Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det värt pengarna?


PatrikT

Rekommendera Poster

Ska uppgradera min nuvarande dator och fundera då självklart på att köpa ett nytt grafikkort (har nu ett ati 8MB AGP + voodoo2 12mb).

 

Min dator kommer antingen att vara utrustad med en p3 650MHz eller en Athlon 750 och jag kommer att använda mina 128mb pc100 ram.

 

Nu undrar jag ska jag lägga ut de 4000-4500kr som ett geforce2 kort kostar eller ska jag spara pengar och köpa ett geforce ddr?

 

Är ute efter prestanda och vill gärna använda min 21" monitor och undrar hur länge ett geforce2 kommer att hålla. Har tidigare varit väldigt nöjd med min p2 350 med voodoo2, vilket säkert säger att jag inte är så kräsen. Men tycker ändå att ska man köpa något så ska man ha något bra!

 

Ska endast spela på datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett geforce räcker länge till. creative annihilator pro är bäst. skaffa en moderkort som stöder agp4x också.

 

/johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Miskowicz

GeForce 2 är ett väldigt snabbt kort. Jag testade kortet på en P3-650 och stötte inte på ett enda spel som inte kunde köras i 1024*768/32 med perfekt hastighet.

Problemet med kortet är däremot, att det är så fruktansvärt dyrt. Jag gillade inte heller FSAA, varken dess kvalité eller prestanda-minskningen den orsakade.

Ett GeForce 256 med DDR-minne räcker långt, även ett bra tag framåt, så att det är upp till din plånbok att avgöra om du ska ha den ena eller den andra.

Vad det gäller 4xAGP, så är det den mest hypade och meningslösa termen för närvarande i 3D-branschen :-). 2x räcker gott och väl.

 

misko

4Dfx.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo förvisso, men agp2x kan bli en flaskhals om systemet är snabbt i övrigt. därför är agp4x bra.

 

/johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Albert Einstein2

Ett Geforce ddr skulle gott räcka till alla spel om du ska ha en 650/750 CPU. Geforce 2 kostar alldeles för mycket, och är ej värt priset än...

Det tar nog en bra tid innan Geforce kort börjar hacka på din dator... Det kommer nog mycket snabbare kort tills dess... t.ex. Glaze 3D från Bit Boys, som ska vara minst 4 gånger snabbare än Geforce 2 GTS...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Miskowicz

inte i dagsläget... 2xAGP innebär 533MB/s vilket är tillräckligt för den datan som skickas mellan cpun/interminnet och grafikkortet..

 

Rent teroetiskt så skulle denna hastighet vara otillräcklig vid kort som använder sig fullt av execute-mode på AGPn... men nu är det så att det är det är alltid snabbare att lagra texturerna direkt i kortets interminne än att skeppa dem över på AGPn..

 

Titta på sidebanding och fastwrites... samma sak där.. häftiga namn som inte innebär någon större förbättring...

 

observera även att t.o.m. såpass nytt kort som Voodoo5 5500 körs i 1xAGP... och det verkar inte vålla några större problem...

 

misko

sweclockers.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Miskowicz

heh... Glaze 3D - kortet som ändrar specifikationerna varannan månad för anpassa sig till konkurrenterna...

 

men det är sant att det lurar snabba kort bakom hörnet... NV20 och Rampage...

 

misko

Sweclockers.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...