Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Knappen "Anmäl"


lizardKng

Rekommendera Poster

Denna knapp får alltid en negativ prägel.

 

Trycker jag på den, ja då är jag på ett sätt "taskig" mot någon.

 

Men det kan ju vara så enkelt som att jag vill att en moderator ska lägga in LOG-taggear?

 

Mitt förslag: Ändra namn på knappen till något mer neutralt, alternativt en knapp för rena "anmälningar" och en annan knapp för administrativa ändamål.

 

Motivering: Kunna använda knappen utan att förolämpa personen som skrivit inlägget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Mitt förslag: Ändra namn på knappen till något mer neutralt, alternativt en knapp för rena "anmälningar" och en annan knapp för administrativa ändamål.
Bra ide! Något förslag på knappnamn?

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill som sagt ha två knappar - anmäl är bra som den är men en ny som heter "ändra" är mitt förslag.

 

Borde diskuteras tycker jag.

 

Jag vill gärna skilja "anmälan" (som är av natiren negativ) från vänliga ändringar (som är av naturen positiv).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag är så positiv till två knappar (kan lätt bli för många). Däremot (tycker jag) så skulle man kunna få välja om anmälan är en anmälan eller endast ett meddelande till moderator. På samma sätt som man idag får kryssa får om det är korspostning eller inte.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"someone at the forum thinks that either this messags is in violation of the rules of this forum OR someone just wants to, as a friend, mention that a there are better places to post this message at."

 

Själv tycker jag att två knappar löser saken på ett betydligt enklare och definitivt tydligare sätt!!!

 

"Anmäl" och "Flytta"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en sak att säga:

 

Att bli "anmäld" är inte roligt. Och att "anmäla" någon är inte heller roligt.

 

Jag avstår oftast och låter gigantiska 100-raders inlägg ligga kvar för jag vill inte "anmäla" den personen. Däremot en vänlig "ändra" skulle ändra saken betydligt. Tycker jag.

 

Det finns gott om utrymme i raden under inlägget för en vänligt sinnad knapp.

 

Eforums ämmen är tillräckligt negativa som de är. Jag kan inte se ett enda ömne som är renodlat positivt. Däremot finns det ett otal ämnen som behandlar problem och elände i olika former.

 

Jag har gett förslag på ett positivt laddat ämne men det har inte sett dagens ljus än så länge :)

 

[inlägget ändrat 2005-02-05 01:01:35 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudsaken tycker jag är att den som skrivit det anmälda inlägget får vet anledningen till at dett är anmält.

 

Här ser man obland kommentarer typ "varför blev mitt inlägg anmält" eller "varför blex "xxx:s inlägg anmält"?

 

Varför ska det vara så hemligt?

 

Jag anmäler i princip aldrig inlägg för det känns alldeles för tufft mot den som skrivit inlägget.

 

Så för min del - som det ser ut idag kan man lika väl ta bort "anmäl" knappen.

 

Den kan ändå inte användas på ett bra sätt annat än i undandagafall.

 

Men, det är min egen åsikt! ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Anmäl" och "Flytta"
Då blir namnet på den andra knappen missvisande. En användare kan ju inte flytta, vilket denne kommer förvänta att han kan eftersom det står "Flytta"...

 

Varför inte byta namn på knappen till ex.vis "kommentar"?
Det kanske skulle fungera. Jag kommer iaf inte på något bättre...

 

Jag är egentligen inte emot två knappar, men tycker att det _kan_ bli en för mycket, men jag tyckte även att Eforums nya design sööög, men nu är den fin... :)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ha förtydligat mig själv och sagt mina namn var enbart förslag.

 

Missade det :-(

[inlägget ändrat 2005-02-05 02:09:58 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå - att välja om en knapp är A eller B är väl samma sak som att välja A eller B på en gång, eller?

 

[sat {Yes} or something else}]

[say {no}]

 

Verkar onödigt komplicerat ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi moderatorer har redan en flyttaknapp, så det känns inte rätt. Varför har anmäl så negativ prägel?

 

Edit: Jag vill dock betona att jag tycker det är ett bra förslag, men jag har inget bättre namn på knappen. Hittar man inget bra tycker jag anmäl ska få stå kvar. /Edit.

 

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

[inlägget ändrat 2005-02-05 02:27:51 av Cloudberry]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(1) Om en person postar 1000 rader kod finns det inget annat sätt att fixa det än att anmäla till moderator "snälla lägg in log-taggar". Jag tycker inte det ser snällt ut att behöva "anmäla inlägget" - det låter så myndigt.

 

(2) Om man postar i det hypotetiska forumet cd-bränning och råkar fråga om DVD känns det inte så snällt att anmäla inlägget. Återigen, en anmälan är så oerhört "myndig".

 

Så, vill du ha fler exempel? ;-)

 

Ett fullgott alternativ för mig som icke moderator är ju att chatta på som om inget hänt och helt strunta i vilket forum vi råkar vara i. Det sista jag vill göra är att förolämpa en "kompis" med en "anmälan". Jag drar mig verkligen för att anmäla ett inlägg, det känns som om jag är en snorig polis då, ungeför.....

 

[Edit]

OK, nu såg jag din kommentar.

 

Jag tycker fortfarande envar ska ha möjlighet att markera dels (1) osedliga inlägg (porr, piratkopiering och andra olagligheter), dels (2) inlägg som har av ovana hamnat i fel forum.

 

Som jag sagt, jag anmäler nästan aldrig inlägg som ligger i fel forum för jag tycker att en s k "anmälan" känns som förmynderi och hör inte hemma i ett forum när man bara inte lärt sig forumstrukturen till fullo.

 

Men en stilla kommentar duger ju inte för att infoga log-taggar... Moment 22!

 

[Edit - la till (2) ovan]

 

[inlägget ändrat 2005-02-05 02:43:28 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har anmält, well, några inlägg som jag själv inte tyckt om. Samtidigt har jag ibland (inte för ofta hoppas jag) slängt ur mig saker som jag accepterar att det kanske ger upphov till samma gensvar.

 

Editerade bort en massa soft och väluttryckt dravel här som jag insåg hade passat bättre i ett forum som inte finns. (ett som jag vill minnas lizardKng och mindsleep nog också efterlyser). Kompilerade det till kall "representativ kod" istället (mitt alldeles egna paradigm =)

 

Function Reboot()

BITTER oBitter=New BITTER;

SWEET oSweet=New SWEET;

CFUSED oCfused=New CAST(PAST_TENSE && (BITTER || SWEET)) AS tpFUTURE

 

oCfused.Run(); // No try and catch-functionality included

End Function

 

[Compiler err: unkknown type - tpFUTURE]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Meddelande till moderator" kan väl vara en neutral skrivning. Varför finns Anmäla knappen bara när man är inne i tråden. När man tittar på alla inlägg i xxxx/default.aspxxxxx är det en annan uppsättning knappar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man tittar på alla inlägg i xxxx/default.aspxxxxx är det en annan uppsättning knappar

 

Jo, det har jag också hängt upp mig på.

Någon enstaka gång har det hänt att jag tryckt på anmäl-knappen av misstag.

Mest hände det senast eforum bytte layout, den nya layouten var ganska svåröverskådlig i början innan man vant sig.

 

[inlägget ändrat 2005-02-05 11:22:11 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag råkade ju ut för strul i går. Det stod Fel i inlägget och så gick det inte fram, så jag försökte igen och igen. Skrev sen i Buggrapporten och fick där rådet att Anmäla. Har även gjort det, men mina tre likadana inlägg, gjorda kl 15.54, 15.55 och 15.59 ligger fortfarande kvar.

 

Jag såg nyss en annan tråd där förmodligen detsamma har skett. Flera identiska inlägg i samma forum.

 

Alltså är det en bugg, men även Strul. Kan det vara ett bra namn på en andra knapp kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Meddelande till moderator" kan väl vara en neutral skrivning.

Eller för att spara utrymme bara Moderator.

Kan ju ersätta anmäl-knappen också om fönstret man får upp innehåller lite olika val som Olämpligt, Korspostning, Flytta, Dubbelinlägg osv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu ett förslag på vad den kan heta istället för Anmäl. Den skulle kunna heta Rapportera eller Markera, texten som är inne i popupen bör kanske utökas med ett stycke om att man till exempel kan rapportera ett inlägg som man vill ska flyttas eller något annat. Typ. Vad tycker ni andra?

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rapportera tycker jag var ett bra förslag, det backar jag upp.

 

"Kontakta moderator" hade kanske varit tydligare för nya, men det blir lite lång text att få in där. (Kanske bara "Moderator"?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag lärde mig en hel del den helgen det hände mig. Att man kunde använda Anmäla-knappen och då kom till moderatorn, men även att moderatorn inte tycks kunna se, vem det är som "anmäler". Man bör alltså även skriva under med sin signatur för att det ska bli begripligt för moderatorn.

 

Det står ju faktiskt, när man trycker på knappen

Du har valt att rapportera ett inlägg som olämpligt
Utan den texten blir ju själva knappen mindre laddad. Redigera om hela rutan, så att det framgår vad ni vill ha för sorts frågor den vägen.

 

Både Rapportera och Moderator får godkänt av mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag kan visst se vem som markerat ett inlägg. Det står typ:

 

Detta inlägg ansågs olämpligt av bmhson:

<Länk till inlägget>

 

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag trodde det, eftersom någon Ola hade anmält sina inlägg för att han hade råkat skriva ut sitt efternamn och av den anledningen fanns på Google, samt att Monshi raderade någon annans dubbla inlägg när jag anmälde mina egna "dubletter".

 

Ola hade visserligen inte sagt något i rutan, som jag uppfattade det, men jag skrev vad det gällde.

 

Fortfarande lite förvirring alltså. Hur vill ni ha det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar för "Moderator"!

 

Det är ju det man vill liksom, kontakta en moderator.

 

Rapportera låter ungefär som anmäl i mina öron i alla fall. Men de kan ju vara extremt känsliga ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...