Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
[Esc]

Kinglig?

Rekommendera Poster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Favoritord vet jag inte om jag håller med om, med tanke på att det bara har använts två gånger (varav den ena artikeln är skriven av mig).

Jag kan inte exakt redogöra för det etymologiska ursprunget av kinglig, men jag tror att det är ett gammalt uttryck från Umeå. Vad som menas är givetvis kungligt, bra, tufft eller liknande. Outstanding skulle man kunna säga.

Själv kommer jag inte från Umeå, jag gillar bara uttrycket. Det är kingligt helt enkelt.

/s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Favoritord vet jag inte om jag håller med om, med tanke på att det bara har använts två gånger (varav den ena artikeln är skriven av mig).

Personligen hoppas jag inte att du gör det till en vana.

Det ger inget direkt seriöst intryck, om du frågar mig.

--

Jocke

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Personligen hoppas jag inte att du gör det till en vana.

Det ger inget direkt seriöst intryck, om du frågar mig.

Tja, det är ju inte alltid meningen med M3s nyheter eller artiklar att vara väldigt seriösa. Eftersom M3 är en tidning med glimten i ögat får du nog dessvärre vara beredd på att såväl kingligt som andra apcoola ord kommer florera vilt.

Men men, språket lever sitt eget lilla liv, och så länge man blir förstådd och är kreativ så är det 1-0 till den som låter det leva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men men, språket lever sitt eget lilla liv, och så länge man blir förstådd och är kreativ så är det 1-0 till den som låter det leva.

Det är just det du inte blir. Jag kopplade inte kinglig till "king" utan snarare med uttalet "kjinglig" och då blir det helt omöjligt att förstå.

:thumbsdown:

--

[Esc]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog att de flesta förstår ungefär vad det kan tänkas betyda, så jag ser inte det som ett stort problem. Hur som helst är det bättre att det kommer fler ord och mer variation i språket. Om det kostar att några enstaka inte direkt förstår vad som menas tycker jag spelar mindre roll. På det stora hela blir det nog förstått och bättre.

:thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De é la bättre o sköja te våra egna ord än å ta engelska ord direkt? Kingligt låter sketsköj, även så Kingälv och Kingsbacka samt Hisingen island. Men tvi vale för "understatement" vi har ju redan underdrift!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...