Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Boota upp

Bengt7

Recommended Posts

har en datar med Xp Home, 1.1 ghhz athlon....

ibland när jag bootar upp så hittar den inte hd.... den kan också bara slockan när jag jobbar medden,

får då upp

Kernel_data_inpage_error

sisit stod det ftdisk.sys

nån som har nån idé

Stefan Eklinder

http://www.windowsitpro.com/Article/ArticleID/44544/44544.html

The KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR code indicates that the paging-file access process failed to find a page of kernel data. This problem has several possible causes. To determine the cause, look at the line that's under the main error message, which provides diagnostic information. The second parameter in this line is the I/O status code, which gives detailed information about the actual cause of the problem. The Table lists common KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR error codes and their meanings. For example, on my computer I received the 0xC000009C error code--STATUS_DEVICE_DATA_ERROR--which indicates bad blocks (sectors) on the hard disk. To resolve the error, I booted to the Recovery Console (RC) and ran the command

chkdsk c: /r

The Chkdsk command found the bad blocks and fixed them; the machine then rebooted correctly.

MS egen lösning:

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_fvlq.asp

ok tack... sitter på ungarnas dator nu

på ren svenska vad f....n ska jag göra...har lite svårt att förstå allt som står om hur man löser problemet.

tacksam för hjälp...borde nu sitta med kontrolluppgifter för vår förening som jag har i mitt bokföringsprogram men det går ju inte så bra just nu *ler*

Bengt

Stefan Eklinder
på ren svenska vad f....n ska jag göra...har lite svårt att förstå allt som står om hur man löser problemet.

Det är som alltid svårt att hitta instruktioner till datorer och lösningar på problem på svenska.

Någon som är hej på teknisk engelska kanske kan översätta texten. :-)

Om det är den tekniska engelskan du har svårt för?

Första alternativet är i alla fall det att du ska köra chkdsk c: /r i Återställningskonsollen (kan det översättas så?) för att ta reda på om hårddisken innehåller skadade kluster.

Stoppa in XP-cd:n och boota datorn på den. Ändra i BIOS så att CD-romspelaren ligger först i startsekvensen. Spara och gå ur BIOS. När du kommer till Välkomstskärmen så trycker du F10 eller R för att komma till Återställningskonsollen.

Prova det först, så kan vi ta resten senare. :-)

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

[inlägget ändrat 2005-01-30 15:03:23 av Stefan Eklinder]

fick felet igen och det stod 0x0000007a

Det bör komma upp även en till lång siffra på det där formatet precis till höger om 0x0000007a. Posta gärna denna också, den hjälper till att mer exakt avgöra var felet ligger.

Stefan Eklinder
Bengt7 skrev:

fick felet igen och det stod 0x0000007a

Det är samma fel som KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR

Gör ett försök att följa instruktionen som jag försökte förklara.

Sök på Google så får du i allmänhet träff direkt.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

STOP: 0x0000007a 0xE1A4CA4L, 0xC000000E, 0xBF861E1B, 0x0155B860

win32k.sys Address BF861E1B Base at BF800000 Datestamp 41107f71

STOP: 0x0000007a 0xE1A4CA4L, 0xC000000E, 0xBF861E1B, 0x0155B860

Nå, du får alltså ett STATUS_NO_SUCH_DEVICE (0xC000000E) och eftersom det bara händer ibland känns det ju hårdvarurelaterad och tänkbart är att det är hårddisken som sett sina bästa dagar.

Körde du chkdsk c: /r som Stefan tipsade om? Du gör det genom att välja Start->Kör program. Skriv in cmd och tryck enter så får du upp kommandotolken. Där skriver du in chkdsk c: /r och trycker enter.

det gick inte att köra via cmd osv.. utan jag fick schemlägga den att köra en chkdsk vid nästa uppstart... den körde flera olika chdsk... och vid steg 4 av 5 så hängde den sig.. kör nu igen

om jag köper en ny HD och sätter i datorn och låter den boota från den... kan jag då använda den andra HD att ha program på .. har en massa program som jag inte vill installera igen...eller kan man på nåt sätt kopiera de program jag har på den HD till den andra HD?

om jag köper en ny HD och sätter i datorn och låter den boota från den... kan jag då använda den andra HD att ha program på

Du kan använda ex. Norton Ghost för att skapa en flyttbar "ögonblicksbild" av hela hårddisken. Ev. behöver du då en tredje hårddisk för mellanlagring av den datan (om du har väldigt lite minne kvar på den gamla).

Kom ihåg att inte ha båda hårddiskarna ikopplade samtidigt med samma kopia av Windows på båda. Jag gjorde det misstaget en gång och det blev en massa konstiga konflikter som härrörde direkt från detta. (Gällde iofs Windows 2000 och inte XP, men better safe than sorry)

En annan sak att kolla upp är hur omaktiveringen av XP görs efter nyinstallation. Det finns dock många trådar på eforum som berör detta.

PS. Om hårddisken håller på att ge upp skulle jag personligen slänga den efter att allt är uppe och rullar med nya disken.

[inlägget ändrat 2005-01-30 17:13:16 av Anjuna Moon]

Hej igen!

Köpte en ny hd en barracuda på 200gb

skulle installera xp prof. på den igår kväll. Den ville inte boota upp via cd-rom, så jag tankade ner 6 st installationsdisketter från microsofts hemsida.. när jg körde in dom så fick jag fel när den skulle lägga windows på hd. den sa att det var en ogiltig disk... så i morse så testade jag med disketterna igen och fick då följande fle när alla disketter var inkörda.

0x00000008e (0xc0000006, 0x8085519c, 0xF9E75A14, 0X00000000)

ININ 910u.sys - address F9E75A14 BASE AT F9E75A14, Datestamp 00000000

vad är nu detta... HJÄLP

Enligt den här sidan:

http://aumha.org/win5/kbestop.htm

så beror det oftast på någon hårdvaru som inte är kompatiblel, t ex en uppdatering av en drivrutin eller BIOS behövs. Sedan finns det en länk till denna sida hos Microsoft:

http://support.microsoft.com/kb/315335/sv

Där de anser att det beror på fel i minnet och skriver hur man testar det.

Om du bara har en minneskrets så kan du testa det med ett minnestestprogram som man kör från diskett eller CD.

http://www.memtest86.com/

nu får jag ingen Bkuescreen. nu får jag bara "olgiltig disk" när jag kört i dom 6 startdisketterna... kan jag ha byglat hd fel eller vad kan det annars vara?

så här står det

ogiltig disk

(det finns ingen disk in enheten)

131070MB hårddisk 0 på ID0 på buss 0 på atapi [mbr]

c: Partition 1 [okänd] 131062MB (131061 MB ledigt)

opartionerat utrymme 8MB

[inlägget ändrat 2005-02-05 20:03:21 av Bengt7]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...