Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

spamm


Jetmoon

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en emailadress från comhem som har börjat bli spammat.

 

Kan jag spärra adresser som ursprungligen kommer från en ip adress via comhems server och hur ser jag den adressen?

 

Tack på förhand

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Du kan använda spamfilter. Tips lär du säkert hitta en hel del här.

Thunderbird har spamfilter inbyggt, men du får lära Thunderbird vilka mail du betraktar som skräppost. Rätt effektivt. Jag har fått bort en del oönskade mail via Thunderbirds inbyggda spamfilter.

 

Hämta hem svensk version här: http://www.mozilla.se

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag spärra adresser som ursprungligen kommer från en ip adress via comhems server

 

Det kommer ju i så fall bara att stoppa spam som kommer från användare inom ComHems nät, och att spamen kommer just därifrån är inte sannolikt.

 

hur ser jag den adressen?

 

Nu vet jag inte vilket mailprogram du använder, men det krävs att du kan se mailheadern. Då kommer det på upprepade ställen finnas en "Received: " header. I den finns både IP-adress och servernamn (Dock oftast det som användaren själv valt, så lita inte på det). I många fall använder dock spammare något korrupta mailservers som mer eller mindre petar in IP-adressen med slumpgenerator.

 

Hur som helst, det finns oftast flera (2-5 st) "Received: " headers och ju högre upp i mailet de står, ju närmare dig finns mailservern. Den första (längst ned, närmast body) Received-headern är (oftast) avsändarens SMTP-server, men i spammares fall är detta (oftast) fejkat.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-10 21:45:15 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att filtrera email som ni kan hitta här:

 

Kunde inte låta bli att citera ett underbart syftningsfel... :)

 

sorry!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kommer man väll förbi om jag stoppar macadressen? och hur får jag reda på den..

 

 

Förstod inte hur jag skulle göra med dom där headers. men jag använder outlook för tillfället..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MAC-adressen har du ingen som helst nytta av. Allting (jag menar RUBBET) som skickas till dig kommer från din ISP's MAC-adress och blockar du den så kan du lika gärna säga upp till abonnemang, det ger samma effekt.

 

Alltså:

MAC-adress syns enbart på det lokala nätet och skickas aldrig vidare genom en router. En IP-adress är likadan genom hela Internet, förutom på insidan av en NAT-router (Network Translation Address)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med att jag gjort ett syftningsfel mr. andersson?

Kanske du kan förklara lite närmare om det inte är för mycket begärt :)

 

 

> Did you know? The best food you can get in Sweden is called Kebab

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...