Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har problem med att datorn, startar om sig lite när den känner för det


SLV

Rekommendera Poster

Suck fick min dator och funka ett tag men sen börja allt igen, Ser mer ut som min antec nätdel är i sönder.

 

Bytade till min 250w nätdel så kunde jag installera o allt. Sen byta jag tillbaka o då funka allt som det skulle, men nu händer samma restart o fryssak igen :( efter jag bytt tillbaks.

 

är de normalt att 12volten ligger på 11.05 till 11.25?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist, har en helt ny burk och har exakt på pricken samma fel som ni beskriver. Har gjort allt....ändå händer samma sak om och om igen....

 

 

Har en vän som jobbar på datasupporten på ett företag, han skall kolla upp detta i veckan med min burk.

 

Om det går bra, så kommer jag givetvis att skriva vad han gjorde för inställningar mm.

 

 

Man blir ju snart tokig på ski...en

 

jag återkommer som sagt så fort jag vet mer...

 

 

 

DB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått rätt på mitt nu. Jag fick för lite volt eller nåt annat fel på min nätdel så jag har bytat nätdel.

 

Har en 300W nätdel nu funkar mycket bättre nu. Min antec 330w är på jme på lagning eller dom kollar på den, gör dom inget me den får jag skicka den till antec själv.

 

 

Lycka till mitt fel va nätdelen efter allt klydd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mickeee, jag har haft ungefär samma problem som du har haft. Jag köpte nyligen nytt moderkort Abit AV8 socket 939 på http://www.komplett.se (klåpare). Köpte även processor, minnen och kylfläns som passade

 

Jag byggde i en ca två år gammal Antec låda där det satt en Antec nätdel 430 watt True Power.

 

Jag har byggt datorer förr och ser ingen större svårighet i det. Men den här fick jag inte igång! Höll på flera timmar men lyckades endast en gång få upp startbilden (logotype med Abit). Tänkte att det bara var lite svårstartat och stängde av för att installera lite fler prylar. Nej då kom jag inte in ens till startbilden något mer tills jag sen gav upp.

 

Felen var inte exakt samma hela tiden. Ibland pep det en lång och tre korta signaler och stängde sedan av. Ibland hände inget när jag tryckte in på-knappen och sen efter ca 15 sekunder började uppstart och sen dog den. Jag gjorde "allt". Tog ur batteriet, rensade CMOS minst 8 ggr, tog ur komponenter för att ha minimalt med störande inslag, bootade endast från master hårddisk, bytte grafikkort osv osv. Inget hjälpte. Eftersom min Antec nätdel fungerade ypperligt med mitt gamla moderkort så tänkte jag inte på det. Det har ju fått toppbetyg på Toms Hardware på nätet.

 

Jag ringde Kompletts support och beskrev vad som hänt och vad jag gjort för att försöka åtgärda. Han frågade om jag satt i den lilla fyrkantiga strömkontakten. Nja, svarade jag, den glömde jag först men satte sen dit den. Sa också att jag har Antec nätaggregat 430 watt och nämnde även att jag bytt grafikkort och vad jag har för övriga komponenter. Killen sa i luren att det verkade som jag visste vad jag höll på med. Han trodde att moderkortet var trasigt och han ansåg också att nätaggregatet var av bra kvalitet så det kunde inte bero på något fel där. Jag nämnde att det fungerar med gammalt MSI-moderkort. Och då blev han ännu mer övertygad att Abit-moderkortet var trasigt. Han vilseledde och fick mig att tro på hans snack. Om han sagt istället att han inte visste och bett mig återkomma så att han fick forska i eventuella problem, ja då hade situationen blivit en annan.

 

Jag fick rådet att skicka in kortet "så att vi kan titta på det". Han sa inget om dyra kostnader och jag fick uppfattningen att moderkortet skulle bytas ut. Jag gjorde som killen sa och skickade tillbaka tillsammans med en lång felbeskrivning där det stod vad jag gjort och vad jag har för grejer. Skrev att jag har Antec nätaggregat. Det kostade 88 kr i frakt.

 

Väntade ett par dagar och fick sen ett mejl där det stod att moderkortet var okej. De hade testat med programmet Prime och något "Burn in test". Jag blev ju mycket förvånad att de testat moderkortet OK. Jag tyckte också det var löjligt att de skrev att det kört testprogram, jag som inte ens kom så långt som till Windows. Läser det felbeskrivningen?? Jag skulle få betala 200 kr + 92 kr frakt + moms = 365 kr. Så dyrt och då har det inte ens kommit fram till vad det är för fel? Man funderar på varför felbeskrivning ska skickas med när de ändå inte kommer fram till vad det är för fel. Ja, de testar och får igång det. Men varför får inte kunden igång det med nätaggregat på 430 watt med bra ström och av känd märke som fungerar med annat moderkort? De har väl internet på Komplett?

 

Jag tänkte att det måste vara något fel på t ex Bios eller nåt. Eller att jag hade kopplat fel men tänkte ändå att jag dubbelkollat allt och lite därtill.

 

Efter bara ca 1/2 - 1 timmes letande kom jag på att det förmodligen beror på Antecs nätaggregat. Att också ASUS är drabbat.

 

Jag ringde upp Kompletts telesupport igen och fick prata med en annan kille (varför jobbar inga tjejer på såna ställen?). Jag sa som det var, att det förmodligen beror på att Antec och Abit inte fungerar ihop. Han hade inte hört det och tyckte att det lät konstigt. Han hade inget vettigt att säga eller komma med något råd. Usel support! Jag frågade "vad ska jag göra nu då?". Han visste inte. Jag frågade om jag skulle köpa nytt nätaggregat och då svarade han att det kanske skulle funka med det och så fick jag lite tips på märken.

 

Han upprepade också flera gånger att det var beklagligt och att Komplett inte kan garantera kompabilitet mellan olika märken, inte ens de märken som säljs på Komplett.

 

Jag blev sur eftersom jag inte fått någon hjälp från Komplett ens efter tredje försöket. Först telesamtal och sen dyr "felsökning" och sen telesamtal igen. Tre försök från deras sida och de har ingen aaaaning om att det är något tjall med Antec och Abit/Asus. Antec är ju känt och säljer t ex sina chassin "Lanboy" och "Sonata" på svenska marknaden. I många fall ingår nätaggregat från Antec. Det rör sig ju inte om något mysko företag som ingen hört talas om.

 

Jag har mejlat Komplett och sagt vad jag tycker men jag fick bara tillbaka ett mejl där en kille som heter Sebastian beklagar sig och att jag inte kan få tillbaka några pengar för deras så kallade felsökning. Han nämner också (bortförklarar) att de inte kan garantera kompabiliteten. Dessutom anser han att de inte kan hålla reda på alla tusentals produkter som flödar in och eventuella fel. Han nämnde också att de skulle kolla upp om det är fel med Antec och Abit.

 

Jag anser ju att de ska känna till fel som drabbar tre kända varumärken. Det står ju nämnt på flera sajter/forum på nätet. Nu är det jag som har hjälpt Komplett med support på ett supportärende som de inte känner till och det får jag betala 365 kr för. Tack så mycket Komplett! Tre olika "snubbar" + deras teknikavdelning känner inte till det här felet med Antec och Abit/Asus. Och då jobbar de hela dagarna med datorer och komponenter och lär ju följa med i branschnyheter och liknande. Vissa måste ju också vara intresserade på sin fritid tycker man. Medan jag kan få fram info på kort tid utan någon gedigen bakgrund när det gäller komponenter och branschen. Vad säger det om Komplett som datorbutik? Jag tycker att det är dåligt. OK, om de nu inte vet om problemet så kan de åtminstone säga att de haft dålig support och att jag får tillbaka mina 365 kr och eventuellt också mina 88 kr i frakt till dem.

 

Jag har nu köpt ett nytt nätaggregat av märket Qtechnology 400 watt(kostade "bara" 995 kr i lokal datorbutik) och nu har jag fått igång mina nya grejer utan några som helst problem. Datorn startade på första knapptrycket. Jag hade bara satt HDD-led fel, annars funkade allt.

 

Tyvärr har jag sumpat kvittot på min Antec låda med tillhörande Antec nätaggregat. Men jag ska sälja det tillsammans med mitt gamla moderkort och lite andra prylar.

 

Jag är extremt besviken på Komplett. Jag har handlat där mycket förr men ska naturligtvis inte göra det i fortsättningen. VARNING FÖR WWW.KOMPLETT.SE!

 

Och det är så toksnålt att de inte direkt erbjöd t ex gratis frakt vid nästa beställning som plåster på såren.

 

Du som har tänkt att handla på Komplett, ta dig en funderare. Vill du stödja en butik som är snål och inte gottgör kunder som råkar illa ut? De ger dessutom ingen support värd namnet. Att beklaga hjälper inte.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-17 18:50:13 av znej]

[inlägget ändrat 2005-03-17 18:51:48 av znej]

[inlägget ändrat 2005-03-17 19:00:39 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Konstigt, de säger sig veta att det fungerar ihop med prylarna de sätter ihop i uppgraderingspaketen.

 

Saxat från Kompletts PC-byggare:

När du skräddarsyr en PC med vår PC-byggare kan du välja bland ett flertal produkter som vi kan garantera kompatibilitet mellan för att din PC ska fungera så bra som möjligt. Komplett bygger och testar din PC och därefter levereras den till dig med 3 års "på platsen"-garanti med obegränsad telefon och mailsupport. Notera att vi bara monterar datorer som beställs som Komplett-PC eller som skräddarsys med hjälp av PC-byggaren, inte om du beställer lösa delar.

 

znej skrev:

Jag skulle få betala 200 kr + 92 kr frakt + moms = 365 kr. Så dyrt och då har det inte ens kommit fram till vad det är för fel?

 

Komplett är hårda när det gäller felsökning. Hittar de inga fel så får kunden betala frakten tillbaka. Hoppade också till på den punkten när jag var på väg att returnera ett grafikkort, som jag trodde var trasigt.

 

Det står på deras hemsida att hittar de inga fel så blir det så.

 

Saxat från Kompletts Support och retur:

Detta sparar både oss och dig tid och pengar då de produkter vi felsöker utan att hitta några fel återsänds till kunden mot en testavgift på 200kr exkl. moms (250kr inkl. moms) plus fraktkostnader. På Komplett PC är summan 400kr exkl moms (500kr inkl moms) för varje påbörjad timma.

 

znej skrev:

Han trodde att moderkortet var trasigt och han ansåg också att nätaggregatet var av bra kvalitet så det kunde inte bero på något fel där.

 

Även bra saker kan det vara fel på.

 

znej skrev:

Ibland pep det en lång och tre korta signaler och stängde sedan av.

 

Pipen från BIOS borde också kunna spåras. Kunde de svara på det?

Om man har tur så kan antalet pip tala om vad som felas.

 

znej skrev:

Tyvärr har jag sumpat kvittot på min Antec låda med tillhörande Antec nätaggregat. Men jag ska sälja det tillsammans med mitt gamla moderkort och lite andra prylar.

 

Har du testat nätagget med de prylarna du tänker sälja det tillsammans med?

 

Jag menar så ingen annan köper ett kanske icke fungerande nätagg av dig.

 

znej skrev:

Jag är extremt besviken på Komplett. Jag har handlat där mycket förr men ska naturligtvis inte göra det i fortsättningen. VARNING FÖR WWW.KOMPLETT.SE!

 

Förstår dig!

 

Jag har handlat flertal uppgraderingspaket hos Komplett, men än så länge har inte jag drabbats av några större problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-17 19:23:37 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det möjligen vara så att det kan vara en extern strömpryl som felar som till exempel en ström utjämnare, överspänningsskydd eller dylikt. Hade ett överspänningsskydd en gång som gick sönder. Biosen pep och datorn startade om sig gång på gång. När jag tog bort den mojängen fungerade allt som det skulle. fråga mig inte varför men så var det. Fungerar även ihop med din teori om nätdelen.

 

Lycka till

 

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju löjligt att de inte garanterar samverkan mellan produkter som inköps separat. T ex moderkort, minne och processor.

 

Ja, det är tydligt att de har garanti på uppgraderingspaket. Men vad händer om man köper ett sånt och råkar ha Antec nätaggregat? Har man garanti då men inte om man köper samma delar separat?

 

Jo min Antec nätdel funkar med mitt gamla MSI-moderkort. Har kört det i två år utan problem. Ska sälja allt det gamla till en kompis. Han vet om problemet med Antec. Antec-lådan behåller jag för den är bra.

 

Vad jag har förstått är det inte bara Antec som har felaktighet utan det är är även Abit och Asus som har fel på sina moderkort. Har läst att Antec har fixat problemet och byter ut nätdelar medan Abit låtsas som det regnar och vill inte erkänna något.

 

Ja det kan vara fel på bra grejer men inte lika vanligt som fel på dåliga grejer om man säger så. Jag minns min första egna PC 1998. Två nätdelar, en diskettenhet och en cd-rom enhet gick sönder på kort tid. Nästan allt gick på garanti. Det var undermåliga grejer, bara "no-name".

 

Den första supportkillen frågade om de siffror (LED) som syntes/lyste på moderkortet under uppstart. Jag sa vad det stod för siffror och att det inte står info om det i manualen. Jo jag nämnde pipen men det ledde inte till något, han kollade inte upp det.

 

Han gjorde ju en stor miss genom att inte forska mer. Men de har väl tidspress och måste hinna med samtal.

 

Nu vet i alla fall Komplett om det här felet.

 

Jag tror att andra butiker på nätet är bättre när det gäller kundrelationer. T ex Netonnet har nog inte råd att vara snåla och straffa kunder med avgifter när det är fall som ligger i gråzonen. Jag har handlat ganska mycket på Netonnet men har inte haft strul med grejerna. Jag har hört andra som har varit nöjda med t ex prissänkningar efter beställning tagits emot.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ja, det är tydligt att de har garanti på uppgraderingspaket. Men vad händer om man köper ett sånt och råkar ha Antec nätaggregat? Har man garanti då men inte om man köper samma delar separat?

 

Garanti ska det väl finnas på alla delar du köper, tycker jag.

Blir det fel på en produkt så ska du få det åtgärdat utan kostnad under garantitiden. Undantag för om du själv är orsaken till felet.

 

Även hos Komplett borde det gälla. Köper du separat så får du själv ta reda på att det fungerar ihop med prylarna du bygger.

 

Bra tips annars. Då ska inte jag bygga ihop någon dator med Antecnätagg.

 

Jag tror att andra butiker på nätet är bättre när det gäller kundrelationer.

 

Dustin är helt suveräna på den punkten. Returnerade en felaktig hårddisk för några år sedan, som jag köpt hos dem. De tog emot den utan att knysta och straffa mig med några extra avgifter. Bara att uppge fakturanummer så lovade Dustin att åtgärda problemet.

 

Tyvärr kunde jag inte få en liknande hårddisk i retur, eftersom de skickade tillbaka den direkt till IBM. Det var en IBM-disk som det handlade om då.

 

Jag fick några dagar senare pengarna tillbaka. Handlar därför mest hos Dustin. De har vunnit mig som kund nu i fem, sex år. Rekommenderar dem verkligen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,, ta det en gång till, tog du bort överspänningskyddet "mojängen",

 

Är det ett enkelt ingrepp i lådan/nätdelen?

 

Detta måste jag oxo testa, se om jag slipper omstarter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

123Bosses:

 

Har du funderat på att köpa nytt nätaggregat? Vissa nätaggregat som följer med i paket kan vara ganska dåliga. Man ska ju inte titta så mycket på effekten (watt) utan mer på stabiliteten. Spänningen ska ju inte "fladdra" upp och ner beroende på vad man gör med datorn.

 

Det är ju lite konstigt att nätaggregatet inte får mer uppmärksamhet eftersom det är viktigt för alla komponenter i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej överspänningsskyddet är något som du sätter i de två hålen i väggen och sedan sätter du strömkabeln från datorn i överspänningskyddet. det är en mojäng som ska skydda sig mot diverse ojämnheter i strömflödet och strömspikar mm. det finns en möjlighet att det finns någon liuknande manik i nätagget. att pula inne i nätagget är något jag sock avråder från. att offra liv o lämm för ett nätagg är inte värt. men köp ett nytt nätagg så fungerar det säkert.

 

Lycka till

 

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de flesta nätaggregat sitter det i alla fall skydd mot kortslutning och det måste nog vara så enligt bestämmelser.

 

Om det är någon som är intresserad av att veta hur mycket en dator drar så finns det en sida där man automatiskt kan få det uträknat:

 

http://www.jscustompcs.com/power_supply/

 

De flesta kommer nog inte över 300 watt. Jag fick strax över 290 watt. Som normalanvändare räcker det med ett nätaggregat som ger 350 - 400 watt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...