren 3D-prestanda...

för övrigt, sp finns ju TV-ut/in på vissa modeller...

 

"jag klev vist på en öm tå.. eller."

 

nej.. du sade en felaktighet, jag rättade till den..

tråkigt om "abbe1" köper ett G400 och sedan till sin stora förvåning och besvikelse, upptäcker att polarens GeForce är snabbare..

 

misko

4Dfx.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu Anna du tror att du har koll - börjar bli pinsamt för dig.

 

Gedej Anna - Misko vet vad han snackar om...

 

Och sedan diskussionen vad som räcker - skaffa dig ett S3 Virge verkar ju vara som klippt och skuret för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Albert Einstein2

Finns det någon här som vet varför min EMBM inte funkar i dom spel som har stöd för EMBM...

t.ex. Dungeon Keeper 2, Drakan och alla andra spel...

Har uppdaterat både spelet och Grafik kortet...

Den funkar i Tech demot som följer med kortet...

 

Jag har den billigaste G400 kortet, alltså med 16 Mb SDRAM och SH...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...