Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med fläktar och dylikt.


Minielk

Rekommendera Poster

Hej alla glada eforumare!

 

För det första så ska jag tala om att jag är riktigt okunnig vad gäller hårdvara så därför vände rjag mig till er som kan ;)

 

Jo, jag köpte en dator från ett stockholmsföretag via nätet i april förra året och bytte upp mig ordentligt så det är ju kul (ett konstaterande). Jag är mycket nöjd i det stora hela utom vad gäller ljudnivån.

 

Jag har "klistrat" fast dämpmatta i chassiet och ordnat med dämpning för hårddiskar och sånt och nu är den i princip knäpptyst förutom ett ganska ljudstarkt fläktsjåsande. Så jag undrar - vad finns det egentligen för fläktar i datorn och vilka är "lätta" att byta ut till tysta? Det jag vet är att processorfläkten är en s.k. Arctic Cooling som enligt specen ska vara ganska tyst. Nätaggregatet kan jag tänka mig är en bov i dramat. Är det lätt att byta fläkt i den eller lättare att helt enkelt byta aggregat? Finns det några andra fläktar i burken?

 

Oj, kunde säkert ha kortat ned inlägget men ibland är det kul atta vara utförlig..

 

Tack på förhand,

Emil B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas en fläkt på grafikkortet med (troligtvis inte boven). Annars är det bara att öppna chassit och räkna. Lägga örat mot och höra vilken som dånar mest. Den byter man ut först. Oftast finns det även en installning i Bios som heter fancontrol. Som reglerar hastigheten på fläktarna beroende på värmen innuti chassit och i de olika delarna. kanske kan vara värt att prova.

 

Lycka till

 

Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...