Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nyheter på startsidan

His Divine Shadow

Recommended Posts

His Divine Shadow

Hur ska man göra för att få nyheter som uppdateras automatiskt kopplat till startsidan?

Hejsan,

För att kunna ha uppdaterade nyheter på din sida bör du ha möjlighet att själv köra program på din webserver (en webserver som stöder server-side-includes, SSI). Programmet som skall samla in nyheterna skriver du enklast i språk som Perl, PHP eller Java, eller något annat språk med bra stränghantering. Detta program fungerar så att det hämtar hem någons nyhetssida med HTTP och extraherar länkar till nyheterna och sprar dessa i en fil eller en databas. Detta nyhetsinsamlande program körs lämpligen ett antal gånger per dag genom att tex schemalägga exekveringen till varje timma med hjälp av cron. (cron är ett unix-kommando men liknande program finns till Windows.)

De extraherade nyheterna inkluderas sedan på passande ställe på din startsida var gång någon besöker den mha SSI.

Jag delar gärna med mig de nyhetsinsamlande program som jag använder på min sida (skrivna i PHP).

Lycka till

/nic @ http://www.nic-sys.se

• 1 month later...

Vad gäller egentligen rent juridiskt i fråga om att använda sig av exempelvis nyheter från andra siter eller börskurser?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...