Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Språkkontroll inaktiverad i Word97

pongo

Rekommendera Poster

Det gäller Word97, ett antal datorer i en skolas nätverk.

Språkkontrollen finns ej, under Verktyg->Alternativ är fliken språkkontroll grå.

Detta är likadant på alla datorer som vi uppgraderat till Windows XP pro. Under Win98 funkar allting. Office-paketet är dock ej uppgraderat, Office97 på samtliga.

Programmet är installerat lokalt på varje dator. Nyinstallation hjälper inte, jag har även försökt med ny användare som har egen profil (alla användare har samma mandatory-profil).

Dock fungerar stavning & språkkontroll när jag är inloggad som lokal-admin, men ej som användare ("user" eller "elev") eller domain-admin.

Alla användare inkl user, elev och domain-admin har läsrättigheter, alla andra funktioner fungerar som de ska.

Några tips?

[inlägget ändrat 2005-02-01 15:31:45 av pongo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver göra några ändringar i registret.

If your using Office 97 with Windows XP/2000 and users are reporting they can't use spell check or grammer. The options on the Spelling and Grammar tabs in the Tools dialogue box are unavailable or greyed out. The problem occurs with normal users who don't have permission to several Office 97 registry keys:-

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Shared Tools\Proofing Tools\Spelling

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Shared Tools\Proofing Tools\Grammar

To correct the problem, logon as administrator and use Regedt32.exe to navigate to the above keys. On the edit menu click Permissions the Advanced. In the Permissions Entries box, click the Users group, and then click the View/Edit button. Click to select the Allow check box for the Set Value and Create Subkeys permissions. Repeat the progress for the the Grammer key.

/Tsh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...