Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AVI-film/win95:


Ekis67

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag kan inte spela upp en film av format avi på min windows mediaspelare. Har även provat realplayer och winamp...jag kan bara höra ljudet...vad göra?.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallog!

 

Jag har laddat hem denna spelare men det kommer upp ett felmeddelande så fort jag försöker öppna spelaren....."spelaren har utfört en förbjuden åtgärd".

 

Vad fasen....skall det vara så svårt att spela upp en AVI-film?? :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, ibland kan det vara lite klurigt om man inte har rätt codecar installerade.

 

VLC på Win95 - kanske ingen bra kombination. Dags att uppgradera? Har du en lika gammal dator som operativsystem så kan den även var lite för långsam för att klara avi.

 

Men du - ladda hem senaste version, dvs alpha-versionen, av ffdshow. Den klarar det mesta och är inget förhatligt codec-paket som bara skapar oreda i datorn. Enkelt att både installera och avinstallera. Och ska var en av de snabbare på att avkoda Divx/xvid osv.

 

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=53761&package_id=59355

Tag bara rätt version, troligtvis innebär det en av de utan sse i filnamnet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har nu laddat ner ffdshow till min hdd. Förutom uninstall-filen så har jag följande ffdshow-filer: "Audio filter configuration", "Configuration", Raw-only filter configuration" och "VFW Configuration". Hur använder jag ffdshow för att kunna spela upp min AVI-film?.

 

Tacksam för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, ffdshow vrukar som standard vara inställd för att ta hand om DivX och Xvid bland annat, du borde inte behöva göra så mycket.

 

Men du kan öppna "configuration" för att styra vilka metoder/codecar som ska vara aktiva.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kan fortfarander inte spela upp min AVI-film. Det finns ju ingen ffdshow-spelare utan bara dom filer som jag tidigare har redovisat. Jag kan alltså inte öppna min film med ffdshow. Är tanken att ffdshow-filerna skall bakas in i windows-mediaplayer eller realplayer eller vad?.

 

Jag får väl försöka att uppdatera min windows-mediaplayer. Var får jag tag i den "senaste" versionen till just win95?.

 

Tack för all hjälp.....en bit återstår som sagt ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ffdshow är en samling av avkodare, ett filter som infogas i den kedja av som skapas av Windows när du försöker spela en mediafil av något slag. Ffdshow är INGEN spelare. Öppna din film i önskad spelare, WMP exempelvis, och ffdshow kan automatiskt ta hand om avkodningen av bilden om ffdshow är aktiverat och stöder den aktuella codecen.

 

Kan du spela några medialfiler är det en specifik som inte fungerar? Vad har du för dator?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kör alltså med win95. Min windows-mediaplayer är av version 6.4.07.1112. Det brukar fungera att köra filmer på denna spelare men tydligen inte avi-filmer....spelaren spelar då bara upp ljudet. När jag försöker spela upp avi-filmen så söker spelaren efter en CODEC från nätet. Det lyckas dock aldrig så efter en stund så får jag upp meddelandet "Det gick inte att hitta en lämplig expanderare". Vet inte riktigt hur jag då ska aktivera ffdshow.

 

Jag har en Compaq Presario 4620-dator.

 

Måste väl finnas en uppdaterad spelare som jag kan tanka hem till mitt win95?.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det egentligen ska spela någon roll vilken spelare du använder, de alla frågar samma del av Windows efter codecar och filter och erhåller dessa i kedja utifrån vad det är för fil som ska spelas upp. Fast det är klart, WMP är lite annorlunda.

 

Du kan alltid testa Zoomplayer, min favorit.

 

Och titta efter med Gspot och AVIcodec vad det är för codec filmen behöver. Ffdshow brukar kunna lösa dessa problem, men kanske inte denna gång.

 

Zoomplayer:

http://www.inmatrix.com

 

Gspot:

http://www.headbands.com/gspot/

 

AVIcodec:

http://avicodec.duby.info/

 

Hos Inmatrix finns även guide över hur du kan komfigurerar ditt system för att spela upp mediafiler.

 

När jag frågade efter vad du har för dator var jag väl mer intresserad av processor.

Och en till frågeställning önskar jag svar på:

Är det en enstaka fil du har problem med? Kan du spela upp andra filer?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...