Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

200 GB hårddisk --> 128GB?


Greyhame

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt ny hårddisk, 200GB, som jag satt in som slave, med hjälp av Cable Select. Kollade dumt nog inte upp vad mitt moderkort klarade innan, och nu strular det...

 

Det är så att det går bra att starta upp datorn, och efter att i BIOS ställt in att det är en ny hårddisk i datorn (måste tydligen göras för att den ska boota till Win?) så kommer jag till Windows och kan i Windows formatera HDn, men maximum partitionsstorlek är 128 GB!

 

Vadan problemet? Kan jag lösa det genom inställningar BIOS / Windows / Bussarna på HDn?

 

Jag har:

 

Win XP Pro

Maxtor DiamondMax 10 6B200P0 200Gb 7200rpm 8Mb UDMA133 IDE

Compaq Presario 8200EA, med moderkortet

Compaq 077Ch

 

Tacksam för all hjälp, ni verkar kunna lösa sånt här! :-)

 

Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Om du ska ha disken som slave i datorn så kan du ta bort den från BIOS. Sedan lär Windows fixa biffen i alla fall. Prova det!

 

I övrigt ett vanligt problem...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Greyhame skrev:

 

Har köpt ny hårddisk 200GB... maximum partitionsstorlek är 128 GB!

Har du något Service Pack installerat? För att se hårddisk större än 137GB finns följande att läsa:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

 

http://www.winnetmag.com/WindowsScripting/Article/ArticleID/39254/WindowsScripting_39254.html

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Ni var exceptionellt snabba, tack för det!

 

Ska se över problemet nu, ska se vilket SP jag har installerat (om något...) Har för mig att jag försökte installera SP2 men att installern sa ifrån för att... just det.

 

Om det visar sig att jag kan fixa felet, och uppdatera windows så att jag kan ha störra HD, måste jag då formatera om den nya hårddisken igen, och flytta bort alla de filer som jag nu lagt på den? Det tar sån SABLA tid att flytta filer mellan hårddiskar!

 

Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Om det visar sig att jag kan fixa felet, och uppdatera windows så att jag kan ha störra HD, måste jag då formatera om den nya hårddisken igen, och flytta bort alla de filer som jag nu lagt på den?

 

Om du fixar det med Maratonmannens registerhack, så har jag inte läst någon som behövt formatera om hårddisken efteråt.

 

Hur det är med mitt tips om BIOS, är jag osäker på. Windows lär hitta disken utan några större problem.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS-tipset lät intressant, men något risky för en mes som mig. Funkar det inte på andra sättet testar jag dock detta. Så du tror alltså att allt kan lösa sig om jag tar bort den helt från BIOS? Isf kanske jag bör flytta över filerna till min andra disk först för säkerhets skull...

 

Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Registerhack...

 

Tack för tipset med hacket. Skall strax testa...

Dock, har inte SP1 (eller 2) såvitt jag vet, utan kör en "rå" variant av Win Xp (dumt nog). Tror jag iaf... Var kan jag se detta? Den Här Datorn --> Systeminformation ger inget besked om något Service Pack, så jag antar att det inte finns? Finns det ngt bra sätt att se detta?

 

På sidan jag fick, står:

"Windows XP Service Pack 1 (SP1) and Windows 2000 SP3 add support for 48-bit Logical Block Addressing (LBA), which lets you access hard disks larger than 137GB. To enable 48-bit LBA, perform the following steps:

 

...

 

Be aware that if you multiboot your system with OSs that don't support 48-bit LBA, editing this registry setting might cause data corruption."

 

Vilket jag tolkar som att om jag ej har SP1 installerat är det "farligt" att göra detta (kan skada disk/förlora data.

 

Min fråga;

 

Finns det något sätt att skaffa SP1 / SP2 utan att göra det via WinUpdate? Du kan maila svaret om du vill: krihe932@student.liu.se.

 

Kristofer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Finns det något sätt att skaffa SP1 / SP2 utan att göra det via WinUpdate?

 

Här kan du tanka ned SP2:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a&displaylang=en

 

Tänk på att ändra OS-språket i rullgardinen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Så du tror alltså att allt kan lösa sig om jag tar bort den helt från BIOS?

 

Det är sådant jag läst folk tipsat om här på Eforum.

Jag har faktiskt inte praktiserat det själv än.

 

Registerhacket är i så fall mer riskfyllt än att meka i BIOS, tycker jag. Gör du fel i registret kan du bli tvungen att installera om allt från början. Om du inte tagit backup på ditt gamla register först. förstås.

 

BIOS innebär inte så stora risker. Datorn startvägrar om du gör fel, men du förlorar inte allt du har, utan det räcker med en justering tillbaka om det inte fungerar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, funkar tyvärr inte. Ogiltig produktnyckel eller något.

 

Jag har en giltig produktnyckel till XP Home Edition, går att degradera XP Pro till Home (har ingen skiva dock, Home medföljde ursprunglinga installationen) eller går problemet att lösa på annat sätt?

 

Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick ej såvitt jag kunde se att välja bort Slaven i BIOS. Det gick att ändra en jädrans massa inställningar för den, men inte avaktivera den. Hmmf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Greyhame skrev:

Det gick ej såvitt jag kunde se att välja bort Slaven i BIOS. Det gick att ändra en jädrans massa inställningar för den, men inte avaktivera den. Hmmf.

 

Konstigt, du kan inte sätta disken som NONE?

 

Spara och gå ur. Kolla sen Diskhantering i XP om den finns där.

Ska funka enligt tips här på Eforum.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Murphys lagar om datoranvändande:. 6. Den som skrattar sist har antagligen gjort en backup. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hittar jag diskrensningen i XP?

Har ingen dylik ikon i Start Menyn -> System

 

Har för mig att man kan skriva ngt i "Kör"..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hittar jag diskrensningen i XP?

Högerklicka på t.ex. C: och välj Egenskaper, så ser du Diskrensning under fliken Allmänt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu försökt installera XP SP1, men får under installationen veta att en av lagringsenheterna inte stöds av XP. Hm... Flyttar nu över alla filer från den nya 200 GB-disken till de gamla (får precis plats). Sen tar jag ut den nya när jag installerar XP SP1.

 

Några andra tips om jag ej får det att funka?

 

Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vill bara säga att jag nu löst det med er hjälp!

 

SP1 gjorde susen. Behövde varken ändra i BIOS eller registret. Maxtorhårddiskarna verkar sköta detta ändrande automatisk (läste det på nätet).

 

Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...