Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Partitionering & LNF

Edgar

Recommended Posts

Jag har fått problem med min hårddisk, en Seagate ST317221A på 17,2 GB.

Av någon anledning har mina partitioner löpt amok, partitioneringsprogram (jag har prövat 4 olika) rapporterar oupphörligen "overlapping partitions". Självklart är maskinen väldigt instabil.

Nu undrar jag: måste jag/hjälper det att lågnivåformatera disken?

Jag har prövat att ta bort alla partitioner utom den 1:a primära, men så snart jag skapat & formaterat nya partitioner dyker samma varningsmeddelande upp igen.

Om LNF - kan jag göra detta ifrån setup när disken är större än 8 GB?

Det finns ju ett script som fullständigt tömmer disken, är det att föredra?

Allra bäst vore ju om felet går att åtgärda utan att jag sedan måste installera om precis allting igen.

OBS! Jag är pank & köper INTE något repprogram!

Tack på förhand för alla bra & mindre bra svar!

Peter Edgar II

Hallå, Gaston.... Låtert som lite SBS.. skoja bara... Man skall helst inte lågformatera en FAT 32 disk, fråga mmig inte varför.. jag vet inte, men så är det. Gör detta: Använd Partition Magic 5 och formetera hela disken. det är nog lösning för att dina problem skall bli lösta. Du får tyvär räkna med att förlora all info, om du inte flyttar över all data till en annan partition först...

Förmodligen kör du LBA, dvs BIOS översätter sektoradresser till Cylindrar, Sektorer och heads. Funkar inte det med hårddisken så blir det lätt överlappande partitioner. I IBMs manualför min P200 varnar man för risken med allt utom Windows. Har du använt olika partionerings programm kan det vara kört. En hårddisk partionerad med NTs disk adminstarator innehåller ibland "fe" om W95 scandisk får kolla osv. Får scandisk "rätta" felen är det int säkert det fungerar sedan. Själv lärde jag mig på IBMn att ha två tomma cylindrar mellan varje partition (Linux fdisk) det borde bli 16 tomma MB, System Commander hittade 7 tomma MB under DOS. Jag skulle nog starta din datorn med en tomsrtbt linux diskett och köra # dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=100000 <enter> Då skrivs början av första hårddisken över med 0:llor. För sök sedan inte partionera disken i flera partitioner med W95 W98? fdisk, det är för mig som att släppa in geten i trädgårn. W95 fdisk är troligen avsett för en partition. Eller hur tolkar du MS egen W95 broschyr från 1995: "Denna trycksak är enbart avsedd som information och innebär inga som helst åtaganden från Microsoft sida..." http://www.toms.net/rb/home.html .

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...