Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Testkörning av nytt grafikkort (6600 GT)


danh35

Rekommendera Poster

När det hände så använde jag version 71.25 tror jag det var.

 

Den versionen funkade bra för mig med mitt Gainward 6800GT, därmed inte sagt att den även funkar lika bra med just ditt exemplar av ett Leadtek 6600GT. Även om 71.25 stödjer och är WHQL-certad för såväl Geforce 6 som Quadro så bör man nog ändå att betrakta den som "beta".

 

Har testat 71.90 under en tid men "degraderade" igår till den officiella 71.84 i stället. Anledningen är att med 71.90 så bara dog datorn vid två tillfällen när jag spelade! Men med andra drivarversioner har detta inte hänt. "Outgrundliga äro datorernas vägnar", som man kan säga på "bibliska". ;-P

 

Spelet hoppade bara tillbaka till Windows helt enkelt.

 

Det är en sak som händer då och då, och vad det beror på är inte alltid så lätt att avgöra från gång till en annan. Spelet Morrowind exempelvis tror jag inte går att få att när som helst INTE hoppa till skrivbordet. Har i brist på sysselsättning med annat spelat det, inkl expansionerna, då och då ända sen det kom för några år sedan. Läste i PC Gaming World tror jag det var, att den beräknade speltiden är 600 timmar!! Jämför det med en speltid på 20-40 timmar som ett genomsnittligt spel brukar ha. Men hur som helst så har jag alltså spelat Morrowind på helt olika datorkonfigurationer (behåller aldrig en dator i några år, komponenterna är och förblir förbrukningsartiklar). Och på varje slags dator har det varit stor risk att Morrowind hoppar till skrivbordet..! Medan helt andra spel kan vara stabila som berggrunden...

 

Kan det inte vara bakgrundprogram som stör också, t.ex. ett antivirusprogram som plötsligt får för sig att hämta uppdateringar?

 

Ja visst kan det det. Att ha igång så få övriga program som möjligt är en bra idé ifall man ska starta ett spel. När man spelar behöver datorn alla resurser man kan avvara. Processorn behöver alltså vara upptagen med så få övriga beräkningar som möjligt. Vad endel kanske inte tänker på är att det faktiskt inte finns några program i datorn som körs samtidigt. Man bör inte förväxla operativssystemets möjlighet till multitasking med att även processorn kan köra flera program på en och samma gång. Processorn räknar först på ett program, pausar och sparar info i register, börjar räkna på nästa program, pausar igen och sparar, och så nästa program ända till den kommer tillbaka till det första programmet igen. Då tas den sparade infon fram ur aktuellt register och processorn fortsätter att räkna där den slutade sist. Detta sker så många gånger i sekunden att man så klart inte märker det vid användningen av datorn – alla program körs synbart i realtid, men alltså inte i realiteten. Man mäter ju en processors beräkningskraft bl a med hur många miljoner beräkningar per sekund den kan klara. Åtminstone var det så förut, men med dagens processorer kanske man har börjat närma sig ett visst antal miljarder beräkningar i sekunden(?)

 

Stänger du själv av antivirusprogram vid spel, eller fungerar det för dig att ha dem igång?

 

Nej, det gör jag aldrig. Har en kombinerad mjukvarubrandvägg och antivirus som alltid får vara igång. Jag har också igång Experttool för grafikkortet vilket automatiskt klockar upp GPU:n från 350 till 400MHz om jag kör igång ett spel. Denna möjlighet gäller för Gainwards "Golden Sample"-produkter. Slutligen har jag alltid igång programmet CoreCenter för min Athlon 64 vilket också reglerar klockfrekvensen beroende på arbetsbördan (så länge Cool'n'Quiet är enablat i bios).

 

Du tyckte ju själv inte att HL2 var någon speciellt gedigen och väl fungerande produkt.

 

Nej jag tyckte inte det. Det hör iofs till vanligheten att buggar upptäcks först efterhand som produkten funnits, och använts, ute på marknaden ett tag och att det då släpps patchar för det. Men H-L 2 tyckte jag var nåt alldeles extremt buggigt.

 

Du får gärna nämna ett par titlar som du själv gillar och anser vara välgjorda spel, så kan jag ju kolla närmare på dem på nätet.

 

Själv gillar jag nog mest "taktiskt action" som i t ex Hitman, Splinter Cell eller Thief. Förstapersonshooters som t ex Doom 3, Medal of Honor PA eller Call of Duty är också kul. Och så gillar jag även rollspel som exempelvis Neverwinter Nights och SW: Kotor. Är ingen större fan av sport- eller strategi-spel. En bra idé innan man införskaffar ett spel är att kolla recensioner av det. Här finns en sida jag tycker är bra:

http://www.gamespot.com/reviews.html?platform=pc&tag=gs_lnav_reviews

Den visar dels ett betyg recensenten har gett spelet och dels ett betyg som är baserat på röster ifrån användare.

 

/RN

P.S. Tack för poängen du gett tidigare! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Skapad
  • Senaste svar
Outgrundliga äro datorernas vägnar", som man kan säga på "bibliska".

 

Här träffade du verkligen mitt i prick! :)

 

Vad endel kanske inte tänker på är att det faktiskt inte finns några program i datorn som körs samtidigt.

 

Detta är ett viktigt påpekande och det gäller ju i högsta grad oss människor också. När man gör något samtidigt som något annat så utförs det ju i själva verket sekventiellt men kanske med så täta hopp mellan uppgifterna att det hela tycks ske samtidigt. Jag ska förresten strax läsa en kurs i realtidsprogrammering på universitet och då får man förhoppningsvis bättre insikt i ämnet.

 

Själv gillar jag nog mest "taktiskt action" som i t ex Hitman, Splinter Cell eller Thief.

 

När du nämner Splinter Cell så ser jag ju faktiskt att detta spel följer med kortet. Hehe, jag som hade förpassat dessa skivor till en byrålåda. Det kan nog vara läge att plocka fram dem igen :). Man undrar ju om det är "full version". Men grafikkortstillverkarna kanske är generösa numera.

 

PS! Tackar å det ödmjukaste för det mycket hjälpande svaret. DS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För jag har för mig att hela spelet flöt sämre med diverse ljudloopar just innan det hoppade ur...

 

Där har vi förresten H-L 2 i ett nötskal (ljudlooparna), enligt mitt sätt att se på det spelet!

 

När du nämner Splinter Cell så ser jag ju faktiskt att detta spel följer med kortet.

 

Ifall du testar det så missa inte patcharna som finns! :)

http://www.ubi.com/US/Downloads/Info.aspx?dlId=75

Länken leder till Del 1, tvåan har även undertitlen Pandora Tomorrow...

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-17 14:22:33 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har vi förresten H-L 2 i ett nötskal (ljudlooparna), enligt mitt sätt att se på det spelet!

 

Ja, men en del verkar inte ha haft ett enda fel att rapportera om spelet. Så det är väl som med allt annat i datorvärlden, vissa saker fungerar bra hos vissa, andra saker inte.

 

Ifall du testar det så missa inte patcharna som finns! :)

 

Tackar!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men en del verkar inte ha haft ett enda fel att rapportera om spelet. Så det är väl som med allt annat i datorvärlden, vissa saker fungerar bra hos vissa, andra saker inte.

 

Ja, säkert kan det vara så att spelet inte trivs tillsammans med en viss hårdvara. Av någon anledning så påminde det här mig om Windows ME! :) Jag minns att det operativet var grymt instabilt i nätverk, beroende just på vilken hårdvara som satt i maskinen! På vissa burkar funkade det stabilt och bra medan på andra var det ett helt obrukbart operativsystem vad gäller nätverkssammanhang. Det är t o m med så att föregångaren Win 98SE är bättre lämpat för nätverk om man nu ska jämföra. Om jag inte minns alldeles galet så innehåller det t ex en utmärkt liten Novellklient som av någon outgrundlig anledning plockades bort inför Win ME. (MS kanske tyckte man då skulle köpa en licens för Win 2000 i stället..? Uppgradera "i onödan" och ge dem ännu mer dollar...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Satan i gatan så varmt.

 

Det rapporteras om en "tempåtergivnings"-bugg i Nvidias drivare, och som enligt uppgift ska vara fixad i och med betan 76.41:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1022

De föregående drivarna ska alltså återge en alldeles för hög temperatur i stället för den verkliga. Ville bara nämna det, även om jag själv inte har för avsikt att testa denna beta. "Beta" är för mig översatt till "icke färdig drivare", men den ökade risken för instabilitet etc som det kan innebära...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Tycker det verkar som att 71.84 är den mest populära hittils bland folk där.

 

 

Jag har själv kört den här drivrutinen ett tag nu och tycker väl att den fungerar lika stabilt om de tidigare vid spelande men däremot så störs jag av att det liksom rycker till i bilden ett par gånger just när man kommit in till skrivbordet vid uppstarten av datorn. I samband med detta kan också streck som inte ska vara där visas tvärt, det ser ut som en del av en ram ungefär. Detta har jag aldrig upplevt tidigare men jag är ju inte säker på att det har med grafikkortsdrivrutinen att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör också med 71.84 eftersom den är stabilare än 71.90 som jag testade tidigare...

 

I samband med detta kan också streck som inte ska vara där visas tvärt, det ser ut som en del av en ram ungefär.

 

Antar att du inte hinner, om det ens är möjligt, att ta en skärmdump att bifoga hit då detta inträffar? Verkar det inträffa då drivaren ställer in uppdateringsintervallen för skärmen? Testa i så fall med ett lägre hertztal. Jag har som tumregel att använda åtminstone 75Hz för 17-tumsskärmar och 85Hz för de större 19-tumsskärmarna (då det gäller CRT-skärmar förstås). Detta skall trygga för en tillräckligt god synergonomi även om olika människor så klart är olika känsliga för dessa svängningar. På min nya TFT-skärm kör jag bara 60Hz, med Vsync enablat, vilket i praktiken innebär att jag aldrig får någon högre fps än så i spel. Lirar dock aldrig multiplay, och vid singelplay tycker jag man klarar sig bra med kring 60 i fps...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du inte hinner, om det ens är möjligt, att ta en skärmdump att bifoga hit då detta inträffar? Verkar det inträffa då drivaren ställer in uppdateringsintervallen för skärmen? Testa i så fall med ett lägre hertztal.

 

Det blir verkligen svårt att hinna med eftersom det bara är delar av en sekund det handlar om. Jag vet inte riktigt om det inträffar då drivaren ställer om uppdateringsintervallet. Brukar detta ske så sent som just när skrivbordet ska visas? I så fall är det ju mycket möjligt att det är så. Jag brukar förresten använda en uppdateringsfrekvens på 85 Hz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning har problemet med att bilden flimrar till vid uppstart försvunnit efter två ominstallationer av drivrutinen. Jag testade först att installera om drivrutinen utan någon skillnad men sedan läste jag på Nvidias hemsida att det var viktigt att inte ha igång antivirusprogamvara i bakgrunden vid installationen:

 

Do not run virus protection software in the background while installing the drivers. This prevents the driver from configuring itself properly.

 

Jag stängde därför av AVG och installerade om drivrutinen ännu en gång och efter detta existerar inte problemet längre. :) Men jag inser inte själv på vilket sätt AVG skulle kunna hindra drivrutinen från att konfigureras korrekt och ännu mindre hur detta kan ha orsakat problemet med flimret. Kanske var det bara slumpen som avgjorde.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men sedan läste jag på Nvidias hemsida att det var viktigt att inte ha igång antivirusprogamvara i bakgrunden vid installationen:

 

Med Nvidias drivare innan Forceware introducerades – Detonator – så uppmanades man t o m att disabla antiviruset innan installationen fortsatte. Synd att de plockade bort den uppmaningen, den var bra som en påminnelse. Man bör helst disabla antiviruset vid alla typer av drivrutinsinstallationer och inte bara för Nvidiadrivaren...

 

Det var ju bra iaf att ditt bekymmer försvann. Men utan att själv ha kunnat se hur din dator betedde sig så har jag svårt att tro att det egentligen var något problem för datorns funktion i sig?? Min egen skärm blir helt svart under bråkdelen av en sekund just efter att skrivbordet visas vid uppstarten. Men jag har iaf aldrig sett detta som något problem och har heller inte ens reflekterat över det förrän du tog upp ett liknande(?) fenomen på din dator...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men utan att själv ha kunnat se hur din dator betedde sig så har jag svårt att tro att det egentligen var något problem för datorns funktion i sig??

 

Nej det var det inte, du har helt rätt här... Men perfektionist som man är så tyckte jag att det kändes som att något inte var som det skulle när det började rycka och slita i bilden två tre gånger vid varje uppstart. Jag har nog inte reagerat om bilden blivit svart som i ditt fall :).

 

Man bör helst disabla antiviruset vid alla typer av drivrutinsinstallationer och inte bara för Nvidiadrivaren...

 

Okay, så det är speciellt viktigt just vid installation av drivrutiner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, så det är speciellt viktigt just vid installation av drivrutiner?

 

Ja, det gäller faktiskt alla drivrutiner för samtliga komponenter i datorn. Det är viktigt att inte antiviruset går in och stör installationen av dem. Ofta så disablar jag antiviruset t o m vid exempelvis servicepackuppdateringar från Windowsupdate... skulle dessa ha virus så har man maximal otur och får väl i så fall ta konsekvenserna av det..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får förresten aldrig sluta förvånas över vilka fenomen som kan inträffa på en dator. Jag skulle förra helgen visa HL2 för en kompis för att göra honom riktigt avundsjuk på vilken grafik man kan uppnå i ett modernt spel i kombination med ett modern grafikkort. Jag startade därför spelet, vilket laddades som vanligt och allt såg fint ut ända tills G-mans öppingstal uppenbarade sig. Han såg ut som ett spöke. Texturerna i ansiktet saknades och i princip var det bara ögonen som var intakta. Vidare så saknades ljudet. Jag startade om spelet och denna gång blev det ett nytt fenomen. Hela bilden blev som ett väldigt vackert schackbräde med lilaaktiga rutor med mycket spännande struktur. Nåja, min kompis som inte visste hur ett sånt här spel skulle se ut blev naturligtvis imponerad även av detta. Slutligen startade jag om datorn och startade upp spelet. Och nu fungerade det perfekt igen.

 

Nämnas bör att jag just innan speldemonstrationen hade kört en online-skanning med Panda antivirus. Det måste ha varit detta som ställt till det eftersom några dylika fenomen aldrig tidigare har inträffat. Som tur var löser en omstart många problem.

 

Nåja, man kanske inte får anställning som speldemonstratör efter denna misslyckade visning :).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får förresten aldrig sluta förvånas över vilka fenomen som kan inträffa på en dator.

 

He he... nej man får nog utgå ifrån att nästan vad som helst kan inträffa..! I förrgår testade jag den nya WHQL-certade 76.44 (vilken tydligen enbart stöder Geforce 6?) och startade Doom 3...

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1028

...bekymret var bara att ljudet i spelet försvann helt(!) efter ungefär en halv minut med den drivaren installerad. Då gick jag tillbaka till den officiella 71.84 i stället och efter det så funkade allting perfekt igen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, man kanske inte får anställning som speldemonstratör efter denna misslyckade visning :).

Skulle säga tvärtom, nu har du lärt dig att inte göra några ovanliga saker alldeles innan en demo och klara av när något konstigt händer alldeles oväntat, och båda delarna är helt nödvändiga för att kunna vara demonstratör av någonting. Lagen om alltings jävlighet bara (kan något gå fel så gör det förr eller senare och alltid vid det mest olämpliga tillfället). ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för att du vände mitt misslyckande till något positivt. När du säger det så har du ju faktiskt helt rätt i att jag klarade av alla de moment som en professionell demonstratör bör bemästra. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...