Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåst på nätet - vad göra?


IDGer

Rekommendera Poster

Nyligen beställde jag lite hårdvara ifrån den här killen: http://medlem.spray.se/jg85/

 

Han hade en annons på Blocket och allt verkade seriöst - han svarade på mailen (om än väldigt kortfattat), hade automatgenererade reply då man beställde och hade till och med ett system som gjorde att man fick en unik referens att sätta som meddelande på banköverföringen. Betalning skulle ske i förskott, såvida summan för en produkt inte översteg 1 500kr, då betalde man bara hälften i förskott.

 

Lät ju klockrent och killen hade väl beskrivna leveransvillkor på själva sidan (se själva). Det fanns även ett telefonnr att ringa upp mellan 14 och 17.

 

Eftersom allt lät så bra ringde jag aldrig upp, vilket jag ångra nu. Inte heller kollade jag upp killens namn på hitta.se. Hade jag gjort det hade jag upptäckt att han har fyra mobilnr registrerade där, och hade jag försökt ringa hade jag upptäckt att inget av numren fungerar. Då hade jag givetvis inte beställt.

 

Nu gjorde jag dock det, och blev blåst på 3 000kr. Killen svarar inte på mailen längre, inget av telefonnumren fungerar och det går inte att få fram något hemnummer genom hitta.se. Det finns en adress men det är i Överkalix, och jag åker inte upp dit för 3000kr.

 

Hans namn på hemsidan verkar stämma, då det dels finns registrerat på hitta.se och dels är det namn som står på hans bankkonto (jag var inne på Nordea och gjorde överföringen, och tanten i kassan ville ha namnet, varpå jag försökte minnas vad det stått på hemsidan, och då råkade hon kläcka ur sig namnet innan jag hunnit tänka ur det - ett misstag jag är tacksam över nu). Vidare har jag hans fulla personnr, eftersom han har ett personkonto i Nordea där bankkontonumret är innehavarens personnummer. Utöver detta har jag hans e-mailadress (Hotmail) och 4-5 mail sparade.

 

Vad bör jag göra nu? En sista utväg blir såklart Polisen, men jag tvivlar på att det kommer göra något åt det överhuvudtaget.

 

Kan jag med hjälp av hans personnr får reda på om personen ifråga ens finns (han kan ju ha öppnat personkontot i Nordea med falsklegg)?

 

Kan jag få reda på hans hemtelenr även om det är hemligt?

 

Finns det en flygplats i Överkalix? :)

 

Tackar för råd och information.

Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 145
  • Skapad
  • Senaste svar

För att svara på din tredje fråga först.Nej,Överkalix har ingen flygplats,

närmaste flygplats är Kallax i Luleå.Om killen har hemligt telefonnummer

så lämnas det inte ut. Om du vet vad han heter så kan du söka hans

telefonnummer på http://www.eniro.se Eller prata med konsument-

rådgivaren i din kommun,om det finns en sådan,om hur du skall

agera.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-29 23:02:30 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu är säker på att du blivit blåst och det inte bara är så att han varit långsam i leveransen e.d. så skulle jag nog polisanmäla honom och skriva till Spray abuse och försöka få hans hemsida stoppad om det nu är så att han använder den som plattform för bedrägerier.

 

Denna adress skall gå till Spray abuse http://www.spray.se/hem/abuse.jsp?inc=form

Skriv in alla fakta du har på killen och hur han blåst dig så kanske dom kan spärra hans hemsida i alla fall.

 

Men var för säkerhetsskull säker på att han verkligen blåst dig så han inte bara skickat grejorna till fel adress och sedan åkt på semester e.d. och inte kollat sin mail på ett tag.

 

Polisanmälan kan du göra i alla fall, skulle det visa sig vara ett missförstånd kan du alltid ta tillbaka anmälan.

Tror inte polisen gör så mycket men om han har fler anmälningar emot sig så kanske dom gemensamt gör att dom anser det lönt att ta ett snack med honom?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla råd.

 

Men visst är det så att Konsumentverket bara har hand om köp företag - privatperson?

 

I det här fallet handlar det om privatperson - privatperson, och köplagen gäller, inte konsumentköplagen.

 

En polare gav mig två bra tips som jag tänker följa för att få tag på killen i fråga:

 

1) Ring grannen och fråga om han finns. Via Eniro har jag fått grannens telenr.

 

2) Ring alla med samma efternamn på orten. Då det är ganska liten ort är de inte allt för många, och har jag tur når jag hans föräldrar (killen är född 85 så han är inte allt för gammal.

 

Ola

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentköplagen styr köp mellan oss vanliga dödliga och näringsidkare, d v s mellan privatpersoner och företag.

 

Helt privat eller helt mellan företag - då är det köplagen som gäller.

 

En enorm skillnad är att konsumentköplagen inte kan avtalas bort. Man kan bara få bättre villkor som konsument.

 

Hur vet man om man handlar med en privatperson eller ett företag?

 

Jag är egen företagare men om jag ska handla i egenskap av företagare måste jag klart och tydligt säga att jag har F-skattsedel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Det är bedrägeri killen är skyldig till. Han har ju lurat dig på pengar. Jag skulle polisanmäla honom omgående. Där står heller inte hur lång leveranstiden är, eller det gör det kanske i hans autogenereade svar?

 

Vad vet du om prylarna han skickar till dig?

Det kan vara stöldgods.

 

Abuseanmäl även sidan till Spray och förklara fallet också. Sidan ska ned så att han inte blåser fler på pengar. Förskottsbetalning är det dummaste man kan göra. Du ska ha prylen först och sen betalar du. Annars via postförskott.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer polisanmäla, men vill först ge honom en ärlig chans och tänker kontakta honom, om möjligt.

 

I hans autogenererade svar stod att de skickas samma dag pengarna kommer in. I så fall skulle jag haft produkterna för en vecka sen.

 

Visst kan det vara stöldgods - men hur garderar man sig mot det? Den risken finns ju alltid då du köper begagnat.

 

Givetvis ska sidan abuseanmälas men det gör jag i samband med polisanmälan, dvs eftersom jag kontaktat honom. Ska dock tilläggas att jag försökt maila honom och att det inte lett till några svar. Jag kommer därför försöka få tag på hans föräldrar och grannar för att se om det går att få tag på honom på något vis.

 

Ang förskottsbetalning så köper jag begagnade saker över nätet MYCKET ofta (varje vecka), och jag har fått för mig att det går att avgöra om säljaren är seriös eller inte. Detta fallet bevisar motsatsen, men det är också första gången det händer och i detta fall brast mitt omdöme.

 

Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Visst kan det vara stöldgods - men hur garderar man sig mot det? Den risken finns ju alltid då du köper begagnat.

 

Det ska finnas kvitto på prylarna som du köper i andra hand. Finns det inga kvitto, så kan det vara stöldgods. Sådant är förstås inte lätt att kolla över internet.

 

Sidan ser ju i mina ögon inte helt seriös ut heller. Jag skulle inte beställt något därifrån. Alla som har kunskap och tålamod kan skapa det där killen fick dig att tycka att han var seriös med autogenerade svar och serösa köpregler m m.

 

Bedragare gör allt för att göra sken av att de är trovärdiga.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska finnas kvitto på prylarna som du köper i andra hand. Finns det inga kvitto, så kan det vara stöldgods. Sådant är förstås inte lätt att kolla över internet.

 

Förlåt för att jag lägger mig i så här sent, men spelar kvitto verkligen någon roll? Vem som helst kan ju köpa ett kvittensblock på en bokhandel men det blir ju inte mindre stöldgods för det om det nu är stöldgods?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvitto är ju det man får när man köper grejor...

Dvs. OM jag köper en "stereo" av Pelle Bengtsson, så kräver jag givetvis ett kvitto av Pelle där det står "Pelle Bengtsson har tagit emot xx kronor för denna stereo av mig"

 

Att kräva att Pelle i sin tur har kvar sitt gamla kvitto från TV-affären (eller liknande) är ju bara löjligt. Antagligen är han ju ingen gangster eller dylikt.. (TV-affärs-gubbe-kidnappare.. ;-)

 

"Gäller lägsta-prisgaranti även vid VD-napping?"

(Hittar du en liknande VD inom 30 dagar så får du mellanskillnaden +10% av oss tillbaka! OBS! Måste vara exakt samma produkt!)

Sorry, kunde bara inte låta bli..

Bovarna är väl antagligen några som tröttnat på "lågprislöftet"..??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte tänka mig att denna lilla papperslapp benämd "kvitto" ska göra affären automatiskt "vit"! Alla hälare kommer att beställa en massa kvittensblock och automatiskt kunna sälja stöldgods helt lagligt! ;)

 

Är det inte så att man som köpare har rätt stor skyldighet att själv se till att det inte är stöldgods man köper? Och att en lapp med rubriken "kvitto" inte spelar nån större roll?

 

Jag vet inte, men jag vet att saker och ting har ändrats de senaste åren till nackdel för köparen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I hans autogenererade svar stod att de skickas samma dag pengarna kommer in. I så fall skulle jag haft produkterna för en vecka sen.

Men hallå..

Börja koppla in poliser, bedrägerianmälningar efter en veckas försenad leverans.. är inte det lite att ta i?

Godset kan ha "förkommit" på posten, (mycket vanligt inom elektronik).

 

Kan inte nås på telefon

Han kan mycket väl ha blivit sjuk.. t.e.x... verkar juh knappast vara en verksamhet större än en person det där..

...en tanke bara, visst 3000kr till en oregistrerad företagare (antaganden) kan kännas lite kymigt..

 

Bäst vore att riktigt försöka få tag i grabben. Polisen lär inte kunna göra nåt antar jag, eftersom deklarationåret precis börjat.. och leveransen "bara" är en vecka försenad drygt...

 

/NN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ju verkligen seriöst ut:

http://medlem.spray.se/jg85/

 

Kolla vad han säljer:

Bärbara datorer, LCD-TV, Mobiltelefoner och diverse.

 

Han verkar INTE seriös. Kolla kontakt infon:

TFN TID

Alla dagar

14 - 17

 

Typ då skolan slutar.

 

Allvarligt....han verkar inte seriös....ring POLIA om du vill ha hjälp.

 

Alt. du ringer mig och för en "small fee of 5000" så kan jag be några otrevliga killar snacka med honom....det det blir billigast att ringa snuten.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vad han säljer:

Bärbara datorer, LCD-TV, Mobiltelefoner och diverse.

Jo, det ser man

 

Han verkar INTE seriös. Kolla kontakt infon:

TFN TID

Alla dagar

14 - 17

Typ då skolan slutar.

oooh, vilka överhängande bevis... håller säkert i en förundersökning.

 

Allvarligt....han verkar inte seriös....ring POLIA om du vill ha hjälp.

Ja, det va juh mycket till hjälp, snacka om att döma folk på förhand, eller har du bevis som pekar på annat?

 

Alt. du ringer mig och för en "small fee of 5000" så kan jag be några otrevliga killar snacka med honom.....

ehh.. lite beige va?

Är det inte det där som är olagligt, dessutom att uppmana till det på Eforum, tillåter reglerna det?

 

/NN

 

Att inse att man är okunnig, är ett stort steg mot kunskap.

-Benjamin Disraeli-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Förlåt för att jag lägger mig i så här sent, men spelar kvitto verkligen någon roll? Vem som helst kan ju köpa ett kvittensblock på en bokhandel men det blir ju inte mindre stöldgods för det om det nu är stöldgods?

 

 

När du köper något från ONOFF, SIBA och från datorbutiker online så brukar du få faktura med företagets loggo på. Där står också vad sakerna kostat, eventuell garanti med mera.

 

Det var sådant kvitto jag menar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Jag kan inte tänka mig att denna lilla papperslapp benämd "kvitto" ska göra affären automatiskt "vit"! Alla hälare kommer att beställa en massa kvittensblock och automatiskt kunna sälja stöldgods helt lagligt!

 

Köper du något online t ex så brukar det heta att du ska spara fakturan minst tio år. Faktura är ett A4:a med företagets loggo på. Kan kalla det kvitto också, men det trodde jag ni förstod.

 

Att du ska spara fakturor tio år beror på att du inte ska kunna bli krävd på pengar i efterhand om företaget senare påstår att du inte betalt.

 

Menade förstås inte kvitto du får från ICA-butiken nere på hörnan.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du ska spara fakturor tio år beror på att du inte ska kunna bli krävd på pengar i efterhand om företaget senare påstår att du inte betalt.

Verkar underligt, en faktura är inte nödvändigtvis ett tecken på att något är betalt.

Några tio år efter får man dessutom inte heller komma och kräva betalt om man inte gjort några krav tidigare under de tio åren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10år är en regel för företag att spara handlingar.

Har för mig att 3år gäller för personer, och då är det ut-/inbetalningskvittot som ska sparas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
fhe skrev:

Verkar underligt, en faktura är inte nödvändigtvis ett tecken på att något är betalt. Några tio år efter får man dessutom inte heller komma och kräva betalt om man inte gjort några krav tidigare under de tio åren.

 

Det är något jag lärt mig hemifrån. Mina föräldrar har sagt att fakturor ska sparas i tio år. Om det sen stämmer eller inte har jag inte forskat i.

 

Betalar du via din bank sen, så har du också svart på vitt via kontoutdrag. Där står det också att du betalat varan. Om det nu t ex är via ett inbetalningskort.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I hans autogenererade svar stod att de skickas samma dag pengarna kommer in. I så fall skulle jag haft produkterna för en vecka sen.

 

Visst kan det vara stöldgods - men hur garderar man sig mot det? Den risken finns ju alltid då du köper begagnat.

 

Grejorna kanske är slut på "lagret" och han är fullt upptagen med att fylla på denna på sitt sätt.

 

Hela websidan kryllar av saker som skulle få mig att klicka på krysset högst upp i högra hörnet på en bråkdel av en sekund. Mobiltelefon som kontakt,endast 14-17, hotmail....

 

Grabben ger sken av att inte vara själv,läs "Betalning & Leverans". Där omnäms "vi" flera gånger. Däremot när det handlar om betalning står det "mitt konto".

 

Hoppas jag har fel och att du får dina ärliga produkter snart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...