Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trött i ögat


Jetmoon

Rekommendera Poster

Hej nu har jag tröttnat på att formatera och ominstalera min burk varje gång det blir lite fel och jag får virus. Därför har jag Några frågor.

 

Hur gör jag en backup i XP så jag får en säkerhet från idag nu när jag installerat drivisar och allt som jag vill kunna gå tillbaka tilll? Hur installerar jag en backup?

 

Hur fungerar egentligen systemåterställaren. Tar den bort virus osv? Hur gör jag en återställningspunkt själv som sparas i all evighet?

 

Tack på förhand.

 

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att ta en bild (image) av hårddisken när du installerat allt du vill ha. Det finns många program för att ta en backup av en partition eller hårddisk: Norton Ghost, Acronis Trueimage eller Nero m.fl. Dom fungerar så att dom tar etta för etta och nolla för nolla så att bilden blir en exakt kopia av partitionen eller hårddisken.

 

Själv använder jag Nero Backit up som ingår i Nero Ultra edition 6 (vet ej hur det ser ut med andra versioner). Den fungerar som Ghost (har iofs inte kört Ghost sen version 5 så jag vet inte vad version 9 har för färdigheter)

 

Man startar bara programmet och talar om vilken partition eller hårddisk man vill ha en bild på så startar den i DOS och gör en startbar DVD (eller flera CD-ROM om man föredrar det.)

 

När man sen vill återställa allt så startar man bara datorn med DVD´n och anger var man vill installera den och den skriver över allt som finns där. När Nero Backit up gjort sitt tar man ur DVD´n och startar om datorn och den är i samma skick som den var innan. Förutom allt som är installerat efter att Nero Backitup kördes förstås. Dokument och sånt som tillkommit efteråt kan man ju spara med windows egen backup och lägga in efteråt.

 

Alla dom här "Disc image-prgrammen fungerar på ett liknande sätt.

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-01 00:30:50 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isådana fall skulle jag gärna vilja ha ett program som kan köras från dos. vilket skulle du rekomendera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, dom här programmen gör ju själva jobbet i dos, man gör inställningarna man vill ha (vad som ska tas bild på och var det ska sparas) i windows sen startar programmet om datorn och gör bilden i dos. När man återställer en image så sker det i dos också.

 

Själv är jag väldigt nöjd med Nero Backit up. Nero Backit up är ju en del i ett brännarprogram för CD/DVD så den kanske har funktioner som du inte är intresserad av att betala för (Nero Ultra Edition är dyr) och jag tror inte man kan köpa Backit up separat.

Men den är väldigt enkel att jobba med när man ska göra en disk-backup.

 

Acronis verkar dock har en del ytterligare finesser. Kanske Ghost har det också, men har som sagt inte provat den senaste versionen. Dom här två programmen är ju rena backup-program varav Acronis den billigare.

 

Om du menar att du vill ha ett rent dos-program så har jag inte använt någon så jag kan inte rekommendera nån sån av erfarenhet. Men jag googlade lite och hittade denna som då verkar arbeta i dos helt och hållet:

 

http://www.disk-image.net/

 

Här är en gratis diskkopierare. Har dock inte provat den själv men om du känner att du vill prova så...

 

http://www.roadkil.net/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar egentligen systemåterställaren. Tar den bort virus osv? Hur gör jag en återställningspunkt själv som sparas i all evighet?

Windows sparar undan en del som är viktigt i systemet, såsom register och en del väsentliga filer lite då och då i en så kallad systemåterställningspunkt. Eftersom virus och andra otrevligheter ofta är inne och skriver i registret så kan man genom att återställa till en systemåterställningspunkt som skapades innan otrevligheten kom in i datorn återställa registret till hur det såg ut innan otrevligheten kom in.

 

Däremot så blir man ju inte av med filen som otrevligheten också skapade på datorn och det är inte alla otrevligheter som skriver i registret heller så dem blir man inte heller av med.

 

Man kan i systemåterställningsfunktionen tala om hur mycket hårddiskutrymme man vill att den ska få lov att använda. När det utrymmet är fullt så kommer den äldsta systemåterställningspunkten att tas bort. Det går inte att ställa in så att en punkt sparas i evighet.

 

Slutsats: systemåterställningsfunktionen är inget man kan lita på för att bli av med otrevligheter.

 

För att bli av med otrevligheter använder man olika antivirusprogram, antispionprogram och HijackThis.

 

För att slippa få in så mycket i datorn så ser man över sina säkerhetsinställningar i Internet Explorer, använder programmen Spybot S&D, SpywareBlaster, SpywareGuard och IE-SpyAd samt gärna en annan webbläsare än Internet Explorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...