Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är spam ett svenskt problem?


€inri

Rekommendera Poster

Som frustrerad och lidande av spam undrar jag om detta är en svensk företeelse. Något som drabbar svenska medborgare mer än t.ex. andra eu-länders.

 

Jag sätter givetvis ett frågetecken; detta är inget påstående men en misstanke och farhåga. Kanske något för 'Uppdrag granskning' ?

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja faktiskt är det det.

 

Sverige är ett land som tillåtit spam (ja det kallades förstått nått annat som marknadsföring över e-mail av riksdagen)

Medan vad jag förstått de flesta europeiska länder snabbt förbjöd spam.

 

Som en följd av svensk lagstiftning blev internetleverantörerna tvungna att vidarbefodra spam till kunderna.

Nu har lagen ändrats ( vad jag förstått pga påtryckningar från unionen) och internetleverantörerna har rätt att ta bort spam.

 

Men telia har inte nått vidare hård filtrering av spam.

 

Barnporr, "billiga" datorprogram och billiga "märkesvaror" som Rolex tyckte inte telia var spam 2004.

 

Bytte själv till ADAMO och är numera helt befriad från Spam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Spam med svenskt ursprung är ett mycket litet problem. Vi har haft några envisa spammare, men i förhållande till omvärlden mycket lite. Peter Karlsson har en bra översikt över svenska spammare på sin websida <www.softwolves.pp.se/internet/svenska_spammare/> och vilka länder som är värst globalt sett kan man se på <www.spamhaus.org/statistics.lasso>. Ryssland och Italien är de närmaste oss på top-ten-worst. Postini har en världskarta på <www.postini.com> (för de som nyttjar Macromedia Flash plug-in - klicka på kartan) där de visar var spam-aktiviteten är högst.

 

Hur det ser ut på mottagarsidan, dvs vilka länders befolkningar som oavsett spammets ursprung får mest spam har jag inte sett några uppgifter på vad jag kan minnas. Det skulle förvåna mig om vi var väsentligt mer drabbade än andra.

 

 

Och visst skulle det kunna vara något för Uppdrag granskning även om Aschberg tog upp spam-problemet i TV3s Insider 29 april 2004. Han satte fokus på Multinet som orättvist såvitt jag kan bedömma utpekades som porr-spammare (spammare var de - möjligen har de slutat/minskat nu - men de pysslade inte med porr).

 

Någon dag när tiden räcker tänkte jag titta in på Konsumentverket och se vilka företag som anmälts för spamming i höstas, det har jag dålig koll på. Bland de mest anmälda t.o.m. juli 2004 var Baltic Inkasso (minst 70 anmälningar), Yrkesprodukter (minst 58), Bingolotto (minst 40), Mailman, Spelia (OBS inte spelbutiken!)(minst 25), Dagens PS (minst 20), Stargate (minst 22), Dagens Konkurser (minst 20), Funstuff (minst 49), Mecenat (minst 33), Toppnyheter och Hotellkortet/Lärka. Bingolotto har sedermera slutat med epostmarknadsföring. Observera att företag kan anmälas även utan att ha skickat spam, siffrorna anger bara hur många gånger de anmälts under perioden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige är ett land som tillåtit spam (ja det kallades förstått nått annat som marknadsföring över e-mail av riksdagen)

Medan vad jag förstått de flesta europeiska länder snabbt förbjöd spam.

Ja, riksdagen beslötr för några år sedan att INTE förbjuda spam. Och flera europeiska länder har förbjudit spam långt innan Sverige gjorde det, dock inte de flesta.

 

Som en följd av svensk lagstiftning blev internetleverantörerna tvungna att vidarbefodra spam till kunderna.

NEj, något sådant tvång finns/fanns inte. Däremot måste den som säljer en tjänst vara tydlig med vad den innehåller, t ex att epost som anses vara spam filtreras, om det är så. Därmed kan den potentiella kunden avgöra om den leverantörens erbjudande är acceptabelt, dvs om kunden vill acceptera att inkommande mail filtreras. Gör han det (och blir kund), då är (och var) spamfiltrering helt laglig.

 

Nu har lagen ändrats ( vad jag förstått pga påtryckningar från unionen) och internetleverantörerna har rätt att ta bort spam.

Ja, det stämmer. EU tvingade Sverige att förbjuda kommersiellt spam skickat till privatpersoner och enskilda firmor. Det var valfritt att förbjuda kommersiellt spam skickat till övriga företag, föreningar och myndigheter, och där beslöt riksdagen på regeringens förslag att INTE förbjuda sådant spam. Förbudet mot spam infördes ett halvår efter EUs deadline, och några resurser för att se till att spam-förbudet upprätthålls (och att överträdare hittas och straffas ) tilldelades inte. Man kan nog lugnt påstå att regering och riksdag är rätt spamvänlig, åtminstone i sina beslut (snacka går ju...)

 

KoV har - enligt min uppfattning och med tanke på att de inte tilldelades några resurser för det - trots dåliga förutsättningar lyckats skapa bra anmälningsrutiner och göra begränsade men goda insatser mot svenska spammare så där iallafall är inställningen helt OK.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...