Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Glimtändare: Singel eller serie???


Jodie

Rekommendera Poster

Jag bläddrade igenom Clas Ohlson-katalogen och läste att det till lysrörsarmaturer finns modernare glimtändare, som kan förebygga att brand uppstår i reaktorn när ett lysrör börjar ge upp och står och blinkar.

 

Sådana måste jag skaffa, tänkte jag men förstår mig inte på vilken modell jag ska ha. Ty i katalogen finns både glimtändare "serie" och "singel". Som en förklaring står det "singel=enkelrör", "serie=2 rör".

 

För alla utföranden av "serie" anges 4-22W, där jag utgår från att W betyder watt.

För "singel"-modellerna anges typ 4-80W.

 

Jag har en bra gammal armatur med 2 glimtändare och 2 "fullängdsrör", antagligen á 36watt.

Antalet rör borde ju passa in på "serie=2 rör", men ingen av serie-glimtändarna hos Classe är ju märkt för så mycket som 36W?

 

Och varför anges det att singel-modellerna, som ju ska vara "enkelrör", är för betydligt FLER watt? Det känns som bakvänt och som jag inte fattar någonting?

 

Är det överhuvudtaget någon skillnad egentligen på serie- och singelglimtändare... eller är det bara att införskaffa en oavsett vilket, men på minst det watt ens lysrör är på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som kan förebygga att brand uppstår i reaktorn när ett lysrör börjar ge upp och står och blinkar.

Väldigt off-topic:

Hur vanligt är det? Jag har aldrig ens hört talas om att det kan hända.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....som kan förebygga att brand uppstår i reaktorn när ett lysrör börjar ge upp och står och blinkar.

 

Jag är inte så hemma på detta så jag kan inte svara på dina frågor. Men jag undrar, lite OT, om det verkligen stämmer att ett lysrör kan börja brinna?

Jag tänker på mitt jobb, där finns det i ett stort lager 5 stycken (dubbla) lysrör som stått och blinkat i tre eller fyra år. Vi har påtalat det flera gånger men man verkar inte bry sig. Jag har gått och hoppats att dom ska börja brinna för att dom ska lära sig men icke sa nicke, så jag börjar bli skeptisk till teorin om att dom kan börja brinna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ganska lätt att skruva av en gammal tändare från en armatur och därefter gå till affären och köpa exakt likadan typ.. Eller?

 

Så brukar jag göra..

Brukar och brukar... Bytte för cirka 5 år sedan ut lysrören och tändarna i armaturen mot nya, mer "anatomiska" (färgriktiga) lysrör. Det hela kostade typ 100 spänn lite drygt.. De 20 år gamla funkade hur bra som helst, men hade inte "bra" färgåtergivning.. (Du vet, "lysrörsljus")

 

Hursomhelst.. Behöver alltså inte bytas på 20 år "egentligen".. Och om nyare modellen är minst lika bra på livslängd, innebär detta att jag inte behöver byta vare sig rör eller tändare until hell freezes over.. ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ganska lätt att skruva av en gammal tändare från en armatur och därefter gå till affären och köpa exakt likadan typ.. Eller?

Fast det fungerar ju bara om man är ute efter just en sådan man har, Jodie ville ju köpa en ny typ (även om nog jag också skulle chansat på att det finns någon på Clas Ohlsson som kan avgöra vilken av de två nya typerna som är intressant).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör rimligtvis framgå av befintliga tändare om det är serie eller singel.

Annars kan du prova med att lossa ett lysrör, slocknar även det andra, är det serie som gäller.

Seriekoppling har jag träffat på endast i mindre armaturer typ badrum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...