Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Installation av grafikkort

danh35

Recommended Posts

Så börjar det bli dags att installera det det nya Leadtek 6600 GT grafikkortet. Jag blir dock förbryllad av hur jag ska gå tillväga. I en folder som följer med grafikkortet följer en programvara vid namn WinFox som enligt vad jag förstår är en integration av drivrutiner och programvara som är knuten specifikt till detta kort (t.ex. flashning av bios, övervakning av temperatur osv.) samt en hel del annat som jag antar inte ingår i Nvidias drivrutinspaket. Men eftersom de drivrutiner som ingår i denna "software bundle" troligtvis inte är de senaste från Nvidia så undrar jag om jag bör strunta i att installera WinFox överhuvudtaget och istället lägga in Nvidias drivrutiner. För det verkar ju inte vara lämpligt att installera Nvidias drivrutiner ovanpå WinFox.

Men om jag inte installerar WinFox hur bär jag mig då åt för att kontrollera temperaturer och utföra annat hårdvaruspecifikt som inte finns i Nividias drivrutiner?

Varför inte börja med att bara testa installera kortet med Forceware 71.25, och ingen annan övrig programvara? Använder själv den drivaren och när jag kollar "Egenskaper för Bildskärm" på min dator så finns där faktiskt en meny kallad Temperaturinställningar, var jag kan se hur varmt mitt 6800 GT är för tillfället.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=966

Varför inte börja med att bara testa installera kortet med Forceware 71.25, och ingen annan övrig programvara?

Det verkar som att man kan installera programvaran och sedan byta ut bara själva "display drivern" från Nvidia. Det finns en "Live update" funktion i den medföljande programvaran som söker efter uppdateringar till "Display driver", "WDM driver" samt till själva WinFox. Här måste jag få fråga vad "WDM drivern" är för något? Den drivare som du refererar till är väl den som kallas för "display driver"? Jag trodde inte att det fanns ytterligare någon drivrutin som man kunde uppdatera.

Jag tror att jag installerar den medföljande programvaran och sedan byter jag ut själva "display drivern" mot den version du föreslår eller mot 67.03 som fanns ute på leadteks hemsida.

EDIT: Man verkar kunna byta ut bara själva "display" drivrutinen på vanligt sätt genom Lägg till och ta bort program.

[inlägget ändrat 2005-02-03 00:48:29 av danh35]

Måste man bry sig om att ta bort kortet från enhetshanteraren innan det gamla kortet avlägnsas, eller räcker det med att bara ta bort de gamla drivrutinerna under Lägg till eller ta bort program (eventuellt med påföljande användning av driver cleaner)?

Jag känner inte till vad WinFox är för program? Men den senaste versionen de har på hemsidan är iaf mycket äldre (juli -04) än den senaste drivaren som de också tillhandahåller (67.03).

http://www.leadtek.com.tw/eng/support/download.asp?downlineid=6&downline=WinFox

Om jag hade varit i dina kläder och velat undersöka vad WinFox egentligen är för någonting, så hade jag i så fall ändå kört in Forceware 71.25 FÖRST och själva programvaran efteråt.

För att avinstallera kortet behöver man inte bekymra sig om enhetshanteraren, det räcker med "Lägg till eller ta bort program" och sen starta om datorn. Efter omstarten och den obligatoriska frågan "Hittat ny maskinvara" kommer så är det bara att trycka avbryt och sen dubbelklicka 71.25 för att påbörja installationen av denna.

Till mitt eget Gainward-kort heter den medföljande programvaran ExpertTool. Även om jag ser till att kontinuerligt uppdatera det programmet när nyare versioner kommer så byter jag ändå drivrutinsversioner oberoende av detta. Och man borde kunna följa samma princip även med ditt kort och dess WinFox..?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...