Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

clas ohlson modem


Jochum Berg

Rekommendera Poster

Jochum Berg

Farsan vill ha ett modem så jag tänkte att jag skulle passa på och köpa ett nytt snabbare till mig så kan han få min gamla puck. Bläddrade i Clas Ohlson-katalogen och såg att de hade ett internt modem helt tydligt för PCI-platsen för bara trehundra spänn ink moms! Billigt, och modem som modem, inget jag köper nåt dyrt bara för designen eller någon funktion som jag aldrig använder, det kan duga med vilken fungerande dyngapparat som helst som bara håller de lagstadgade två åren. Speciellt med tanke på att man inte vill investera nåt större nu ifall bostadsrättsföreningen skaffar bredband inom nåt år.

 

Inga uppgifter fanns dock om det funkade på en mac så jag ringde upp och nån teknik-kille sa att de bestämt att inte sälja några som helst mac-grejer och att det förmodligen inte skulle funka på mac, han lät för övrigt förvånad över att macar hade PCI. Nu tänkte jag kort att jag aldrig skall köpa nåt mer där nånsin men som så ofta tog snålheten snart överhand, det kan väl inte vara någon fysisk skillnad på ett PC eller Mac-modem, eller? Men finns det programvaror som kan stödja vilka modem som helst som jag kan ladda ner på internet så jag tillförlitligt kan gå åsta å inköpa detta kap? Jag är helt okunnig på slika ting så därför frågar jag om nån vet?

 

PS. Funderar oxå på ifall man har lite bättre skydd med externt modem än ett internt vid åska? Skydd för datorn alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp inte något billigt pc-junk på Clas Ohlsson. Jag skulle köpa ett externt modem istället. Du kan få tag på ett begagnat Mac-modem för några hundringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Det kommer inte att funka, då det till 99.9% är ett softmodem (winmodem), vilket innebär att det att det i bästa fall sitter en HSP eller DSP på kortet. Något riktigt modem är det inte, då det är tänkt att processorn ska ta hand om det.

Softmodem kräver speciella drivrutiner, och för att göra saken ännu värre så är inte modemen kompatibla sinsemellan. Det finns alltså inga "generic" softmodem-drivrutiner.

 

Så som svar på din fråga om det kan vara fysisk skillnad på "pc-modem" och "mac-modem" måste jag svara JA.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte heller köpa modem på Claes Olsson... mest troligt är ett skräpmodem oavsett om det är för PC eller Mac.

 

Fördelen med externa modem är att de har bättre funktioner om man sitter på krattiga telefonledningar då de har bättre filter för brus.

 

Ska du ändå ha ett internt modem är GlobalVillage det bästa för just Macintosh. Men jag rekommenderar ändå ett externt och då är också GV ett bra alternativ.

 

Pace är ett ännu bättre modem för Mac (säkert också för PC) och sen är ju US Robotics aldrig fel.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jochum Berg

Tack ALLA för era svar, jag har just sparat trehundra!

 

Petra, jag har just ett gammalt Global Village modem uppgraderat t 33.6, men de där jäklarna bytte leverantör eller generalagent för några år sen, sen dess hittar jag inte deras flashuppgraderingar längre. Men det går väl inte att uppgradera ett 33.6 GV till 55.6 ändå va, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte riktigt säker på det, tyvärr. Om jag inte kommer ihåg fel är det ett helt annat typ av chip som låter sig uppgraderas och alla GV modem är inte utrustade med såna flashuppgraderingsbara chip.

 

Jag föreslår att du kollar igenom Global Villages webbsida för att hita info. http://www.globalvillage.com/

 

Om det inte funkar och du måste köpa nytt, satsa på ett Pace-modem som har fått otroligt bra recensioner i alla Mactidningar (även PC om jag förstått saken rätt). Det kostar kanske en slant extra, men det är det värt i längden om du får stabila uppkopplingar och dessutom kan flashuppgradera när det behövs.

 

Lycka till!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jochum Berg

Jo, det var ju uppgraderbart till 33.6 men har för mig att det var gränsen för det. Fattar inte varför men det är mycket jag inte fattar...

Egentligen vill jag ju ha bredband eller liknande så jag tänkte flytta över det här till ett kanske mer passande forum, "diskutera nyheterna" el liknande....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...