Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Testkörning av nytt grafikkort (6600 GT)


danh35

Rekommendera Poster

Hej igen!

 

Jag sa att jag skulle hålla mig lugn tills på torsdag men...

Nu har jag installerat grafikkortet i alla fall och det gick väl i stort sett klanderfritt. Men av någon anledning gick datorn inte att starta om i felsäkert läge efter att jag avinstallerat de gamla drivrutinerna och skulle köra driver cleaner (vilket helst skall köras i felsäkert läge). Jag fick ett Stop error och något med "Irql_Not_Less_or_Equal". Jag vet inte om det kan ha att göra med att jag flyttat om de andra korten men jag hade ju startat om Windows några gånger däremellan så jag tycker inte det..

 

Som tur var gick datorn att starta i normalt läge så jag körde driver cleaner där istället och installerade Nvidias drivrutin 71.25 enl. R.N:s rekommendationer. Efter detta testade jag att spela lite Half-Life 2 samt att jag körde 3DMark2001. Före uppgraderingen hade jag ca 2500 poäng (GeForce2 MX). Efter uppgraderingen noterade jag 8600 poäng. Det är ju en viss förbättring men det står helt klart att min P4 1.7GHz nu utgör en gigantisk flaskhals i datorn. De som följt ärendet vet att jag har beställt en 2.8GHz processor och efter installation av denna hoppas jag komma upp i åtminstone en bit över 10000 poäng. Vad gissar du R.N.?

 

Temperaturen låg på efter lite spelande och benchmarking på 30 grader ambient och 41 grader GPU. Och peppar peppar... nätdelen har inte kroknat ännu trots att den bara är på 250W

 

Dessvärre verkar det dock som att jag även måste skaffa mig en ny skärm. Den gröna slöjan som visar sig i vissa scener finns kvar även med det nya kortet. Så jag misstänker att monitorn börjar bli utsliten. Nåja, det ska ju kosta att få den ultimata upplevelsen. Om jag sätter taket på 20 000 så kanske budgeten håller :). Vad är livslängden normalt på en bildskärm egentligen? Jag har kört min i 2.5 år och den har gått rätt mycket, kanske i snitt 7-8 timmar per dag men borde den ändå inte ha hållit sig fräsch något år till? Det är ett 19 tums Trinitron bildrör i den och fabrikatet på själva monitorn är Dell.

 

Edit: Ändrade bara några småfel.

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-05 22:50:13 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Skapad
  • Senaste svar

CRT skärmar vet jag inte hur länge de kan tänkas hålla.

Brukar vara lite si och så med dem.

 

Såg nånstans att en plasmatv visar bra bild i 22 år och det var inte illa hehe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Före uppgraderingen hade jag ca 2500 poäng (GeForce2 MX). Efter uppgraderingen noterade jag 8600 poäng. Det är ju en viss förbättring men det står helt klart att min P4 1.7GHz nu utgör en gigantisk flaskhals i datorn.

 

Hoppsan, det var inte så högt..! Men du ökade endel i alla fall, resultatet 2500 poäng är ju bara 29% av 8600. ;) Skämt åsido, det finns mycket mer att hämta ur ett 6600 GT och jag hoppas och tror fortfarande att du kommer hamna någonstans mellan 14000-16000 poäng med den 2.8-Northwood du kommer få. Får se hur nära sanningen jag kommer?! Och visst hade du beställt 256MB ytterligare minne också? Skillnaden 512-768MB RAM märks i 3DMark2001SE.

 

Här har förresten Tomshardware testat bl a en "Willamette PC 800 Pentium 4 1.8GHz" och en "Northwood PC 1066 Pentium 4 2,8GHz", tillsammans med ett Radeon 9700Pro:

http://www.tomshardware.com/cpu/20030217/cpu_charts-23.html

Resultaten för processorerna jag tog upp som exempel bygger på plattformar med det numera övergivna RDRAM för Pentium 4, och går därför inte att jämföra rakt av med din dator och dess DDR266. Men intressant är det i alla fall! :)

 

Den gröna slöjan som visar sig i vissa scener finns kvar även med det nya kortet. Så jag misstänker att monitorn börjar bli utsliten.

 

Det låter som att du kanske behöver byta ut kabeln som går mellan skärmen och grafikkortet. På endel skärmar så är ett kabelbyte en enkel procedur medan många tyvärr har kabeln "fast monterad", i stället för att man enkelt bara ska kunna skruva loss och byta den vid behov. Livslängden ska vara omkring fem år för skärmen ifall den står på dygnet runt hela tiden. Men som sagt, kabeln kan behöva bytas innan själva skärmen har levt färdigt. Man kanske böjer kabeln för mycket eller råka klämma den olyckligt eller vad som helst...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

R.N skrev:

 

Resultaten för processorerna jag tog upp som exempel bygger på plattformar med det numera övergivna RDRAM för Pentium 4.

Hur påverkar RDRAM i förhållande till DDR, benchmarkpoäng? Har Rambus-minnen i min maskin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar du Nvidias drivrutiner i version 71.25? De senaste jag hittar på deras site är 66.93

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar du Nvidias drivrutiner i version 71.25?

Guru3D ligger i frontlinjen vad gäller att erbjuda senaste Nvidiadrivrutiner:

 

http://downloads.guru3d.com/download.php?id=10

 

Edit: Obs att drivrutinerna inte stödjer alla Nvidia grafikkort, bara GeForce 6xxx och några Quadro-kort. Dock är de WHQL.

 

[inlägget ändrat 2005-02-06 10:32:30 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

208 poäng bättre i 3D-mark 2005 med 71.25 jämfört med 66.93

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, det var inte så högt..! Men du ökade endel i alla fall, resultatet 2500 poäng är ju bara 29% av 8600. ;) Skämt åsido, det finns mycket mer att hämta ur ett 6600 GT och jag hoppas och tror fortfarande att du kommer hamna någonstans mellan 14000-16000 poäng med den 2.8-Northwood du kommer få. Får se hur nära sanningen jag kommer?! Och visst hade du beställt 256MB ytterligare minne också? Skillnaden 512-768MB RAM märks i 3DMark2001SE.

 

Jo, jag hade väntat mig något högre, runt 10000 poäng eller nåt. Jag hade monterat den nya 256MB modulen innnan jag testkörde så det verkar inte ha hjälpt upp det hela. Det är bara att hoppas på att den nya processorn gör underverk.

 

Det låter som att du kanske behöver byta ut kabeln som går mellan skärmen och grafikkortet. På endel skärmar så är ett kabelbyte en enkel procedur medan många tyvärr har kabeln "fast monterad", i stället för att man enkelt bara ska kunna skruva loss och byta den vid behov.

 

Ja det låter ju lite tidigt att skärmen ska vara utsliten redan. Du har säkert rätt i att kabeln är dålig eller kanske stukad. Men den ser ut att vara fast monterad så det kanske inte är något jobb för amatören att byta den. Man kan notera det gröna fenomenet även när man startar upp Windows. Strax innan man når skrivbordet så blir allting grönt i bråkdelen av en sekund :).

 

Men, trots den gröna tonen så blev det natruligtvis oändligt mycket bättre grafik än med mitt gamla kort. Detaljrikedomen, dynamiken i ljuset, 3D-känslan osv. går inte ens att jämföra.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, trots den gröna tonen så blev det natruligtvis oändligt mycket bättre grafik än med mitt gamla kort. Detaljrikedomen, dynamiken i ljuset, 3D-känslan osv. går inte ens att jämföra.

 

Ja det kan jag tänka mig! GF 2MX duger bara för 2D-grafik som jag ser det. Man kan typ kolla film med det el dyl. Eftersom det faktiskt har inbyggd mpeg2-avkodare så duger det åtminstone hyfsat bra till att kolla DVD-filmer... :) Även om prestandan du fick av det kortet inte ens var en tredjedel så hög som den av 6600 GT, så borde ju en 2.8-Northwood ändå hjälpa GT-kortet att få upp fps:en väldigt mycket mer! Men hoppas iaf att jag inte var alltför optimistisk när jag gissade på ett resultat mellan 14000-16000 poäng i -2001SE. :-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Rambus-minnen i min maskin.

 

Prestandamässigt så innebär detta en stor fördel om man ska ställa det mot t ex DDR266. Vad som främst talade emot RDRAM var att det är en mycket dyr teknik. Och det var nog framförallt det dyra priset som blev dess fall.

 

Visst hade du väl 1GB RDRAM Maratonmannen? I så fall tycker jag du kan skatta dig lycklig som faktiskt redan har en så pass bra mängd minne. :) För hur enkelt och billigt är det egentligen att få tag på det minnet idag?! Och därför får man förstås hoppas på att ingen av dina moduler har tänkt gå sönder inom överskådlig framtid..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hoppas iaf att jag inte var alltför optimistisk när jag gissade på ett resultat mellan 14000-16000 poäng i -2001SE. :-

 

Det bör du inte vara tycker jag om allting står rätt till. Men det kanske är bäst att ligga lågt tills vi får svart på vitt :).

 

Nåja, nu ska vi se vad Dell säger om jag ber dem byta ut min skärm. Jag har hört att det ska vara 3 års garanti på bildröret. Det gäller bara att övertyga dem om att det är bildröret som är väck :). Men de brukar vara tjuriga så jag har inte speciellt stora förhoppningar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet var tempgivaren som anger "ambient" normalt sitter? Undrar just om den ger ett representativt värde för luften i lådan. Det borde ju lokalt bli lite varmare på kortet där givaren sitter även om den sitter på kallaste stället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Livslängden ska vara omkring fem år för skärmen ifall den står på dygnet runt hela tiden. Men som sagt, kabeln kan behöva bytas innan själva skärmen har levt färdigt.

 

Ibland är det riktigt kul att vara Dellägare :). Jag kommer att få skärmen utbytt utan kostnad. De kommer och hämtar den gamla hos mig och levererar en likvärdig eller bättre är den uppgift jag fått hittills. Så det enda jag behöver göra är att koka mig en kopp kaffe och låta de hela ske helt automatiskt. Men tro inte att allt gick så smärtfritt som det låter. Jag fick ringa till 3 olika personer innan de fattade att jag faktiskt hade 3 års garanti på den. De övriga hävdade att jag hade exakt samma garanti på monitorn som på datorn i övrigt, dvs. 1 år. Ska sanningen fram så vet jag inte vem som hade rätt men det skiter ju förstås jag i. Så länge jag får en ny skärm är jag nöjd. :).

 

Kortet fungerar f.ö. utmärkt än så länge. Ska verkligen bli kul att se vad som händer med den nya processorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya skärmen är på plats. Bilden är kanon!! Den gröna slöjan är hel bortblåst. Äntligen kan man börja njuta fullt ut av spelgrafiken. Nu återstår "bara" att installera den nya processorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

danh35 skrev:

Den nya skärmen är på plats. Bilden är kanon!!

Gratulerar!

Dell kan när dom vill. Själv fick jag utan problem en ny DVD-ROM (inga fraktkostnader för mig) när jag hade problem med originalspelaren.

 

Har du hunnit notera ditt nya grafikkorts ljudnivå, om det är hörbar skillnad vid låg som hög belastning? Hur många fläktar har det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hunnit notera ditt nya grafikkorts ljudnivå, om det är hörbar skillnad vid låg som hög belastning? Hur många fläktar har det?

 

Det sitter en fläkt på kortet. Jag såg i följande test att den utlovade ljudnivån ska vara runt 28.5 dB:

 

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=1309&cid=3&pg=5

 

Själv tycker jag nog att kortet verkar avge högre ljudnivå än så och datorn har helt klart blivit något bullrigare än tidigare, framförallt vid låg belastning då den var mycket tyst tidigare. Vid låg belastning kommer det mesta ljudet numera från grafikkortet medan vid hög belastning så drar CPU-fläkten på så ordentligt att den i princip överröstar grafikkortsfläkten så det är svårt att säga hur mycket ljudnivån på just grafikkortsfläkten förändras. Jag kommer senare att sätta in en PCI-fläkt för att sänka lådtemperaturen och därmed förhoppningsvis få CPU-fläkten att arbeta långsammare (givaren för denna sitter faktiskt på fläkten på baksidan och inte på själva CPU:n så den är väldigt känslig för ökad lådtemperatur). Denna bild visar hur det ser ut, så kanske det blir lite klarare:

 

http://docs.us.dell.com/support/edocs/systems/dim4500/techov.htm#1101565

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gröna slöjan är hel bortblåst.

 

Det var roligt att höra! :) Synd bara att man inte fick veta exakt vad det berodde på – enbart kabeln eller själva skärmen..?

 

Senare med Northwoodprocessorn så hoppas jag du förstår att vi "kräver" en redovisning av benchresultat här?! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senare med Northwoodprocessorn så hoppas jag du förstår att vi "kräver" en redovisning av benchresultat här?! =)

 

Nä, det förstår jag inte ;-). Jo, det kommer nog till helgen någon gång om den nya processorn fungerar. Förresten, vet du om det finns något sätt att kontrollera om grafikkortet arbetar med den frekvens det skall? Jag tycks ha hört att om det inte får någon ström via den extra kontakten så skulle det ändå fungera utmärkt men med en sämre prestanda. Och jag har ju aldrig kontrollerat om den kontakten verkligen fungerar.

 

Men det kanske inte är att vänta mer än 8600 i 3DMark2001 med en 1.7GHz...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycks ha hört att om det inte får någon ström via den extra kontakten så skulle det ändå fungera utmärkt men med en sämre prestanda.

 

Kolla länken som Stålis publicerade i nedanstående tråd. Den borde intressera dig, inte minst p g a att ditt eget Leadtekkort finns med där:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=676939

(if the Molex power connection isn’t used, the core underclocks itself to 300MHz).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(if the Molex power connection isn’t used, the core underclocks itself to 300MHz)

 

Det var precis detta jag hade läst någon gång men glömt vars. Däremot kvarstår ju frågan hur man verkligen förvissar sig om kortet har klockat ner eller inte? Jag ser ingenstans i drivrutinen där man kan kolla "core" frekvensen i alla fall. Men det kanske går att se ifall jag installerar den medföljande programvaran WinFox (helst vill jag dock inte skräpa ner datorn med programvara som i princip aldrig används).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senare med Northwoodprocessorn så hoppas jag du förstår att vi "kräver" en redovisning av benchresultat här?! =)

 

Kommer snart. Som jag skrev i tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=673396 så fick jag fel kylpasta och firman har därför lovat att skicka den korrekta varianten. Men jag orkar nog inte vänta många minuter till så det blir att köpa en tub här i stan.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag orkar nog inte vänta många minuter till så det blir att köpa en tub här i stan.

 

Testa gärna med den nya 71.81(WHQL)! Kör själv med den numera och än så länge är jag mkt nöjd:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=993

Som synes så är också 71.81 egentligen avsedd för Quadro-serien men att den även funkar med andra kort. Ifall du testar den versionen så missa inte att du kanske behöver ange lösenordet guru3d.com vid uppackningen (det behövde i alla fall jag...).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kommer nu den utlovade redovisningen :). Jag installerade processorn igår natt och än så länge har den jobbat på utan krascher eller andra fenomen.

 

Dator: Dell dimension 4500, 768MB RAM, 80GB Western Digital Caviar SE 8MB Cache (Master), 120GB Hitachi Deskstar 7K250 2MB Cache (Slave)...

 

 

Processor: P4 1.7GHz 400MHz FSB

Grafikkort :GeForce 2MX

3DMark2001 2700 poäng

3DMark03 Meningslöst att köra på denna utrustning

 

 

Processor: 1.7GHz 400MHz FSB

Grafikkort: GeForce 6600 GT

3DMark2001 8600 poäng

3DMark03 6600 poäng

 

Processor: 2.8GHz 533MHz FSB

Grafikkort: GeForce 6600 GT

3DMark2001 12500 poäng

3DMark03 7300 poäng

 

Kommentarer:

Som synes så gav processorbytet en markant prestandaökning i framförallt 3DMark2001. Dock något lägre än vad R.N. hade hoppats på :).

Jag noterade att GPU:n (6600 GT) blev ca 5 grader varmare under belastning med den snabbare processorn. Så kortet fick uppenbarligen betydligt mer att göra. Nu lyckades jag komma upp i 47 grader efter en runda med 3DMark03, vilket ändå är oerhört låg temperatur anser jag själv. Omgivningstemperaturen som grafikkortet rapporterar låg dock på 35 grader som högst vilket möjligen är i varmaste laget. Vore intressant att höra vad någon annan med ett bra grafikkort får för temperaturer.

 

En annan intressant notering jag gjorde är att CPU-fläkten som är temperaturstyrd går på betydligt lägre varvtal efter processorbytet. Så antingen lyckades jag få en sämre värmeöverföring med Arctic Silver jämfört med den termiska "kudde" som satt original eller så går Northwoodprocessorn betydligt kallare än den gamla Willametteprocessorn. Tyvärr kan jag inte kontrollera CPU-tempen eftersom Dell har tagit bort alla sådana möjligheter från moderkortet och bioset.

 

EDIT: Drivrutinen för 6600 GT var Forceware 71.25. R.N. jag ska nog testa den nya drivrutinen du föreslog också.

[inlägget ändrat 2005-02-16 13:12:29 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Kunde du inte köra 3DMark2005 med det nya grafikkortet?

 

Så antingen lyckades jag få en sämre värmeöverföring med Arctic Silver jämfört med den termiska "kudde" som satt original eller så går Northwoodprocessorn betydligt kallare än den gamla Willametteprocessorn.

 

Märkligt, för att Arctic Silver rekommenderas överallt och har mycket bra värmeavledningsförmåga.

 

Vad har du för CPU-fläkt?

 

Du kan säkert kolla temperaturen på CPU:n med hjälp av Everest Home Edition, som du kan hämta hem härifrån: http://www.lavalys.com

 

Såvida inte Dell pelat bort sensorerna också på moderkortet?!

 

BIOS ger vad jag fått reda på inte några trovärdiga temperaturer.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde du inte köra 3DMark2005 med det nya grafikkortet?

 

Jo, det kan jag nog göra men eftersom processorn går på knäna redan med 3DMark03 med en fps nere på 3-4 i en av CPU-testerna, så tyckte jag inte att det kändes speciellt intressant att köra ett ännu mer krävande test.

 

Märkligt, för att Arctic Silver rekommenderas överallt och har mycket bra värmeavledningsförmåga.

 

Ja, lite märkligt är det. Men man ska också ha i åtanke att den har en inkörningsperiod på rätt många termiska cykler.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...