Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Statisk elektricitet


danh35

Rekommendera Poster

Jag har lite funderingar på hur pass noga man bör vara med statisk elektricitet när man arbetar i datorn, hur känsligt det är och vad som är känsligast?

 

Eftersom jag INTE har datorn ansluten till ett jordat vägguttag så borde det väl vara bättre att ladda ur sig mot chassit jämfört med mot ett vattenburet element eftersom målet är att jag själv ska ha samma potential som datorns komponenter. Stämmer det?

 

Är CPU:n relativt okänslig för statisk elektricitet så länge man inte vidrör själva pinnarna, eller kan den lätt skadas av ESD även om man bara vidrör själva höljet?

 

Kan passa på att fråga om samma sak när det gäller hårddiskar. Hur känslig är själva plåten på ovansidan för statisk elektricitet? Själv har jag trott att bara man aktar elektroniken på undersidan så är det ganska lugnt. Men detta är kanske en villlfarelse? Någon som vet om själva plåten på ovansidan är förbunden med känsliga komponenter och därmed också är känslig för ESD?

 

Är det mycket värt att vara noga med att bara vidröra minnesmodulerna (korten osv) på själva kanterna av kretsarna (korten) eller kan de ta skada av ESD ändå?

 

Tacksam för tips och råd och erfarenheter från er som bygger mycket själv.

 

PS! Jag vet att man också kan köpa antistatarmband för att riktigt vara på säkra sidan DS.

 

Dan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I grund och botten så stämmer det att man kan ladda ur sig mot ett element. säkrast för hemma-användaren är ändå att göra det först och sedan koppla in ett antistatarmband.

 

Det händer relativt sällan att statisk elektricitet skadar en del i datorn så den förlorar sin funktion. Vanligare är att statiska urladdningar som inte ens en människa känner skadar väldigt tunna elektriska ledningar i komponenterna. Tittar man på en sådan skada i microskåp så ser man en liten krater i ledningen där urladdningen skett. De små kratrarna resulterar i att de små ledningarna inte leder ström lika bra trots att de fungerar och att det kan bli prestandaminskningar i den aktuella delen.

 

Använder du antistatarmband så ska nog installationen av både processorer som hårdiskar och minnen gå bra (Finns på clas ohlsson biltema datorbutiker mm för billig peng). Troligen tål hårdiskar lite mer påfrestningar än processorer och minnen.

 

Hoppas detta besvarade dina funderingar.

 

MVH Jetmoon

 

[inlägget ändrat 2005-02-01 00:14:29 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, tackar för infon Jetmoon!!

 

Jag undrar dock fortfarande om någon vet ifall hårddiskarna är känsliga för beröring på ovansidan? Ibland har jag nämligen tagit på dem på ovansidan under drift bara för att känna hur varma de är utan att tänka på att de kanske är känsliga för ESD även där och inte bara på undersidan där elektroniken blottas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur känsliga hårdiskar är vet jag inte exakt men det stora problemet är nog värmen. Jag kör själv relativt ofta med öppet chassi och känner ibland på hårdiskarna utan antistatstatarmband för att se hur varma de är. Jag har alldrig varit med om att någon hårdisk gått sönder av behandlingen.

Jag tror att det inte ska vara något problem ifall du inte rör kretskortet på hårdiskens undersida. Att tänka på är att två hårdiskar på grund av värmen kanske inte borde sitta på platserna brevid varadra. En smart ide kan vara att sätta floppyn (som inte används så ofta) mellan.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-01 00:33:13 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör själv relativt ofta med öppet chassi och känner ibland på hårdiskarna utan antistatstatarmband för att se hur varma de är.

 

Då är vi i alla två som detta förfarande har fungerat bra för :). Förresten, vart ansluter man ett antistatiskt armband? Har inga jordade uttag hemma, men det bästa är väl kanske att ansluta det direkt i datorchassit (vars strömsladd är bortkopplad) eftersom det rimligtvis borde vara dess potentialskillnad jämfört med mig själv som är avgörande.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det. Man måste doch jorda chassit mot exempelvis ett ellement. Sen ansluter man antistatarmbandet mot chassit. Se bara till att det är stål man ansluter mot och inte någon lackad del.

 

Inga jordade utag.

 

Minus är jord i elföretagets station. Plus slås av och på är 50 ggr i sekunden. Vet du bara vilket av hålen som du ska stoppa spiken i så är det lugnt. Hade en ellärare som demostrerade detta.

 

[inlägget ändrat 2005-02-01 00:57:22 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minus är jord i elföretagets station. Plus slås av och på är 50 ggr i sekunden. Vet du bara vilket av hålen som du ska stoppa spiken i så är det lugnt. Hade en ellärare som demostrerade detta.

 

Det var inte någon vidare bra beskrivning av växelspänning, snarare pulserande likspänning.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus slås av och på är 50 ggr i sekunden.

 

Nej, det är väl snarare en sinusvåg med frekvensen 50Hz. F.ö. tror jag inte att det är så vidare bra rekommendation att ansluta armbandet till någon av pinnarna i ett ojordat uttag. Skulle det bli fel så blir man inte speciellt lycklig kanske.

 

Jag tror faktiskt inte att det är nödvändigt att gjorda datorn överhuvudtaget utan det räcker med att ansluta armbandet till datorn och låta datorn vara oansluten. Det viktiga borde ju, som jag sa tidigare, vara potentialskillnaden mellan mig själv och datorn där komponenterna skall monteras. Om denna potential sedan skulle vara 1000V (nu överdriver jag förstås) i förhållande till jord så kan detta inte ha någon betydelse.

 

[inlägget ändrat 2005-02-01 10:22:17 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Det viktiga borde ju, som jag sa tidigare, vara potentialskillnaden mellan mig själv och datorn där komponenterna skall monteras.

Precis så är det!

Det är endast den inbördes laddningen mellan en själv och datorn som gäller. Att de är samma.

 

Tidigare använde jag ofta antistatband. Men - det ÄR obekvämt. Den är i vägen hela tiden! Det räcker nog, som jag nuförtiden gör, att varje gång innan man rör någon del eller komponent tar tag i metallramen på datorn.

 

Jag skrev VARJE gång - det är ju så att man hela tiden bygger upp spänningar samt urladdar sej nästan så fort man rör på sej (med kläder på)! Endel plagg alstrar extra mycket statisk elektricitet. Tex superunderställ och annat i sådana konstmaterial. Många tröjor likaså. Man märker ju själv hur det sprakar när man tar av sej sådana plagg. Ha alltså INTE på dej sådana "elektriska" plagg när du mekar!

 

Vanlig försiktighet: Tänk först och rör sedan! Rör ramen först och delarna sedan. Och ha gott om tid på dej!

 

/Mauritz

 

[inlägget ändrat 2005-02-01 10:43:21 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker nog, som jag nuförtiden gör, att varje gång innan man rör någon del eller komponent tar tag i metallramen på datorn.

 

Tack Mauritz. Jag tror nog att du ha rätt i att denna åtgärd i de flesta fall räcker. Vet du förresten ifall det är möjligt att skada en komponent p.g.a. ESD även om man bara vidrör kanterna på minneskretsar, kort osv. Rent intuitivt känns det som att faran borde uppstå först då man tar på själva komponenterna, eller IC-kretsarna (eller håller handen så nära att en gnista hoppar över till en komponent).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Vet du förresten ifall det är möjligt att skada en komponent p.g.a. ESD även om man bara vidrör kanterna på minneskretsar, kort osv.

Håller man i plastkanterna - som man gjorde med de gamla vinylskivorna - så är det ingen fara. MEN - är laddningen tillräckligt stor så hoppar den låång väg! Som blixtarna vid ett åskväder ;-)

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
Vet du förresten ifall det är möjligt att skada en komponent p.g.a. ESD även om man bara vidrör kanterna på minneskretsar, kort osv.

Tyvärr är elen väldigt elak och hoppar ibland riktigt konstiga sträckor. Det krävs faktiskt riktig hög laddning för att se den men den kan få för sig att hoppa innan detta. Jag rekomenderar ett antistatarmband och tycker du det är jobbigt med att den är ivägen kan du alltid ta den runt fotleden och om den då är ivägen har du andra problem ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekomenderar ett antistatarmband och tycker du det är jobbigt med att den är ivägen kan du alltid ta den runt fotleden och om den då är ivägen har du andra problem ;)

 

Det finns förstås lika många olika åsikter om vad som är nödvändigt som det finns datorbyggare. Men en sak måste ju i alla fall gå få ett entydigt svar på och det är frågan:

 

Räcker det med att ansluta ett antistatarmband till chassit på datorn och ha datorn oansluten till jord? Eller bör datorn jordas? Ifall svaret på den senare frågan är ja, så skulle jag vilja ha en teoretisk motivering med anledning av resonemanget kring potentialskillnad som förts tidigare i tråden.

 

[inlägget ändrat 2005-02-01 11:05:12 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Räcker det med att ansluta ett antistatarmband till chassit på datorn och ha datorn oansluten till jord? Eller bör datorn jordas?

Datorn skall inte vara ansluten till jord eller något annat heller.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn skall inte vara ansluten till jord eller något annat heller.

Köper inte riktigt detta. Om du har en riktig servicearbetsplatsplats så finns det ju en matta placerad på arbetsbänken som är jordad som du jobbar på. Då är ju datorn jordad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Antistatmattan är istället för antistatarmband. Inte sitter de ju med armband dagarna i ända...

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antistatmattan är istället för antistatarmband. Inte sitter de ju med armband dagarna i ända...

Visst gör dom det. Om du kommer uppladdad till din arbetsplats och ger maskinen som står på en ESD matta en stöt så är det ju lika illa. Därför börjar du ju alltid med att sätta på dig armbandet, testa det, och sedan kan du börja jobba.

Läs mer här http://www.esdnordic.com/SS-EN61340-5-1sv.pdf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Om du kommer uppladdad till din arbetsplats och ger maskinen som står på en ESD matta en stöt så är det ju lika illa.

Jag jobbar bara med mina egna datorer. Och som jag skrivit så laddar jag ur mej och tar i dator-ramen varje gång innan jag tar i något annat!

 

Visst är det väl bra med både hängslen och livrem och hjälm på när man kör bil osv. Var och en väljer sin säkerhetsnivå. För en hemmapulare skall det vara någotsånär funktionellt också och inte gå till överdrift.

 

Teoretiska resonemang är nog bra de, men sedan har man ju vardagen också.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en riktig servicearbetsplatsplats så finns det ju en matta placerad på arbetsbänken som är jordad som du jobbar på.

 

Är inte detta bara för att få den absoluta potentialen låg. Det kan ju vara "bekvämt" att låta alla delar ligga på en potential nära "normal" jord så minskar risken för att det hoppar en gnista så snart du rör vid något annat som inte är kopplat till utrustningen. Men när det gäller tillfälliga monteringsarbeten hemma så måste det ju sakna betydelse om du, datorn och de delar som skall monteras hamnar på en potential skild från den "normala" jordpotentialen. Man kan ju säga att datorchassit fungerar som virtuell jord när det inte är anslutet mot den "normala" jorden. Och jag ser inte varför den virtuella jorden skulle fungera sämre än den "riktiga" jorden. Teoretiska motiveringar vore önskvärda här!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en vanlig nätsladd där jag brytit av pinnarna på.

 

Stoppar i den sen i ett jordat uttag och låter den sitta i medan jag jobbar med chassit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppar i den sen i ett jordat uttag och låter den sitta i medan jag jobbar med chassit.

 

Om man är så lyckligt lottad att man har jordat uttag ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...