Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ljud i vissa videofiler


Sasja

Rekommendera Poster

Jag har i vissa video-klipp inget ljud. Det verkar enbart röra sig om avi-filmer. Dock finns det avi-filer som jag trots allt kan köra utan problem med ljud. Så det gäller inte samtliga.

 

Tankade hem gspot för att undersöka om det kunde vara så att jag saknade en CODEC.

 

De filmer som jag inte får ljud på visar sig att det finns en CODEC som är ok installerad, dvs gspot klagar inte.

 

CODECen som den visar att jag har ok installerat heter 0x0002(ADPCM, Microsoft Corporation)

 

Och följande data finns att utläsa i gspot om filer som jag inte kan köra:

AUDIO

Codec: 0x0002(ADPCM, Microsoft Corporation)

Stat: Codec(s) Installed

Info: 44100 Hz 355 kb/s total (2 chnls)

 

 

Någon som vet vad jag ska göra för att åtgärda felet? Given poäng till denna i så fall!

 

[inlägget ändrat 2005-02-04 17:18:56 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Film med ADPCM?

 

nä, det kan inte vara sant? Gspot som misslyckas kanske eller en ytterst uselt kodad film?

 

Jag vet inte men fel är det. Kontrollera även med annat program exempelvis AVICodec

http://avicodec.duby.info/

 

Ljudproblem brukar annars oftast vara att det är AC3 ljud i filmen i fråga och att du saknar codec för detta.

 

Och ett tips:

UNDVIK CODECPAKET.

 

ladda hem det du behöver när du behöver det. Försök ALDRIG att lösa problemet med att spela upp EN fil med att installera ett codecpaket.

 

Ungefär som att byta ut motorn bara för att tändstiftet tagit slut...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tankade hem avicodec där den hittade något som var tokigt och hänvisade mig till en URL (

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;162428 ) på microsoft.com där följande fanns att lösa:

 

1. Click Start, point to Settings, click Control Panel, and then double-click Add/Remove Hardware.

2. Click Next, click Add/Troubleshoot a Device, and then click Next.

3. Click Add a new device, and then click Next.

4. Click No, I want to select the hardware from a list, and then click Next.

5. Click Sound, video, and game controllers, and then click Next.

6. Click Have Disk. In the Copy manufacturer's files from box, point to %SystemRoot%\System32\Mmdriver.inf (where %SystemRoot% is the folder in which Windows 2000 is installed).

7. Click OK, and then click Microsoft ADPCM CODEC in the list.

8. Click Next, and then click Finish.

9. Restart your computer.

 

 

Jag kom till punkt sex; hittade filen. Men en dialogruta ploppade upp som sa att filen inte innehåller någon maskinvaruinformation.

 

Vad göras nu?

 

Du får en poäng!

 

 

-------Moderator-------

Försök att fixa länken, inget annat. Och tack för poängen

och kul att det löste sig. Även om problemet inte riktigt var det jag trodde.

 

/T

Moderator för Multimedia.

 

[inlägget ändrat 2005-02-04 20:13:16 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wohoo!

 

Jag fick till det, installerade bara om moderkortet (har inbyggt ljudkort) sen fungerade det att göra punkt sex.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...