Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåst på nätet - vad göra?


IDGer

Rekommendera Poster

10 år är inte regel, det är bokföringslagen.

Privatpersoner får spara kvitton så länge de vill (eller inte) sålänge de inte tänker yrka avdrag i deklarationen så har det ingen betydelse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 145
  • Skapad
  • Senaste svar
Mina föräldrar har sagt att fakturor ska sparas i tio år.

Man är (som företag) skyldig att spara verifikationer (dvs fakturor och annat som utgör den ekonomiska verkligheten i ett bolag) i tio år om de ingår i bokföringen. Som privatperson kan du slänga fakturan det ögonblick den är betald, även om det oftast är en bra idé att ha kvar den med en notering om när man betalade ifall man skulle få en felaktig betalningspåminnelse.

 

Ur ett garanti- och försäkrings-perspektiv kan det också vara bra att spara fakturor som på något sätt styrker att man har köpt varan och till vilket pris.

 

[inlägget ändrat 2005-01-30 12:16:18 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 år är inte regel, det är bokföringslagen.

Jajaja, haka upp sig på ordval..

 

 

Att inse att man är okunnig, är ett stort steg mot kunskap.

-Benjamin Disraeli-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja koppla in poliser, bedrägerianmälningar efter en veckas försenad leverans.. är inte det lite att ta i?

 

Som jag tidigare skrev så var polisinkoppling en sista åtgärd och den ligger veckor fram i tiden..

 

Dock tänker jag inte sitta här och vänta i flera veckor.

 

Han kan mycket väl ha blivit sjuk.. t.e.x... verkar juh knappast vara en verksamhet större än en person det där..

 

Ja.. eller så kan han ha blivit påkörd av en bil, eller blivit kidnappad, eller.. att sitta och fantisera hjälper inte heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även få information om honom från skattemyndigheten. Adress mm.

 

Jag går dit imorrn, tackar för tipset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ju verkligen seriöst ut:

http://medlem.spray.se/jg85/

 

Kolla vad han säljer:

Bärbara datorer, LCD-TV, Mobiltelefoner och diverse.

 

Han verkar INTE seriös. Kolla kontakt infon:

TFN TID

Alla dagar

14 - 17

 

Typ då skolan slutar.

 

Det spelar väl ingen roll om han är seriös eller inte - jag har blivit blåst i vilket fall som helst, och det är det tråden handlar om.

 

Därtill är det mycket lätt att vara efterklok. Gör du alltid en djupgående analys av en Blocket analys om/då du köper något där?

 

Jag brukar göra en snabb bedömning (eftersom jag handlar begagnad över nätet mycket ofta - varje vecka och relativt stora summor). I denna bedömning står det helt klart som en fördel och telefonnr ges, om det finns en uppdaterad lagerstatus (tex en hemsida) och om han ger mig ett namn som stämmer på Eniro. Allt detta var uppfyllt.

 

Att sedan hans språkliga kunskaper, telefontider och produktspecifikationer var knapphändiga är givetvis lätt att se som tecken på att det handlar om en oseriös säljare - i efterhand. Dock finns det många många seriösa säljare som har samma brister på sina annonser.

 

Det finns inget värre än folk som efter skadan är skedd försöker visa hur lätt det skulle vara att genomskåda från början.

 

Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vad han säljer:

Bärbara datorer, LCD-TV, Mobiltelefoner och diverse.

 

Jo, det ser man

 

 

Han verkar INTE seriös. Kolla kontakt infon:

TFN TID

Alla dagar

14 - 17

Typ då skolan slutar.

 

oooh, vilka överhängande bevis... håller säkert i en förundersökning.

 

 

Allvarligt....han verkar inte seriös....ring POLIA om du vill ha hjälp.

 

Ja, det va juh mycket till hjälp, snacka om att döma folk på förhand, eller har du bevis som pekar på annat?

 

 

Alt. du ringer mig och för en "small fee of 5000" så kan jag be några otrevliga killar snacka med honom.....

 

ehh.. lite beige va?

Är det inte det där som är olagligt, dessutom att uppmana till det på Eforum, tillåter reglerna det?

 

/NN

 

Att inse att man är okunnig, är ett stort steg mot kunskap.

-Benjamin Disraeli-

 

Instämmer till fullo!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela websidan kryllar av saker som skulle få mig att klicka på krysset högst upp i högra hörnet på en bråkdel av en sekund. Mobiltelefon som kontakt,endast 14-17, hotmail....

 

Som sagt, lätt att säga i efterhand. Många nnonser på Blocket anger bara mobiltelefon, och oftast anges det inte ens några tider. Och vad är det som säger att en Hotmail-adress är suspekt? Fan var varannan svensk har ju Hotmail..

 

Grabben ger sken av att inte vara själv,läs "Betalning & Leverans". Där omnäms "vi" flera gånger. Däremot när det handlar om betalning står det "mitt konto".

 

Det har du förvisso rätt i.

 

 

 

Hoppas jag har fel och att du får dina ärliga produkter snart.

 

Det hoppas jag med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan var varannan svensk har ju Hotmail..

 

Japp...och 95% av dessa har just hotmail för att få sin "smutsiga" mail dit.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det va juh mycket till hjälp, snacka om att döma folk på förhand, eller har du bevis som pekar på annat?

 

Lite misstänksamm måste man ju vara eller är du en sån där som så fort du ser..."pay by credit card here"...klickar på länken och gladeligen fyller i ditt kortnummer i textrutan?

 

ehh.. lite beige va?

Är det inte det där som är olagligt, dessutom att uppmana till det på Eforum, tillåter reglerna det?

 

Sjävklart var jag inte seriös med mitt "erbjudande"...jag hade hoppats att du hade förstått det....men tyvärr.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska vara konstruktiv så föreslår jag att du kontaktar polisen i Överkalix.

 

Den här killen sysslar med bedrägeri vilket är ett brott som jag tror nog intresserar polisen. Killen bör ju inte vara så svår att fånga in och förhöra honom.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man ens handla av en kille som har en sådan hemsida?

Han bedriver en affärsförsäljning och sidan inte bara ser oseriös ut utan hela affärsverksamheten är oseriös.

Nästan så att du får skylla dig skälv (men ändå inte), ta bara dessa två enkla punkter.

 

1. Han har ett bankkonto till hans Nordea????? som försäljare?

2. Det framgår ingenstans att han har en F-Skattsedel.

 

Bondfångeri finns av många typer, detta är ett av dom.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Han har ett bankkonto till hans Nordea????? som försäljare?

2. Det framgår ingenstans att han har en F-Skattsedel.

 

Varken jag eller han har sagt något om att han skulle vara näringsidkare. Hans annons låg ju på Blocket - där privatpersoner annonserar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var just det som var poängen att han inte är det (eller ev. skulle vara det) att handla av någon på blocket kanske är en sak men när man ser hans hemsida så borde det ringa någon varningsklocka, eller hur!

Men det är din egen dumhet att köpa av någon och inte dra öronen åt dig när du ser en sådan uruselt dålig hemsida.

Skulle jag handla av en sådan lirare så köper jag inte av en som bor längre bort än att jag kan ta bilen och träffa honom personligen, men alla är vi olika.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ringt och kollat upp en kille som jag handlat av och då fick jag namn, adress och telefonnummer direkt utan att behöva förklara någonting.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Industrihampa

gjorde exakt samma misstag som dig, kollade upp samma uppgifter som dig. Gjorde ett kontoutdrag och gick till polisen igår. råder dig att göra samma sak /MVh Hampa

 

ps ham bor i Luleå-sa polisen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan få en massa uppgifter om du har killens personnr genom att beställa (Kostnadsfritt) från dessa:

 

Du kan kolla Foto:

Passbild får du gratis hemskickat eller faxat. Om du bor i sthlm kan du hämta ut den hos Rikspolisstyrelsen. Körkorts bild kan du få från Vägverket i Örebro.

 

Släkt:

Gift? Föräldrar? Syskon? Kolla folkbokföringsregister hos Skattemyndigheten,använd Allmänhetens terminal.

 

Inkomst:

Hur mycket man tjänar hittar du hos Skattemyndigheterna,använd Allmnhetens terminal.

 

Arbetsgivare:

Kontakta försäkringskassan.

 

Utbildning:

Skolbetyg är offentliga. Du måste dock veta kommun och skola.

 

Domar:

Tidigare dömd? Kolla Domstolsverket.

 

Skulder:

Kontakta Kronofogdemyndigheten

 

Här är alla adresser du behöver:

 

Domstolsverket: www.dom.se

Försäkringskassan: www.forsakringskassan.se

Kronofogdemyndigheten: www.rsv.se/kronofogden 0771-56 75 67

Rikspolisstyrelens passregister: www.polisen.se 08-401 45 48

Skattemyndigheten: www.rsv.se/adresser/besoka.html 0771-56 75 67, 020-56 7 00

Upplysningscentralen: www.uc.se

 

Sen finns det en heldel du även kan göra för att försvåra (Brottsliga)saker för personen,det är bara din moral och fantasi som sätter gränserna gör dock inget olagligt.

 

Håll oss andra uppdaterade på vad som händer,genom att skriva här,även ni andra som kanske har råkat ut för samma kille eller liknande.

Jag kan kanske även hjälpa till om ni har frågor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Industrihampa

Jepp, jörsökte allt som du har försökt med, lämnade in en polisanmälan angående bedrägeri. gör det du med så kanske vi kan få tillbaka våra penger /mvh hampa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått för er? Har ni fått fram någon information om honom?Jag har tyvärr också blivit blåst av samma kille... Jag tänker gå till polisen nu i veckan och anmäla honom... Har man någon chans att få tillbaka pengarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Desto fler som har blivit lurade och polisanmäler,desto större chans att åklagare o polis intresserar sig, dels för att det är ett upprepat bedrägeri o dels för att summan blir högre,chansen att få tillbaka pengarna finns alltid,för att efter en dom,om han inte betalar, går ärendet till kronofogden,och sannolikheten att han håller sig ifrån att ha ngn inkomst resten av livet verkar ytterst liten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...