Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boota från cd!


filip

Rekommendera Poster

Jag ladda hem linux som var på en iso fil, jag brännde den som bootbar cd sen ska man ha skivan i och starta om datorn!

Jag startar om datorn och sen kommer det upp massa skit, sen a:\ eller nåt liknande. Man kan skriva men det kommer nåt felmeddelande! Hur ska man göra för att den ska boota från cd!

Har läst lite om att man ska ställa in bios, hur gör man det?

Man ska köra linux från skivan är det tänkt!

 

Hoppas nån vettig person kan det här!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ladda hem linux som var på en iso fil,
Jag gissar att det var någon distribution du laddade hem. Vilken?

 

sen kommer det upp massa skit, sen a:\ eller nåt liknande. Man kan skriva men det kommer nåt felmeddelande!
Kan du återge skiten så är det ju lite lättare för oss att hjälpa dig.

 

Har läst lite om att man ska ställa in bios, hur gör man det?
Helt riktigt. Innan man bootar från en CD så måste man se till så att BIOS letar på CDn innan hårddisken, för finns det ett operativsystem på hårddisken så startar datorn det istället för CDn.

 

Har du något operativsystem installerat?

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte ser ut som när du brukar starta datorn från hårddisken så startar du väl från CDn eller har jag missuppfattat något?

 

Man kan skriva men det kommer nåt felmeddelande!

Vilket felmeddelande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde det med, men eftersom den hänger sej då så borde det väl vara nåt fel!

Kan inge säga hur man ställer in bios? Om det nu är det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inge säga hur man ställer in bios?

Det varierar mellan olika BIOS, men det brukar heta något med boot order eller boot sequence.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kolla det och den boota från cdn först! Nu har jag hört att det ska gå att installera på en partion på hårddisken, så jag undrar vilket linux ska man skaffa om man vill göra det?

Helst inte så många skivor!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så jag undrar vilket linux ska man skaffa om man vill göra det?
Min fråga, innan du börjar byta, ändra och fixa och dona här, är vad du vill uppnå med att utforska linux. Det finns rätt många distributioner som stödjer sk LiveCDs som du verkar ha testat på hittills, om än utan något större resultat(?) Det är ett rätt bra sätt att testa sin hårdvara och se om man kan tänkas vilja installera linux på just den här dator-konfigurationen, kanske speciellt om man sedan tidigare sitter på Windows. Eller om man tex vill köra båda operativsystemen parallelt.

 

Vilken distribution du skall skaffa och installera på hårddisken kan man nog tvista om länge. Men eftersom jag antar att du vill ha en vanlig arbetsstation så skulle jag antingen föreslå Fedora eller Mandrake.

 

Fedora: http://fedora.redhat.com

Mandrake: http://www.mandrakelinux.com

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suse finns både som en LiveCD och som en CD som man kan installera från. Suse fungerar bra ihop med Windows på samma dator och stödjer mycket hårdvara från början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur brände du skivan? Du skrev tidigare om att du brände som bootbar cd, eller något liknande. Det är inget som du normalt ska behöva hålla på och krångla med, utan du ska bränna iso-filen som en image (avbild)...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en fråga till jag har en 4,88 GB partion räcker det? Ska man göra nåt speciellt om man vill installera på en partion?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mandrake som sex iso filer, om jag öppnar dem i daemon tools så finns det nåra altenativ ungefär visit our online shop, keep your computer up to date. Sen finns det install Mandrake och install Mandrake from floopy disk. Problemet är att man inte kan trycka på nån av dem:S

Vad ska man göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur din mandrake kan bli 6 iso-filer vet jag inte (den består vanligtvis av tre skivor alternativt en dvd) men det du ska göra är att bränna CD-skivor av dem. Därefter stoppar du den första CD-skivan i din CD-spelare och bootar om datorn (samt väljer att starta från CD).

 

De tre ISO-filerna som du ska göra CD-skivor av ligger här:

ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/mandrakelinux/official/iso/10.1/i586/

och har filnamn som innehåller CD1, CD2 resp. CD3.

 

Edit: CD-skivorna innehåller naturligtvis inget program att trycka på för att installera, installation av Operativsystem fungerar inte på det sättet. Lyckas du bara boota från CD1 kommer allt att gå mer eller mindre av sig själv.

[inlägget ändrat 2005-02-11 07:55:50 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag ladda hem mina från lokitorrent tror jag, men får dem plats på 700 Mb skivor?

Om man bränner demi nero express ska man bränna dem som bootbar cd då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag ladda hem mina från lokitorrent tror jag, men får dem plats på 700 Mb skivor?

Du får ladda ner dina images var du vill, om de inte är samma som ligger på sunet så är det inte en Mandrake och då är du "on you own".

Om du med "dem" menar om iso-avbildningarna får plats på 700MB-skivor så är det själva vitsen med iso-avbildningar

 

Om du tittar på länken till sunet som jag klistrade in (kortform: http://tinyurl.com/3nbsc) så ser du att de ser ut så här:

Mandrakelinux-10.1-Official-Download-CD1.i586.iso  	708102 KB
Mandrakelinux-10.1-Official-Download-CD2.i586.iso 	711660 KB
Mandrakelinux-10.1-Official-Download-CD3.i586.iso 	711938 KB

Den största av de tre är alltså 695MB.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ingen fixa Nero så att den bara gör *rätt* saker när man väljer en cd-avbildning?

Ingen Nero jag någonsin använt (och jag tror jag kört alla versioner som funnits sen slutet på 90-talet) har haft något som helst problem med att bränna cd-avbildningar med bibehållen bootbarhet. Den gör rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så varför lyckas 90 % av alla nybörjare göra nåt fel? ;)

 

Vad jag menar är, finns det nån vettig anledning till att en windowsanvändare inte kan:

1. Installera Nero

2. Ladda ner iso-fil

3. Dubbelklicka på iso-fil

4. Nero kommer upp, frågar om man vill bränna cd-avbildningen

5. Användaren klickar "bränn"

6. Färdit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så varför lyckas 90 % av alla nybörjare göra nåt fel? ;)

Jag vet inte, jag tror att det är för att de inte är medvetna om termen avbildning utan bränner en skiva med en iso-fil på. Om programmet skulle motverka sådan SBS skulle jag bli galen på det :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren sen till er som bara gnäller så kan jag säga att ni måste väl också ha lärt er nån gång?

Ni kanske fick lära er själva men eftersom internet är så stort nu så tycker jag att man kan få använda det som hjälp eller vad tycker ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till er som bara gnäller så kan jag säga att ni måste väl också ha lärt er nån gång?

Beklagligt om du tycker att du fått gnällande svar, i den här tråden hittar i vart fall inte jag annat än försök att hjälpa dig (och ett litet sidospår om att Nero inte är användarvänligast i världen men det är knappast något du behöver ta åt dig av).

 

Ni kanske fick lära er själva men eftersom internet är så stort nu så tycker jag att man kan få använda det som hjälp eller vad tycker ni?

Det är därför forumet finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ett nytt problem.

Man sätter i skivan och den laddar från den man ska installera och man ska välja en partition!

Jag ska göra en ny hur stor ska den va?

Vilket filsystem ska man ha och allt sånt?

Snälla nån kan hjälpa mej! Jag använder Partition Magic.

Jag tackar redan nu för det verkar som om ni som är medlemar här kan JÄVLIGT mycket faktisk:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...