Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DOS/spamming


lizardKng

Rekommendera Poster

Användare borde inte få posta mer än ett visst antal inlägg per minut eller liknande.

 

Då slipper vi snubbar som tottetotte.

 

Om det inte begränsas kan ju eforum lätt göras helt oanvändbart på enkelt sätt som tottetotte just visat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Användare borde inte få posta mer än ett visst antal inlägg per minut eller liknande.

 

Då slipper vi snubbar som tottetotte.

Problemet är bara att vissa av eforums seriösa användare kan posta en väldig massa inlägg per minut.

Om det inte begränsas kan ju eforum lätt göras helt oanvändbart på enkelt sätt som tottetotte just visat.
Användaren tottetotte är raderad. Ipnummret är registrerat och en anmälan kommer att skickas till hans internetleverantör på måndag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag kan se är tottetotte nån slags testanvändare idg använder sig av.

 

idg:s sökfunktion ger ingen ledtråd men den är ju oftast rätt ur funktion ändå :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är bara att vissa av eforums seriösa användare kan posta en väldig massa inlägg per minut.

 

Jag betraktar mig själv som en rätt seriös användare av Eforum och dessutom en av de mest frekventa "postarna".

 

Men att posta sig 5 inlägg om vardera 200 rader per minut?

 

Nej, hur skulle det gå till med seriöst innehåll?

 

Användaren tottetotte är raderad. Ipnummret är registrerat och en anmälan kommer att skickas till hans internetleverantör på måndag

 

Ah va bra!

 

Jag kan inte själv tänka mig att nån seriös användare skickar den kombinationen av antal inlägg och antal rader på ett seriöst sätt.

 

OK, ett långt inlägg eller många korta, men det här var rätt, ehhh, extremt eller hur?

 

Och har Eforum nåt skydd mot dylika "attacker"?

 

Eller räcker det med ett skript för att sänka eforum?

 

Fotnot: OK, det var en begränsad "attack", men om Eforum inte har nåt skydd är det en barnlek att sänka forumet.

 

Man kan vara blåögd och tro att det händer aldrig här eller man kan vara förutseende och inse att förr eller senare ramla dit.

 

Bara att välja :-)

 

[inlägget ändrat 2005-02-05 01:38:37 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är bara att vissa av eforums seriösa användare kan posta en väldig massa inlägg per minut.

 

OK, jag tolkar detta som att det finns DOS-attackskydd/överbelastningsskydd hos IDG men att denna tottetotte inte fångades av skyddet?

 

Det verkar ju dock i så fall rätt enkelt att göra Eforum oanvändbart om det är ok att posta flera inlägg per minut som vardera är flera hundra rader långt.

 

Tro mig, finns det inget skydd kommer Eforum att sänkas så småningom, bara för sakens skull kanske. Men resultatet blir ju detsamma.

 

Verkar inte direkt omöjligt att föregå de mest enkla fallen ändå ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte själv tänka mig att nån seriös användare skickar den kombinationen av antal inlägg och antal rader på ett seriöst sätt.

 

Du var förmodligen inte här på den tiden Weyland var som mest aktiv och skrev några hundra inlägg per dag. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kolla in hans, Weylands, presentation!

 

//eforum.idg.se/listUsers.asp?NamnSok=weyland&IMAGE1.x=0&IMAGE1.y=0

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...