Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hacking


SoMasta

Rekommendera Poster

Såg en gammal tråd och då stod det lite om en ny enkel sida. Men den verkar inte funka längre, så jag testade på en annan men det funkade inte heller. Någon som har något tips?

Det stod såhär i den gamla tråden:

 

Det som händer när du exempelvis skriver in adressen geekplanet.net/lev/level1.htm är att webbläsaren öppnar en anslutning till geekplanet.net på port 80. Därefter begär den att få sidan /lev/level1.htm. En sådan begäran ser ut så här:

 

GET /lev/level1.htm HTTP/1.1

Host: geekplanet.net

 

Därefter en massa information om din webbläsare som egentligen inte behövs, men som skickas ändå. På min hemsida, närmare bestämt http://www.tydal.nu/se/security/whoami.phtml kan du se all information som din webbläsare skickar (under "Övrig information som din dator ger"). Bland dessa rader finns en som börjar med User-Agent och där talar din webbläsare om vad den heter och vilken version den har.

 

Men vi backar tillbaka lite. För att öppna en anslutning till en dator kan du använda programmet telnet. Tryck på Start, Kör och skriv:

 

telnet geekplanet.net 80

 

Detta ansluter dig till geekplanet.net på port 80. Därefter skriver du in begäran enligt ovan och trycker enter två gånger när du är klar. Observera att standardinställningen i telnetprogrammet är att du inte ser vad du skriver och att du inte kan backa.

 

När den andra datorn har mottagit din begäran skickar den antingen över sidans html-kod eller så får du ett felmeddelande.

 

Vill du säga att du är en viss webbläsare är det bara att du börjar en rad med User-Agent: och skriver webbläsarens namn därefter. Vill du tala om att du följde en länk från en viss sida börjar du en rad med Referer: och skriver sidans adress därefter.

 

 

Fresten jag vet ju att det finns ett program som jag tycker verkar trovärdigt, om man tar kör och sen telnet? men jag vet inte. han skriver lite om det.

 

[inlägget ändrat 2005-01-31 07:54:08 av SoMasta]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen, men jag fattar inte vad du frågar efter egentligen??

 

Vill du testa att ladda ner en webbsida med telnet så kan göra som Tydal beskrivit i sitt inlägg. Får du det inte att funka? Kolla att du skriver rätt.

Annars beskriv lite mer varför och vad du vill åstadkomma.

 

Mvh

 

G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...