Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förbjuda användningen av vissa IP-adresser


Aibo

Rekommendera Poster

I vårat nät så har vi ett antal lokala servrar. Dessa står på följande IP:

172.18.0.1

172.18.0.2

osv...

 

Till våra användare delar vi ut följande adresser i DHCP:

172.18.1.1-172.18.1.250

 

Det finns ju ingenting som hindrar att en användare ger sin dator ett felaktigt FAST ip på sin maskin. Detta är ju ett potentiellt problem eftersom en användare skulle kunna sätta samma ip som en av våra servrar och därmed störa nättrafiken.

 

Så min fråga är om det finns någon hård- eller mjukvarulösning som skulle kunna förhindra detta problemet?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har win2003 på 4 servrar + 3 linux servrar.

Klienterna är WindowsXP samt några få Mac och Linux.

 

Men det spelar väl inte så stor roll eller???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det spelar väl inte så stor roll eller???

 

Delvis. Du kan stänga av möjligheten för användarna att ändra sina IP-inställningar, antingen med lokal eller global policy.

 

Men givetvis är det bättre att göra det på nätnivå.

 

Det finns ju ingenting som hindrar att en användare ger sin dator ett felaktigt FAST ip på sin maskin

 

Ja, problemet finns i teorin, men jag har inte hittills märkt att det är något stort problem.

 

 

Detta är ju ett potentiellt problem eftersom en användare skulle kunna sätta samma ip som en av våra servrar och därmed störa nättrafiken.

 

Jag vet noll och ingenting om hur Linux beter sig, men i windows fall kommer servern att fortsätta ha sin IP-adress och klienten kommer vackert att stänga ner IP-stacken och visa en ruta om IP-konflikt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...