Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows automatiska uppdateringar


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

Hej, jag undrar en sak.

 

Sedan igår har det lilla nyckelhålet dykt up några gånger, och talat om att nya uppdateringar hämtas.

Men det försvinner efter ett par sekunder.

 

Detta händer efter det jag startat datorn eller startat om datorn.

 

Det har även dykt upp innan jag loggat in mig på nätet.

( via Telias inloggningsruta )

 

Kan det vara något problem med de automatiska uppdateringarna i min dator ?

 

Ska jag kanske gå till Microsofts hemsida, och uppdatera själv ?

Men om de redan hämtas eller har hämtats i bakgrunden och jag inte vet om det,

kan det bli något fel om jag gör det via deras hemsida ?

 

Kanske är lite dumma frågar, men blir mycket glad för svar.

 

Hälsningar

Inger Maryissa

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ska jag kanske gå till Microsofts hemsida, och uppdatera själv ?

Men om de redan hämtas eller har hämtats i bakgrunden och jag inte vet om det, kan det bli något fel om jag gör det via deras hemsida ?

 

Slå av automatiska uppdateringar och hämta patcharna manuellt.

Du får ju större kontroll över vad som hämtas hem och du kan själv dölja de uppdateringarna du inte vill ha.

 

Strular något så kan du enkelt vägleda det när du hämtat hem uppdateringarna manuellt, och noterat vilka du hämtat hem. Alltid någon som känner till någon eventuell bugg i någon patch. Via numret på patchen kan du söka upp den i Lägg till/Ta bort program och avinstallera.

 

Har du automatiskt så vet du inte vilka du får hem och vilka som eventuellt strular senare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa
Slå av automatiska uppdateringar och hämta patcharna manuellt.

Du får ju större kontroll över vad som hämtas hem och du kan själv dölja de uppdateringarna du inte vill ha.

 

Ja, jag tror jag stänger av automatiska uppdateringar och hämta dem själv.

 

Fast, när jag söker uppdateringar där så vet jag ju inte då också riktigt vilka de är, bara att de är som det står kritiska och viktiga uppdateringar, .........och jag får väl lita på det.

 

Men hämtar jag dem själv så har jag i alla fall kontroll över när de hämtas och istalleras.

 

Men jag bara undrar, att om ändå nu en del uppdateringar redan hämtats i bakgrunen, utan att jag vet om det ( ej installerade )

Kan det bli något problem om jag hämtar dem från Windows update igen ?

Hoppas du förstår vad jag menar ?

 

Tack snälla du för hjälp

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men jag bara undrar, att om ändå nu en del uppdateringar redan hämtats i bakgrunen, utan att jag vet om det ( ej installerade )

Kan det bli något problem om jag hämtar dem från Windows update igen ?

Hoppas du förstår vad jag menar ?

 

Nej, jag ser ingen anledning till att det skulle bli strul i fall du hämtar dessa manuellt. Har du inte klickat på jordgloben nere vid klockan och godkänt hämtningen, så ska det inte strula.

 

Slå av det automatiska som sagt, så behöver du inte bekymra dig för strul.

 

De som är viktiga, kritiska med mera är de du får upp när du besöker Windows Update. Brukar också stå nedanför vad de är bra för och skyddar mot.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I kontrollpanelen och sedan automatiskt uppdateringar kan du välja hur du vill hantera detta.

 

Det som du upplever tror jag är ganska normalt var jag kan minnas.

Windows informerar dig om att uppdateringar finns tillgängliga och sedan kan ikonen försvinna men det betyder inte att något fel har uppstått. Den hämtar nämligen filerna i bakgrunden och kan även installera dessa om du så önskat.

 

Alltsammans ställer du som sagt in i kontrollpanelen så det är inget att bekymra sig över.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa
Stefan Eklinder skrev:

Har du inte klickat på jordgloben nere vid klockan och godkänt hämtningen, så ska det inte strula.

 

Jag har uppdateringarna inställda på att hämta automatiskt, men att fråga mig först när jag vill installera dem.

Och jag brukar få en bild som ett nyckelhål nere vid klockan, inte en jordglob. ( har windows XP Home edition )

 

Så vad händer om delar av uppdateringar redan är hämtade, och jag stänger av automatiska uppdateringar, för att hämta manuellt ?

 

Ska, jag kanske vänta och se om uppdateringarna hämtas först, och sedan när det är klart, att jag då efteråt stänger av automatiska uppdateringar ?

då jag nu också tycker det är bättre att göra det manuellt, för att ha mera koll på det hela.

 

Men jag tycker det är konstigt att det lilla nyckelhålet som brukar visas bara visas ett par sekunder och sedan försvinner, som har hänt några gånger sedan igår.

 

Åter igen tack för dina svar.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-10 21:57:57 av Maryissa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa
Hundbert skrev:

Windows informerar dig om att uppdateringar finns tillgängliga och sedan kan ikonen försvinna men det betyder inte att något fel har uppstått. Den hämtar nämligen filerna i bakgrunden.

 

Ja, antagligen är det detta som händer.

Men varför dyker meddelandet / nyckelhålet upp vid flera tillfällen ?

Och bara när jag startar eller startar om datorn ?

Eller är det så att en uppdatering hämtas i taget ?

 

Är så tacksam för all hjälp här

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Hej igen,

 

Äntligen hämtades de senaste uppdateringarna, och nu har jag ändrat inställningarna att bara få besked när det finns nya uppdateringar att hämta.

På det sättet kan ja välja om jag vill det då eller om jag själv vill göra det manuellt från Microsofts hemsida.

 

Jag antar det var ett bra alternativ ?

 

Tackar så mycket för er hjälp och råd.

 

Hälsningar

Maryissa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack för svaret att det finns inga dumma frågor.

Dumma svar...ja, hittills har jag inte fått några sådana.

 

Ger dig poäng för uppmuntran, att fortsätta fråga om olika saker jag inte förstår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Hotu Matua

Jag har ett annat problem. Hos oss kan man inte ändra i inställningarna i Kontrollpanelen. Jag vill välja "Inaktivera automatiska uppdateringar" men allt är "gråmarkerat" och "Automatiskt" är förvalt.

 

Vår nätverksansvarige säger att det ska vara så för att underlätta administrationen men att om jag kan ändra i Windows-registret så att "gråmarkeringen" försvinner så går det bra. Jag har för mig att man ska kunna det. Är det någon som vet?

 

[bild bifogad 2007-05-29 09:54:33 av Hotu Matua]

949447_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...