Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sunkfart - beror på hård belastning?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

 

Hur kan jag "bara" få 4 - 5 procent i mottagning på min lina när jag kör TP-test?

Kasst enligt mig själv och jag har provat lite av varje, men inget hjälper. Ändrat länkhastighet/duplex på nätverkskortet från Automatiskt läge till 10Mbit/s.

 

Comhem ska uppgradera till 8 Mbit under februari.

Trodde det var från den första, men när jag skrev och opponerade mig om hastigheten så svarade de att det aktuellt "någon gång" under februari. De hade som vanligt inget vettigt svar på varför hastigheten är som den är, men tipsade om att jag kunde prova ändra länkhastighet/duplex på nätverkskortet.

 

Är Comhems nät hårt belastat eller vad?

Känns ju som om jag sitter på en telefonlina stundtals trots nuvarande 2 Mbit/s.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

[bild bifogad 2005-02-06 22:13:06 av Stefan Eklinder]

675535_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du router som går på en viss duplex så kan det fela där. Det ska vara samma duplex rakt igenom. Annars blir det duplex missmatch och det resulterar ofta i en kraftig prestandaminskning.

 

Comhems supportnummer är 0771 55 00 00. Du kan nog prova att ringa igen för min uppfattning om deras support är att man får olika svar och olika service beroende på vem man pratar med. Har fått uppfattningen om att vissa knappt vet vad de pratar om medan andra är väldigt duktiga och professionella.

 

 

Prova innan du börjar pilla med duplex att byta server på tptestet. Det händer att en server är så överbelastad att det resulterar i en prestandaminskning.

 

Min comhemlina har aldrig varit så belastad att den ger dåliga resultat på tptest. Men jag har haft en router som gick på fel duplex o då var internet slött.

Lycka till

 

/Jetmoon

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-07 10:22:47 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jetmoon skrev:

Har du router som går på en viss duplex så kan det fela där. Det ska vara samma duplex rakt igenom. Annars blir det duplex missmatch och det resulterar ofta i en kraftig prestandaminskning.

 

Tack för ditt svar!

 

Nej, jag har ingen router. Dumt av mig att inte skriva det. :-)

Har en brandvägg Sygate Firewall, mjukvarudito. Fast jag har svårt att tänka mig att den ska bära skulden till det här. DHCP, Standard-gateway är insläppta så att det kan heller inte bero på det.

 

Comhems supportnummer är 0771 55 00 00. Du kan nog prova att ringa igen för min uppfattning om deras support är att man får olika svar och olika service beroende på vem man pratar med. Har fått uppfattningen om att vissa knappt vet vad de pratar om medan andra är väldigt duktiga och professionella.

 

Jo, den uppfattningen har jag också. Verkar bero på vem det är jag pratar med eller som svarar på mailen. Minns ju när jag fick Comhem för första gången när en dam på deras kundtjänst påstod att det var fel på mitt operativsystem när uppkopplingen inte fungerade.

 

Så efter andra eller tredje gången som jag ringde helt desperat fick jag hjälp av en kille som visste vad han snackade om. Jag hade missat att konfa nätverksanslutningen. Hade ju aldrig sysslat med sådant tidigare. Trodde det bara var att plugga in sakerna och börja.

 

Prova innan du börjar pilla med duplex att byta server på tptestet. Det händer att en server är så överbelastad att det resulterar i en prestandaminskning.

 

Oki, ska testa det. :-)

 

Det här verkar gå i perioder hos mig. Var likadant kring jul/nyår och sen rätt som det lättade det upp och blev normalt igen. Nu har det återigen varit en vecka, fjortondagar när allt sunkat ihop.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ha, det här verkar ju lustigt. :-)

Beställde Diskeeper 9 Pro för tre dagar sedan från Dustin. De är snabbare än blixten och jag fick hem Diskeeper idag.

 

Lade in Diskeeper och körde defragmentering på disken som var hopplöst fragmenterad, så även MFT-filen. Defragmenterade både och. Nu så här efteråt så går internet som ett skott igen. Webbläsaren laddar sidorna blixtsnabbt. De som tidigare gick segt går nu blixtsnabbt.

 

Okej, en del sidor är segladdade av naturliga orsaker, men övriga sidor funkar kanonbra nu. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

[inlägget ändrat 2005-02-07 18:51:23 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...