Blockqoute Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 Jag skulle behöva hjälp med hur man kan göra för att läsa in en textfil i programmet, räkna antal ord, antal meningar, och antal ord som är mer än 6 bokstäver långt. Thx! Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersPE Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Hmm lite generelllt men vi förutsätter att du har en vanligt textfil med radbrytningar etc. Enklast är att du läser tecken för tecken från filen. när du ser ett blanktecken räknar du ord. när du ser ett . eller ! eller ? räknar du meningar efter varje träff räknar du intern och om du får en träff INNAN du kommer till 6 tecken börjar du bara om. Detta är ett skolexempel på en lösning för det finns massor med brister. Tex. avslutar ju förkortningar med . Och om man skall räkna ord riktigt är en förkortning på utskrivet är mera än 6 tecken något du måste räkna. Så första är att bestämma vilka begränsningar du skall ha . dvs tex. hur du hantera förkortningar Hur du beslutar vad som är en mening normal avslutas med .!? Jag skulle sedan hantera detta med flera ifsatser som du lägger i en logiska ordning. Jag brukar undvika massor med if---elseif---elseif lägg hellre att när en if utförs hoppar den vidare till nästa loop // Anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.