Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Parvissa minnesplatser = ?


IDGer

Rekommendera Poster

Jag har nu 2 st twinmos 256mb PC3200 (400MHz) DDRAM i min dator. I datorn har jag fyra platser där jag kan sätta ram minnen, men de platserna sitter parvis II II (hoppas ni fattar) och mina 2 minnen sitter i var sitt par, finns det någon anledning till detta?

 

Tack,

Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i din moderkortsmanual men förmodligen är det för du kör Dual channel vilket kort betyder att du får ut dubbel bandbredd till skillnad från om du skulle köra Singel channel (två minnen i samma socket).

 

/OZn

_______________________________________________________

Microchips - De små potatisflingorna du äter allra sist i chipspåsen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om minneskretsarna är identiska så bör dom sitta i samma par för att kunna utnyttja sk. dual channel dvs minnerna kan göra två operationer i samma klockcykel istället för en om du sätter olika minnen eller i olika par, men då måste minnerna vara identiska.

 

Kolla i manualen till moderbordet så hittar du vilken av paren du bör fylla först.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer i vikten att kolla manualen.

 

För tex MSI K8N Neo2 Platinium rekommenderar MSI

att man först fyller de gröna sloten med minne.

 

Det är ett grönt slot i varje par

 

En fördel med detta är bättre luftcirkulation / kylning när de 2 minnen inte sitter i samma par.

 

Man kan också se i manualen att kortet stöder 2,5V minne.

Så med 2,8V minne har man bjudit in till instabilitet.

Ofta har tillverkaren en webbsida som leder till kompatibla produkter tex minne tex .

 

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_trp_list.php

 

både den hemsidan och manualen bör läsas innan man beställer komponenter till en ny dator.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...