Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåst på nätet - vad göra?


IDGer

Rekommendera Poster

på Blocket så finns det många (väldigt många) som sitter på stora lager datorprodukter och säljer dem som begagnade prylar. Detta är inte företag, utan privatpersoner.

Helt sant, det är jättevanligt att sånt som auktioneras ut på t.ex http://www.it-auktion.se/ dyker upp på blocket med 15% påslag någon vecka senare. Fullt lagligt (sålänge säljaren deklarerar inkomsten om den är så hög att det behövs).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 145
  • Skapad
  • Senaste svar

Det finns alltid en chans att återfå pengarna,killen är tydligen 20 år,sannolikheten att han aldrg någonsin i hela sitt återstående liv inte skulle ha någon inkomst är ganska låg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till om man verkligen kan tinga framtida inkomster? Isåfall skulle de nog vara mer varsamma kan man tycka.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till om man verkligen kan tinga framtida inkomster? Isåfall skulle de nog vara mer varsamma kan man tycka.

 

Det är klart att man kan, det är bara att gå via kronofogden

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man kan, det är bara att gå via kronofogden

 

Gör man då det själv eller kommer det ske automatiskt i och med polisanmälan?

 

Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa killar tillhör knappast de kriminellas elit.

 

Nej du nu har du allt läst fel, för det är ingen här som har påstått det.

 

Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reyarp: Är du säker på att du verkligen vill dra igång en rättegång över 3000kr, med allt vad det innebär?

 

Polaren blev tilldömd skadestånd (och det var över en misshandel) och blev ändå tvungen att själv inkassera boten från killen som spöat upp honom.

 

I ditt fall måste du resa till killens ort (med de kostnader detta innebär), förlora ev. inkomst under rättegångsdagen mm. Det känns nästan enklare att lära sig av sitt misstag, bita i det sura äpplet och gå vidare med en god läxa lärd.

 

(menat i all välmening)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nejnej jag ska absolut inte dra igång en rättegång. Jag har polisanmält det, och tänker inte göra några fler uppoffringar.

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-02 23:23:55 av Reyarp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Update: polisen i Norrbotten kontakta mig idag och de har gripit killen efter ca 15 anmälningar på honom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Update: polisen i Norrbotten kontakta mig idag och de har gripit killen efter ca 15 anmälningar på honom.

 

Härligt...håller alla tummar jag kan för att du kan få ersättning på något sätt iallafall...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen frågade visserligen om åklagaren kunde föra min talan vid begäran att få pengarna tillbaks, och jag sa givetvis ja, men jag tror ändå chanserna är väldigt små. Men man vet ju aldrig! Huvudsaken är att han åkte dit, så att han får möta rättvisan och så att han inte kan blåsa fler på ett tag (om han nu inte lyckas göra det från finkan)!

 

MVH Ola

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen frågade visserligen om åklagaren kunde föra min talan vid begäran att få pengarna tillbaks, och jag sa givetvis ja

Bra där...

 

Huvudsaken är att han åkte dit, så att han får möta rättvisan och så att han inte kan blåsa fler på ett tag...

Helt rätt...håller absolut med dig...

 

*håller-tummarna*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej alla,jag vet inte om det nu e nån som fortfarande läser det här,men det e så att jag har hittat ett par saker på blocket som ja skulle vilja köpa,men grabben som säljer vill endast ha förskottsbetalning,då han har gett mig sitt konto nr. där jag skulle sätta in pengarna,men han verkar väldigt misstänksam,annonsen är bort från blocket.även om han säger att han har kvar prylarna och han har i inget tel. nr. som ja kan ringa,svarar på mina mail en gång i veckan och det ända han skriver är att jag ska sätta in pengarna och maila han när jag har gjort det för att han sen ska kunna skicka grejerna. Vad ska jag göra,vad tycker ni? I mitt senaste mail så förslog jag att vi skulle använda oss av blockets "betalningsgaranti" men han har inte hört av sig sen dess. Visserligen så skrev han sitt namn i ena av mailen så jag har jue namnet,men vem vet om det e korrekt?

Ja skulle nu vilja höra vad ni tycker o tror.

Tack i förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ända han skriver är att jag ska sätta in pengarna och maila han när jag har gjort det för att han sen ska kunna skicka grejerna.

 

Jag skulle aldrig köpa nånting från en privatperson under dom förutsättningarna.

Om blocket har betalningsgaranti som gör det säkert för båda parter så skulle jag bli jävligt misstänksam mot nån jeppe som propsar på att jag ska ta hela risken, finns ju ingen anledning till att du ska göra det. Hela situationen du är i skriker ju SE UPP!

Nissen är ju bara ute efter dina pengar. Ingen seriös människa gör så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du vill betala genom postförskott.... dvs att du får prylarna från posten först när du betalat till postkontoret... visserligen kan ju paketen vara tomma... men men... du vet kanske hur de ska se ut...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visserligen kan ju paketen vara tomma

 

 

Eller så kan det finnas tegelstenar i som någon Norsk skojar firma hade för något år sedan, svårt att vara helt säker, om man nu inte ser vad man köper.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visserligen kan ju paketen vara tomma...

 

Kan man inte öppna paketet där och då på disken framför postsnubben på posten? Är det tegelstenar så kan man ju helt enkelt inte hämta ut det. För har det inte lämnat disken så är det väl inte uthämtat? Det hade jag försökt att hävda i varje fall....

 

Ps: Om postsnubben är en kvinna så är det väl en postsnubba? :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-03-27 14:01:27 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får/ska ju kontrollera innehållet innan man betalar postförskottet.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte öppna paketet där och då på disken framför postsnubben på posten

 

Kan man säkert, men hur många skulle göra det.

 

 

Om postsnubben är en kvinna så är det väl en postsnubba? :)

 

 

Kanske, men säg det inte i deras åsyn :-)

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant... jag vet faktiskt inte om man har den rättigheten... men det kanske man har... jag har aldrig dock frågat om jag får göra det... är det ngn som vet säkert?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några bedrägerier som hänt på blocket den senaste tiden.

 

En man i en by utanför Boden annonserade ut skoterdelar på Blocket på internet. En person i en ort i Västerbotten beställde två förgasare. Dessa skulle betalas vid leverans. När mottagaren fick paketet öppnade han det i vittnens närvaro på busstationen. I paketet låg inga förgasare utan ett vedträ, kablar och tomflaskor. Bluffen är polisanmäld och rubriceras som försök till bedrägeri.

 

Fyra bedrägerianmälningar har lämnats in till polisen mot en 24-årig Piteåbo. Mannen har annonserat ut olika varor på internetsajten Blocket. Han har krävt betalning i förskott från köparna, som är bosatta på olika håll i landet. När de har betalat för varorna har de dock aldrig fått någon leverans. På så sätt har mannen tillskansat sig tusentals kronor. Polisen i Piteå försöker nu få tag på mannen och Lennart Hallberg på kriminalunderrättelsetjänsten uppmanar allmänheten att vara försiktigt när man gör affärer på Blocket och liknande hemsidor.

– Helst bör undvika att handla där, säger han.

 

I nästan alla fall som gäller bedragare som opererar via nätet gäller samma sak. När polisen kommer in i bilden är pengarna redan borta.

– Vi kan inte gå in och stoppa ett konto, uppger Kjell Rönnqvist, bekymrad över de allt vanligare bedrägerierna.

– Det spelar ingen roll om bedragarna blir anhållna och häktade. Pengarna kommer in på deras konton ändå.

Sekretess ett hinder

Polisen har inte möjlighet att få tag i alla som blivit lurade på pengar. Det sätter banksekretessen stopp för. Vem som har betalat in pengar på ett konto är hemligt.

Kommissarie Rönnqvist har bara ett svar på hur man ska slippa att bli lurad av bedragare på internet.

– Man ska ha varan i hand när man betalar!

 

 

Det finns mer..

 

Men jag hörde på radion att den personen som troligtvis lurat Reyarp här har åkt i fängelse nu. Men det var några veckor sedan jag hörde det.

 

[inlägget ändrat 2005-03-28 13:07:42 av Hundbert]

[inlägget ändrat 2005-03-28 13:10:38 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så att jag har hittat ett par saker på blocket som ja skulle vilja köpa,men grabben som säljer vill endast ha förskottsbetalning

Vad jag inte förstår är varför folk går på sånt där, det måste ju rimligtvis vara köparens marknad, om inte säljaren kan sälja på ett sätt som får köparen att känna sig säker så kan man väl köpa prylen någon annan stans?

Eller är det extremt sällsynta reliker folk köper, som inte går att hitta någon annanstans?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...