Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har problem med att datorn, startar om sig lite när den känner för det


SLV

Rekommendera Poster

Hmmm Har ett väldigt störigt problem, har precis satt ihop en dator, Asus moderkort socket 939, AMD 3500 processor, 2x512 minnen DDR 400, två hårddiskar 30G 200G, kör i XP, lite annat I PCI portarna, när jag körde igång datorn tömde jag inte 30G med operativ systemet på utan körde igång datorn med de som fanns på den gamla så att säga. Nu när datorn e på så startar den om lite då och då, ofta när jag spelar spel men även när jag är ute i skrivbordet, har hänt en gång, händer ofta en gång per dag, ibland fastnar den i totalt mörker och en reset krävs. nån som har nån aning om vad som kan vara fel, funderar på att töma hårddisken och köra in ett nytt operativ system, kan de gamla drivrutionerna spöka??? Är i desperat behpv av hjälp, mycket frustrerande.

 

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
...när jag körde igång datorn tömde jag inte 30G med operativ systemet på utan körde igång datorn med de som fanns på den gamla så att säga. Nu när datorn e på så startar den om lite då och då, ofta när jag spelar spel men även när jag är ute i skrivbordet, har hänt en gång, händer ofta en gång per dag, ibland fastnar den i totalt mörker och en reset krävs.

 

 

Jag skulle spontant rekommendera en "ren" installation av ditt operativ. Det blir aldrig lyckat att göra såsom du gjort. Problemen blir fler än du orkar sitta och leta upp och rätta till.

 

Passa först på och hämta hem fräscha drivrutiner till ditt grafikkort, moderkort med mera. Chipsetdrivrutiner är också viktigt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag känner lite det samma vill nog installera om det hela, en följd fråga dock, kan det ha något att göra med minnena, kör på twinmos 512, läste någonstans på Asus att det inte var med på deras lista av rekommenderade minnen eller nått????

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
SLV skrev:

Tack, jag känner lite det samma vill nog installera om det hela, en följd fråga dock, kan det ha något att göra med minnena, kör på twinmos 512, läste någonstans på Asus att det inte var med på deras lista av rekommenderade minnen eller nått????

 

Twinmosminnen är inget att rekommendera har jag fått reda på när mina Twinmosminnen gick sönder helt utan anledning. Om detta råder det förstås delade meningar om. :-)

 

Kör nu Kingstonminnen utan några som helst problem.

 

Prova först en "ren" installation. Fortsätter dina problem så tar vi tag i minnena då istället.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart datorn kraschar du har ju fel chipdrivare...med från det gamla datorn.

 

1a) OS

1b) OS servicepack

2) Chipdrivare finns på moderkorts CDn

3) Grafikkortet drivare

4) Ljud drivare, med inbyggt ljud på moderkortet, på moderkorts CDn

är den ordning jag brukar installera

 

men det betyder inte ovan är den bästa ordningen, finns kanske andra förslag?

 

och innan anslutning till internet aktivera brandväggen tex ZoneAlarm

 

http://www.usatoday.com/money/industries/technology/2004-11-29-honeypot_x.htm

http://www.avantgarde.com/news.html

 

 

helt bortsett från eventuella minnes och andra kompatibilitetsproblem tex grafikkort.

 

Testa och kör tex memtest86

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara försvara Twinmos. Har 5 olika pc2700 moduler som funkar förträffligt, kör mina 333Mhz i nästan 400Mhz med en ökning av spänningen med 0,1V utan problem.

Idag har väl Twinmos livstidsgaranti på sina minnen så kvaliten bör väl vara ok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmmm, har gjort en ren installation men det har ändå hänt att datorn startar om sig, speciellt när det spelas spel!!!! vet inte alls vad det kan vara????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
SLV skrev:

hmmmm, har gjort en ren installation men det har ändå hänt att datorn startar om sig, speciellt när det spelas spel!!!! vet inte alls vad det kan vara????

 

Problem med värmen i lådan?

 

Kör med öppen låda och se om det fungerar bättre. Om det gör så då är det värmen som din dator har problem med. Skaffa fler fläktar. I alla fall en som suger in luften på framsidan och en som suger ut där bak.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har tänkt på det, ska kolla, var ute i bios men då såg tempen helt ok ut. Det händer bara när jag kör spel, typ unreal 2004 och doom 3. Kör ganska högt på inställningarna, kan det ha med grafik kortet att göra??? har ett radeon 9800 pro kort. Kör typ championship manager hur länge som helst utan att nått händer, har kört datorn i flera dygn utan att något hände men så fort man kör spel så läger datorn alltså av, antingen startar den om el bara blir svart????? Fan va störigt,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av automatiska omstarter vid fel, så får du ut ett felmeddelande som förhoppningsvis ger lite mer info:

Den här datorn - Högerklick - Egenskaper - Avancerat - Start... Inställningar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Var snäll och håll dig till en tråd och bygg vidare på den. Starta inte nya trådar. Då blir det svårt för andra att följa upp och hjälpa till.

 

Från tråden i Datorbygge/montering-forumet:

 

SLV skrev:

Halloj IDG, har ett otroligt störigt problem. För några veckor sedan byggdes en dator ihop, Asus socket 939 moderkort, AMD +3500 processor, 2x 512 twinmos minnen, cpu fläkt(såklart) och en chassi fläkt bak, Radeon Powercolor 9800 pro agp kort, två hårddiskar, 30g med och en 200g bara för att förvara div, och några usb, firewire och nätverks pci kort.

När jag sedan är inne och spelar spel typ doom 3 och unreal tournament 2004 kan datorn helt plötsligt starta om sig el bara bli svart, och en reset krävs, har kollat alla fläktar(cpu, chassi och agp kort) alla funkar. Händer inte annars, har kört lite andra spel typ championship manager, som inte kräver så mycket grafik och andra program då händer det inte alls, förstår inte vad som händer. Helt ny installerade drivrutiner och windows xp med service pack 2. HJÄLP håller på att bli galen!!!!!!

 

Alla tips och funderingar är ovärderliga!!!!!!!

 

Maratonmannen skrev:

SLV skrev:

 

När jag sedan är inne och spelar spel typ doom 3 och unreal tournament 2004 kan datorn helt plötsligt starta om sig.

 

Högerklicka på Den här datorn -> Egenskaper -> Avancerat -> Start och återställning -> Inställningar. Bocka där ur Starta om automatiskt vid systemfel, så kan du få ett mer preciserat fel.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/montering|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm har provat koppla av den funktionen, stänger ner sig ändå???? kan det ha med minnena att göra? finns det en logg över vad som har hänt man kan kolla????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har banne mig testat allt som folk rekommenderar men inget funkar, har tagit bort automatisk omstart, testa köra ett minne istället för två, flyttat på pci kort som kan påverka värmen, Ändrat upplösning på spelen, kollat alla fläktar, kollat temp inställningar etc, funderar på att lämna in datorn och få den kollad, snälla e det någon som har haft samma problem eller har fler förslag på vad jag kan göra!!!??? har installerat ny bios på moderkortet oxå, ska kolla efter nya drivrutiner till grafik kortet, men det var inte mer än typ 3 4 veckor sedan jag installerade nya till det, jag tror personligen att problemet är grafikkorts relaterat, kan det vara så att datorn startar om ifall grafikkortet blir för varmt??? HJÄLP!!!!!! Får panik!!!!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört med öppen låda? Det är ju ett sätt att ta reda på om man har värmeproblem, alternativt så att man har något program som är igång och läser av värmesensorerna hela tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har kört med öppen låda, ska köpa en fläkt till så jag har en där fram och en bak, en cpu och en till grafikkortet och en till nätaggregatet. hur snabbt faller temperaturen på cpu etc efter att datorn har startats om??? När datorn har startat om brukar jag gå in och kolla tempen men den ligger lugnt kring halva av vad som skall klaras av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett tips på ett program för att kolla temperaturen hela tiden, så kan du se vad som händer när du spelar.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=675188#679452

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj IDG, nu e det riktig kris, e så frustrerad på datorn att jag snart slänger ut den genom fönstert(bor på sjunde våningen!!!!!) Nu har den stängt av sig ute i windows med. Först en gång när jag precis spelat UNREAL 2004 i drygt 1,5 timme felfritt, gick in på internet ,snabb skroll ner på en sida och då dog den, en annan gångt stod datorn sysslolös och gick över till skärmsläckare, när jag sedan rörde på musen för att få igång den igen, var det bara svartskärm, inget hände. Stängde av skärmen och sen på den igen, inloggnings rutan till win xp syntes men den var grå och flimrade. VAr tvungen att inte bara reseta utan stänga av hela datorn och sätta på den igen Fattar ingenting, kollar tempen på datorn med everest men cpu värmen ligger på typ 50 när man spelar, lite högra, chassi fläkten och nät fläkten drar på som bara den dock, chassi på typ 4000 el högre och nät på 2000 rpm. Funderar på om det kan ha att göra med skitskärmen jag har men då borde den inte starta om sig va???? Nu ger jag snart upp, slänger möget!!!!!!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa, kan det vara nätdelen, har 350w, kör moderkort, cpu, grafikkort, två hårddiskar, minnen, trepci kort och en cd brännare på det, för klent??? Tack ska kolla det du föreslog.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har exakt samma problem som dig. Har med twinmos minnen.

 

Ska dock hämta andra minnen som jag ska testa med senare idag.

Har med testat allt.

 

Körde memtest så startar datorn me om samt om man ominstallerar så startar den om.

 

 

Mvh Mikael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon outgrundad anledning så har min dator funkat den sista tiden, flashade bios och det ända som hänt nu på senaste är att jag fått nån blåskärm, men jag misstänker att det är falsk trygghet, kommer snart att stänga ner sig, får se vad det kan vara, ska testa kyla ner CPU, e uppe emot 55c när jag spelar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa till o med o byta moderkort. Funka ett tag men sen kom samma sak igen!

 

Irriterande sak :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjosan!! testa o klocka ner endera minnerna eller prollen.. om inte det funkar klockar du ner båda samtidigt.. funar det då, så har du ngt att gå på iaf.. Förmodligen är det minnerna som spökar... har du kört prime 95? om inte gör det så ser du snart om det är fel på dom!..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad e prime 95?? var kan man få tag på det?? Jag har sänkt min agp till 4x istället för 8x och nu stänger inte datorn av sig mitt i spelen, inte ännu i alla fall, nån relevans med AGP:n?????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...