Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

KDE kraschar vid uppstart


Miyo1

Rekommendera Poster

Den senaste tiden har KDE kraschat när jag skall logga in på min Slackwaremaskin. Jag kommer alltså så långt som till inloggningsrutan, jag skriver in mitt användarnamn och mitt lösenord. KDE startar upp. Loggan kommer fram där det står vad som händer. Ungefär när det står "Laddar kringutrustning" (eller vad det nu står) så blir det bara svart. Det märkliga är att om jag stegar mig vidare till ett annat terminalfönster med Alt + Pil Höger och loggar in med samma användarkonto så kan jag starta KDE utan problem genom att köra "startx". Inga problem alls. I sysloggen står det:

 

kdm_greet[717]: Can't open default user face

modprobe: modprobe: Can't locate module char-major-10-134

kdm: :0[823]: IO Error in XOpenDisplay

kdm[700]: Display :0 cannot be opened

kdm[700]: Unable to fire up local display :0; disabling.

 

Finns det någon som har någon idé om vad det här kan vara? Jag kan som sagt starta KDE om jag kör "startx" men det går inte att starta från det grafiska inloggningsfönstret utan att det kraschar varje gång. Detta hade så klart inte varit världens största problem om det inte varit för att min sambo inte är någon Unixhacker direkt och inte blir så förtjust när hon skall stänga av datorn och hamnar i ett svart terminalfönster som hon inte kan ta sig ur.

 

Jag kanske bör tillägga att det här har fungerat tidigare och problemet har uppstått den senaste tiden utan att jag kan komma på att jag gjort några förändringar.

 

Tacksam för hjälp,

Mikael Lennartsson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

modprobe: modprobe: Can't locate module char-major-10-134
Kikat efter char-major-10-134 i /etc/modules.conf? Verkar som att den har något med ljudkortet att göra... Testa att kommentera ut den raden ur modules.conf och starta...

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Det intressanta med Slackware är att både /etc/modules.conf och /etc/modprobe.conf är tomma som default. Det fanns inget av intresse i /etc/rc.d/rc.modules heller. Jag vet helt enkelt inte riktigt var jag ska kommentera bort modulen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta med Slackware är att både /etc/modules.conf och /etc/modprobe.conf är tomma som default. Det fanns inget av intresse i /etc/rc.d/rc.modules heller. Jag vet helt enkelt inte riktigt var jag ska kommentera bort modulen.
Nu var det ett tag sedan jag körde slack. Skall ssh:a in till en slackburk alldeles strax och se om jag hittar något.

 

Har du fipplat något med ljudkortet på det senaste som skulle kunna vara boven?

 

Om inte annat, testa att grepa efter modulen i /etc

 

grep "char-major-10-134" *

 

EDIT: Googlade lite och hittade den här tråden: http://www.freakforum.nu/forum/archive/index.php/t-7461.html

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

[inlägget ändrat 2005-02-13 10:07:09 av dune]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort någonting med ljudkortet. Det gick inte att hitta "char-major-10-134" någonstans i /etc. Jag skall kolla lite på det där norska forumet, så får jag se om det hjälper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lade till raden som de tipsade om i det norska forumet i /etc/modules.conf och vips så fungerade det. Märkligt hur lätt det kan vara ibland och lite pinsamt att jag inte kom på det själv... I alla fall. Tusen tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lade till raden som de tipsade om i det norska forumet i /etc/modules.conf och vips så fungerade det

 

Se sådär ja, norrmän kan vara till hjälp ibland :thumbsup:

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...