Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bittorrent kraschar datorn


Gubbero

Rekommendera Poster

Nu blir jag förbannad! Varje gång jag laddar ned från piratebay med vilken torrent-klient som helst så blir det efter obestämd tid blåskärm och datorn startar om.

Datorn har återställts efter ett allvarligt fel, jada jada.

 

Kör XP sp2 och just nu burst! som torrent-klient.

 

Återkommer med vad som står på blåskärmen efter nästa krasch om det behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova en annan....

Har testat två stycken men det skadar väl inte med en tredje.

 

Hur mycket minne har du ? Har du prövat scanna minnerna med memtest86 ?

 

Har 256mb, kan det påverka, varför skulle den krascha pga det? Tar en nedladdning så mycket minne?

Vad visar memtest?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Vad visar memtest?

 

Om där kan tänkas vara fel på minnena.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 256mb, kan det påverka, varför skulle den krascha pga det? Tar en nedladdning så mycket minne?

 

Det är rätt lite, BT är otroligt minneskrävande.

 

Vad jag skulle tro händer är att den fortsätter öppna connections till peers ända tills minnet tar slut, enbart det borde dock inte leda till blåskärm utan förmodligen är det något med ditt minne också som inte märks förrän det är hög minnesanvänding.

 

Om du tittar i inställningarna i din klient kan du förmodligen begränsa en del saker för att spara in på minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Internet - övrigt

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Jag testade en annan spelare, dock inte ABC som Alexander förseslog utan BitComent http://www.bitcomet.com/ som jag måste rekomendera. Snyggt gränssnitt och möjlighet att ladda ned delar av en torrent.

Än så länge fungerar den perfekt och inga krascher.

 

Ska dock följa Meme:s råd och kolla minnet också, ska bara leta fram en floppydisk.. e det dom där blå eller svarta fyrkantiga sakerna man hade förr...:)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har svårt att hitta en floppy efter alla år, så går det bra med brännbar CD eller DVD också. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hassaninho

Hej!

Jag har exakt samma problem som dig, det blir blåruta efter obestämd tid, jag har 512 DDR Ram, och har använder Bitcomet.

 

Vad är problemet egentligen?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blir blåruta efter obestämd tid, jag har 512 DDR Ram, och har använder Bitcomet.

 

Vad står det i blårutan? Du behöver inte skriva allt som står där.

Det som är intressant är om det står nånting som ser ut så här:

(obs bara exempel) IRQL_NOT_GREATER_OR_EQUAL

Eller om det längst ner på blåskärmen står nånting om fel som orsakats i nån fil, det är ofta .sys eller .dll

 

Vet man det så blir det lättare att komma fram till varför du får blårutan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hassaninho

Hej!

Det handlar mer om dumpning av fysisk minne.

Gör ett minnestest.

Kontrollera ny maskinvara, kolla grafikkort, inaktivera nya maskinvaror o massa saker...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst står det en massa sånt men högst upp brukar det stå något med stora bokstäver eller siffror någonstans och det är de som är viktiga för det är det som man kan söka på internet med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Längst ner stod det:'

 

STOP: 0x0000007F och sedan en massa siffror inom parantes.

Det stod bara, kontrollera minne, byt grafikkort, minnesmoduler, inaktivera nyinstallerade saker.

Jag menar, ja har ju inte haft problem tidigare, har inga nya maskinvaror...

 

Detta står i loggboken:

 

Felkod 0000007f, parameter1 00000000, parameter2 00000000, parameter3 00000000, parameter4 00000000.

[inlägget ändrat 2005-03-10 22:32:08 av Hassaninho]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du inte använder Norton så finns det en bra förklaring här:

http://service1.symantec.com/SUPPORT/ent-security.nsf/docid/2002071208532048?OpenDocument&ExpandSection=2&Src=w

This problem occurs because there is a limited amount of kernel space available for kernel drivers. If the operating system runs out of kernel space, then the computer displays a blue screen error message.

 

Här skriver Microsoft om möjliga anledningar:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;137539

 

En vanlig orsak är överklockning av processorn.

 

Och just när parameter 0 är 0 så betyder det Divide by zero error, troligen beroende på minnesfel eller bug i något program som kör.

 

Så börja med att testa minnet med hjälp av programmet här:

http://www.memtest86.com/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då bör minnet bytas. Om du har flera minneskretsar i datorn så kan du ta ur en och köra minnestestet igen för att på så sätt komma fram till vilken minneskrets som behöver bytas ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...