Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåst på nätet - vad göra?


IDGer

Rekommendera Poster

  • Svars 145
  • Skapad
  • Senaste svar
Industrihampa

polisanmälan är gjord och jag väntar på besked från norrbottens polis, hoppas på att vi får tillbaka pengarna. lämna in din anmälan så fort som möjligt.

Mvh Hampus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Industrihampa

Ringde upp till polisen i överkalix för att höra hur det gick med min anmälan, fick då reda på följande:

Killen har 14anmälningar på sig

är känd sedan tidigare som en bedragare

skulder på över 70 000 till sådana som oss.

Den snälla konstapeln svarade glatt på min fråga om domen blir finkan: Jajjemänn.

chansen att få tillbaka stålarna är minimal pga han har inga pengar alls "äger bara byxorna han har på sig) :(

kommer att informera mer om den rafflande upplösningen / Hampus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som boende i Norrbotten kan jag ju säga att det ofta står i tidningen om dessa killar. Det verkar vara ett par-tre stycken, som antingen annonserar på Blocket eller som den här, säljer saker från hemsida, utan att ha grejerna. De åker på fängelse i ungefär två år, men eftersom de på något sätt lyckas gömma undan pengarna (inga pengar på konton eller liknande) eller leva upp dem innan verkar de tycka att det är värt besväret... Här är en artikel om ämnet ur NSD från förra veckan: http://www.nsd.se/index.php?artikel=137208

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lämnar in min polisanmälan idag. Kommer bifoga allt jag vet om honom (har gjort egna eftersökningar och vet en hel del om honom och hans familj).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har oxå blivit blåst på en annons angående bärbar dator, killen heter REDIGERAT och verkade vara en kändis av polisen i både Piteå och Luleå. Det värsta av allt var att polisen säger att när de här killarna har suttit inne för bedrägerier så har de tillgång till internet och kan fortsätta med detta inne i finkan. Låter ju helt sjukt. De skulle hängas ut med namn och foto i dagspressen, så folk blir varnade.

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-20 09:57:28 av Cloudberry]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta av allt var att polisen säger att när de här killarna har suttit inne för bedrägerier så har de tillgång till internet och kan fortsätta med detta inne i finkan. Låter ju helt sjukt.

 

OT: Jo, när man tänker på hur knapert man hade det när man pluggade på högskolan undrar man om det inte hade varit enklare och billigare att se till att hamna bakom galler under den tiden. Gratis uppehälle, mat och uppenbarligen också mediala förmåner i form av tv och internet.

 

Men är det verkligen så att man har tillgång till nätet? Det låter rätt konstigt, speciellt när staten tycks lägga så mycket pengar på att köpa in system som hindrar mobiltrafik ut ur anstalterna. Det kanske är skillnad på var man sitter eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redigerat ditt inlägg på grund av att det bryter mot PUL.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog skillnad om man sitter för bedrägeri och mord... Det finns ju flera klasser på anstalter i Sverige, allt från ganska öppna anstalter till väldigt övervakade ställen. Enligt lokalpressen handlar det oftast om att killarna har stora skulder eller så, och att några månader i fängelse är "värt det" om de kan betala bort det. Här är en till länk till en artikel som var i gårdagens NSD: http://www.nsd.se/index.php?artikel=138007&ort=14

 

Och nej, jag tycker inte att man ska hänga ut dem med namn och bild i tidningen... Folk måste lära sig att man ska ha varan i handen först, sedan betala, och absolut inte betala någon handpenning eller liknande. Såvida man inte handlar med ett företag man litar på typ.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande är inte menat som kritik mot någon som råkat ut för dessa bedrägerier, bara min syn på hur man undviker dem.

Jag kan nog säga att jag är ganska "oförsiktig" när jag köper ex. licenser

till program via nätet, jag använder oftast bara en eller två referenser som varit nöjda. Men skulle jag någonsin välja att handla av en okänd privatperson skulle jag aldrig acceptera en annan betalningsform än postförskott. Man är ju förstås inte helt garderad då heller, det kan ju lika gärna lika tegelstenar i paketet. Men nog är det bättre än att förskottsbetala en helt okänd person.

 

Det bästa är nog tyvärr att vara krasst skeptisk till din nästas ärlighet så länge du inte känner denna person väl eller alls. Åtminstone när det gäller ekonomiska transaktioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker synd om er som blivit lurade av den där idioten.

Spray verkar ha agerat för hemsidan är borttagen står det när jag försöker gå in där.

 

Om han döms till fängelse och inte har några pengar att återbetala hur fungerar det då? Finns det då ingen chans för dessa personer som blivit lurade att återfå sina pengar?

 

Jag menar om han döms för bedrägeri och ska betala x antal kronor men inte har några hur fungerar det då? :-/

 

Är det någon som är juridiskt insatt som kan svara på en dum fråga som denna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skulle jag någonsin välja att handla av en okänd privatperson skulle jag aldrig acceptera en annan betalningsform än postförskott.

 

Samma här.

Dom enda jag betalat i förskott till är stora välkända företag som t.ex. Dustin, Komplett och liknande.

 

Döm förresten om min förvåning för ett tag sedan då det visade sig att ett tyskt företag kunde skicka mot postförskott till Sverige, det trodde jag inte var möjligt utanför norden. Det blev iofs ganska dyrt.

Bra för mig som beställde motordelar till en ovanlig gammal östtysk MC av märket Simson, enda ställe att hitta reservdelar till dessa är i Tyskland.

 

[inlägget ändrat 2005-02-20 16:04:32 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spray verkar ha agerat för hemsidan är borttagen står det när jag försöker gå in där.

 

Å andra sidan kan han ju ha plockat bort den själv.

Vem vet, han kanske läser eforum och följer denna tråd?

 

 

Om han döms till fängelse och inte har några pengar att återbetala hur fungerar det då? Finns det då ingen chans för dessa personer som blivit lurade att återfå sina pengar?

 

Det finns ju något som heter brottsofferfonden som tydligen fungerar så att brottsoffer får pengar därifrån istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller man på med den här typen av bedrägerier är nog inte fängelse det värsta man kan råka ut för.

Däremot borde dom oroa sig för att någon som blivit blåst blir rejält förbannad söker upp bondfångaren och spöar skiten ur honom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom som har blivit blåst så här lär ju INTE få något från brottsofferfonden, det är som med staten, svångremmen dras åt.

 

Sen undrar jag fortfarande hur man kan vara så jäkla dum att handla av en kille som hade den hemsidan han hade, jag var inne och tittade när sidan fanns och det såg ut som om en barnunge hade gjort den sidan.

Dessutom om man säljer som han gjorde så SKA det framgå om man har F-skattsedel vilket inte framgick.

 

Det pratas fram och tillbaka om hur synd det är om dom som har drabbats men har man inget eget vett i skallen för att kunna avgöra vad som verkar vara seriöst?

Girigheten bedrar visheten!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om man läser på brottsofferfondens webbsida så står det att pengar

endast beviljas till forskningsprojekt inriktade på brottsoffer,man

kan alltså inte ansöka om ersättning om man blivit utsatt för brott.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man

kan alltså inte ansöka om ersättning om man blivit utsatt för brott.

 

Men om man kollar här:

http://www.brottsoffermyndigheten.se/lagtext%20brottsoffermyndigheten.htm

 

Så står det:

Brottsskadelagen (1978:413)

Den som har utsatts för en brottslig handling kan, enligt brottsskadelagen, ha rätt till ersättning från staten i form av brottsskadeersättning.

 

Det står iofs kan ha rätt , men det skadar ju inte att kolla upp vilka möjligheter man har till ersättning.

[inlägget ändrat 2005-02-20 16:08:25 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hemsidan inte är ett grafiskt mästerverk gör väl inte upphovsmakaren mer eller mindre seriös som säljare (möjligtvis som webmaster)?

 

Det är innehållet som räknas, inte utseendet. Innehållet VAR skit, men det såg bra ut eftersom telefonnr etc låg uppe. Dessutom gick han ut med sitt riktiga namn. Oftast när du köper på nätet av privatpersoner MÅSTE du betala i förskott. Hur kan du då gardera dig mot bluffare på ett bättre sätt än att få deras namn, adress och telenr?

 

Om det vore så att en snygg hemsida var det som ingav förtroende skulle han väl snarare göra en sådan, än gå ut med sitt riktiga namn?

 

Ditt resonemang är löjligt.

 

Han sålde dessutom grejorna som privatperson - vilket framgick då hans namn stod överallt på sidan. Jag förväntade mig aldrig ett organisationsnr - företag får inte annonsera på Blocket.

 

Ola

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast när du köper på nätet av privatpersoner MÅSTE du betala i förskott. Hur kan du då gardera dig mot bluffare på ett bättre sätt än att få deras namn, adress och telenr?

Man får gå på känsla, känns det inte rätt så låter man bli och handlar av någon annan. De få gånger jag köper något av en privatperson så brukar jag maila och ringa lite fram och tillbaka för att få en uppfattning av människan. Även om det inte är 100% säkert så kan man dessutom oftast se på tidigare affärer om han har skött sig (på t.ex ebay och blocket).

 

Är man orolig så har flera sajter (tradera bland annat) möjlighet att deponera pengar. Dvs du skickar pengar till sajten som berättar för säljaren att det är ok att skicka varan. När varan kommer fram så ger du leveransgodkännande till sajten och de skickar vidare pengarna. Funkar så här:

https://www.payson.se/prod/guarantee/default.aspx?s_m=4&m_m=6

 

Edit: Eforum sabbade länken ovan... Här är samma länk i kortversion: http://surl.se/fko

[inlägget ändrat 2005-02-20 22:24:22 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hemsidan inte är ett grafiskt mästerverk gör väl inte upphovsmakaren mer eller mindre seriös som säljare (möjligtvis som webmaster)?

Det gör det faktiskt. Jag har besökt hans hemsida innan den plockades bort. En värdelös hemsida vittnar om att skaparen/ägaren inte tar saker på allvar vilket inte inger förtroende. Så resonerar jag i alla fall.

 

Att en privatperson säljer datorer, tft-skärmar och diverse borde vara en annan väckarklocka. Man kan ha några saker att sälja men ha en verksamhet och sälja större mängder utan att äga/vara ett företag är konstigt. Eller hur?

 

Hur kan Pelle skaffa och sälja stora mängder datortillbehör i egenskap av privatperson? Det handlar om stulna eller inga varor. I ditt fall hade säljaren inga varor.

 

Du påstår att företag inte får annonsera på blocket.se. Många av oss har sett en Finlandsfärja, konstverket Skriet och mycket annat säljas på Blocket. Det var naturligtvist inga riktiga säljare som stod bakom annonserna. Det visar dock hur bra koll Blocket har.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan Pelle skaffa och sälja stora mängder datortillbehör i egenskap av privatperson? Det handlar om stulna eller inga varor. I ditt fall hade säljaren inga varor.

 

Han uppgav att sakerna kom från konkurslager. Det är fullt möjligt att komma över konkurslager som privatperson, jag har egen erfarenhet av detta då jag köpt upp varor billigt och sålt dem mot förtjänst på Blocket. Om du kollar på Blocket så finns det många (väldigt många) som sitter på stora lager datorprodukter och säljer dem som begagnade prylar. Detta är inte företag, utan privatpersoner.

 

En annan sak jag lärde mig då jag sålde produkter på ovanstående nämna sätt var att mer än hälften av alla mina köpare (betydligt mer än hälften, faktiskt) var beredda att betala i förskott utan någon som helst säkerhet. Givetvis blåste jag aldrig någon, jag vill bara få sagt att de inte kunde veta det innan de betalade. Det handlar inte om dumhet, som flera refererat till ovan, utan snarare om praxis. Givetvis kan du förhandla dig fram till efterskottsbetalning, eller "låtsas-säkerheter" såsom Blockets betalservice (som inte innebär någon säkerhet alls eftersom en part fortfarande kan mygla) - men ibland har du inte tid, lust eller möjlighet att göra det varje gång. Speciellt inte om du gör inköp ofta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får gå på känsla, känns det inte rätt så låter man bli och handlar av någon annan. De få gånger jag köper något av en privatperson så brukar jag maila och ringa lite fram och tillbaka för att få en uppfattning av människan. Även om det inte är 100% säkert så kan man dessutom oftast se på tidigare affärer om han har skött sig (på t.ex ebay och blocket).

 

Jag instämmer till fullo. Det var helt klart en miss att inte kolla telefonnumret innan jag köpte eller göra mer research. Men det har inget med dumhet att göra (även om du inte heller påstått det). Snarare spelade tidsbrist och hög risktolerans in. Något jag givetvis ångrar nu, men som tur är var det inga större summor.

 

Ola

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han uppgav att sakerna kom från ett konkurslager

 

Jag skulle aldrig våga betala en vara jag beställt av en privatperson

på nätet i förskott,jag betalar bara mot postförskott eller faktura.

Helst mot faktura,för då kan jag kolla vad jag köpt innan jag betalar,

eftersom jag vid fakturabetalning får varan hemkörd av posten,

fakturan ligger i försändelsen,och jag oftast har 30 dagar på mej

att betala.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-22 00:17:07 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...