Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

litium ion battery livlängd jfrt med litium polymer?


Bridg

Rekommendera Poster

Har de nyare batterierna längre livslängd?

 

Li-ion batterierna har ju dåligt rykte att de åldras pga inre fäörändring över tid. Ett oanvänt nytt batteri är gammalt efter två år. Kanske 50 till 25% kvar av ursprunglig kapacitet. Så säger ryktet som jag läst i Elector och liknande hempular tidningar.

 

Har Datortidnignar gjort några ordentliga tester av detta? är det bara illvilliga rykten eller är det sant?

 

Vad vet vi om de nyare li polymer som komme då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min laptop är just nu 2 år.

 

Jag har den nästan alltid inkopplad mot "nätet" (elnätet) så den håller alltså alltid batteriet uppladdat. Jag tar aldrig ur batteriet. Datorn klarar fortfarande i stort lika lång tid på batteri som den klarade som ny.

 

Många verkar tipsa om att man ska plocka ur batteriet, spara det i ett kylskåp halvt uppladdat o s v. Jag har varit lat och aldrig tagit ur batteriet.

 

Men men, det är ju bara ett exempel. Kanske jag haft tur och fått ett kanonbatteri, vem vet ;-)

 

(det är en Dell Inspiron 8200)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var en artikel i Mikrodatorn förra året om batterier. Kommer ej ihåg vilket nummer. På denna länk,

http://batteryuniversity.com/

finns "vetenskaplig" info., men som Lizardking skrev om sin erfarenhet, så vette f-n hur riktiga dessa kunskaper är i verkligheten. Har bl a själv en Sony videokamera från juni 2000 och Li-ion batteriet där funkar än. Fast det har blivit sämre effekt dock...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följt en hel del vad andra säger och det finns verkligen en massa olika ideer om hur man ska göra.

 

Allt från att stoppa in batteriet halvladdat i kylskåpet tills man behöver det till att, som jag, alltid ha det istoppat.

 

Själv tror jag att det där med kylskåpet och att ta ur batteriet är lite gammalt numera. Dagens burkar sköter det där med batteriet på bästa sätt själva bara man inte lägger sig i, typ.

 

Men det är bara en teori.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Skratta gärna åt mig nu men jag önskar att det fanns nån slags adapter att sätta in i min mobil???

 

Alltså en fejkad batterihållare som min mobil tror är orginalet men som kan laddas med vilket mindre batteri som helst. Kanske lite väl trångt förstås så man kanske får lägga det utanför.

 

Li Ion eller NiMH eller till och med via sladd ut till en hållare med vanliga stora 1.5 volts uppladdningasbara AA /R6 celler så att man har i reserv om det dyra orginalbatteriet lägger av på nån resa. Då vips in med fejkade adaptern som uppför sig som ett orginal så laddaren och övervakaren i Mobilen anar ingenting och laddar som vanligt.

 

det vore värt en Selma eller så? Det är en klumpig lösning men jämfört med att behöva köpa ett jättedyrt orginal batteri.

 

Man borde kuna få tag i ett orginal som slängts till återvinning och försiktigt såga upp det och löda in trådar till en batteri hållare utanför?

 

eller ska man skaffa en sladd som härmar laddaren och kör in batteriet den vägen? Man låter orginalbatteriet alltid sitta i men kör med annat batteri utifrån?

 

Bridg

 

[inlägget ändrat 2005-02-08 10:16:49 av Bridg]

[inlägget ändrat 2005-02-08 10:18:44 av Bridg]

[inlägget ändrat 2005-02-08 10:21:48 av Bridg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde och frågade SonyEricsson customer care? 013 244500 och de sa att om man ansluter nåt hemmabygge så går garantin ut. Även en så oskylidg grej som ett yttre batteri som härmar deras laddare.

 

Hopplöst!!!

 

 

Här är en bra text som Lizard länka till

 

"lithium-ion packs are now available in 3 mm, a profile that suits most designs. lithium-ion has the advantage of lower manufacturing cost, better performance and longer cycle life than the polymer version."

 

alltså SonyEricsson har valt ett sämre alternativ. men även det bättre alternativet har följande problem.

 

" On the negative side, lithium ion gradually loses charge acceptance as part of aging, even if not used. lithium ion batteries should not be stored for long periods but be rotated like perishable food. The buyer should be aware of the manufacturing date when purchasing a replacement battery. Aging affects battery chemistries at different degrees."

 

Alltså hur gammalt kan inte det batteri vara som levererades med den mobil man köpte? Man känner sig lurad ju. :o

 

Bridg

 

[inlägget ändrat 2005-02-08 11:20:10 av Bridg]

[inlägget ändrat 2005-02-08 11:24:51 av Bridg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orginal batteriet är Li Polymer på 1250mA men ersättnings batteried är Li Ion på 1000mA så det kanske säger att de litar mer på LiIon?

 

för annars borde de ju sälja samma batteri som ersätting?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...