Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP!


MrDansken

Rekommendera Poster

Vad gäller det rent grafiska kan man ju alltid tycka hit och dit i all oändlighet utan att vara överens och utan att komma närmare varandra. Smaken är som baken som bekant.

 

Att skapa en sak som är grafiskt tilltalande å ena sidan och att skapa en sak som är väl fungerande "servermässigt" tycker jag är rätt olika saker.

 

Många s k webdesigners anser sig kunna "allt".

 

De anser sig behärska allt från att skapa grafiska profiler för företag till att koda stabila serverlösningar.

 

De som kan det - inte illa!

 

Själv undrar jag om de har en aning om vad nåt av det innebär alls ;-)

 

Det skulle aldrig falla mig in att säga att jag är kapabel att hjälpa nån att ta fram en grafisk profil för ett företag för det kan jag inte, men jag har mina kontakter som kan det.

 

Däremot kan jag konstruera en serverlösning som i princip alltid fungerar.

 

Så, MrDansken har sitt eget utseende. So what?

 

MrDansk gör det MrDansken tycker sig vara bra på det och ber om hjälp vad gäller det andra. Det är ju väldigt bra tycker jag. Att inse sin begränsning och då be om hjälp...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte citera ditt inlägg eftersom det skulle ta för lång tid.

 

Att erbjuda Frontpage kvaliteét tycker jag är kasst. Ännu mera kasst då ens normala hemsida håller relativt hög kvaliteét. Men inte kund projekten....vilekt kan höjja ett och annat ögonbryn.

 

Det finns saker som man bör lära sig, såsom Färghantering, Kodkonventationer (XHTML, CSS, multipla borser och upplösning) och andra saker.

 

Det har mr Dansk och andra karaktärer inte funderat så hårt på.

 

Jag hävdar inte att jag är guru men jag är "väl?" medveten om vad som krävs och att det är bra om man anlitar någon som kan för ut det budskap man har.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa, runt det rent grafiska utseendet kan man tycka hot och dit i all oändlighet.

 

Om du med "Frontpage kvalitet" menar html-kodningen så håller jag med dig. Jag använder inte längre tabeller för layoutmäsiiga saker. Vad gäller MrDansk så skulle jag göra det annorlunda, HTML-mässigt.

 

Men men, trots allt är tabeller en rätt vanlig "approach". Det finns endel saker som inte är helt självklara hur man fixar dem helt utan tabeller. Men återigen, själv använder jag inte tabeller för annat än de ursprungligen var avsedda för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa, runt det rent grafiska utseendet kan man tycka hot och dit i all oändlighet.

 

Javisst, smaken är som baken....undrar dock varför vi bryr oss om att att köpa tjänster från reklam folk (IRONI).

 

Säljer man hemsida så ska den tilltala folket som besöker hemsidan. Det är likosm int ebra att blanda guld,lila och svart....man måste likosm ha lite koll på färgerna.

 

Att göra en hemsida kan liknas vid att måla en tavla. (när det handlar om färgerna)

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra en hemsida kan liknas vid att måla en tavla. (när det handlar om färgerna)

 

Ja nu är vi på samma spår, i alla fall på sätt och vis ;-)

 

Jag har den här helt underbara boken - "Fresh styles for web designers".

 

Typ hälften är snälla saker som är typ ja du vet grafiskt fina och så. Tiltalande, fungerande och så.

 

Andra hälften är definitivf otilltalande. Till och med frånstötande i vissa fall. Besvärliga, omöjliga att använda.

 

Men alla är inte som Jacob Nielsen.

 

Hans webplats har jag aldrig orkat med, den är bara för tråkig. Men ack, han anser sig ju vara så användarvänlig (=så jag somnar, jajaja).

 

Bokens författare kallar hans webplats för "undesigned", så till den milda grad att den helt enkelt får folk att hoppa över den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel på kritik om det kommer från någon som kan och kan visa själv hur det ska se utt.

Kritik är en bra ting då det hjälper att utveckla mig själv. Vad som angår min portfolio är det tyvärr så att jag lämnar en sida, och sen ändra då kunden den själv med hänsyn till färger/baners/knapper och bilder. Alla mina sidor är iso-8859-1 verifierat (de kan ses med de flesta webbläsare). Jag är tyvärr inget prof. med hänsyn till script och sätter höjt pris på människor som hjälper till och visar hur det fungera. Det jag sysslar med är från början webb hosting och detta med Hemsidor mer en hobby. Jag väntar på en Link från honom med kritiken så vi kan se sidorna som alla ska bygga. Då kanske vi alla kan bli nöjda och glada. De flesta av mina sidor köper du/dom på nätet, men då är dem det man kallar en mall eller Templates.

Jag har såld 120 stk Templates 2004 så helt kass kan de inte värre. Sorry om där är lite fel i texten, då jag är från Danmark, men det gir väll nytt blod till ny kritik. Tackar för ett trevligt forum och alla som vill hjälpa alla.

Ps. Med hänsyn till min egen sida har jag gjort den själv. Vet ej riktigt hur det ska se ut men jobbar på det.

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-30 06:39:41 av MrDansken]

[inlägget ändrat 2005-01-30 06:41:06 av MrDansken]

[inlägget ändrat 2005-01-30 06:47:01 av MrDansken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och med hänsyn till inlägget:

 

CITAT

Har bara 1 kommentar:

 

Härlig sånt där då personer som är oseriösa kommer och ber folk om hjälp med att skicka ett vanlig formulär och sedan se dem erbjuda "Webbdesign". Det kallar jag humor.

CITAT SLUT

 

Sen är där inte fråga om ”WEBBDESIGN” men hur du får scriptet till att fungera med den ”WEBBDESIGN” som finns.

 

Sen heter det ”vanligt” och inte "vanlig"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla mina sidor är iso-8859-1 verifierat (de kan ses med de flesta webbläsare).
Du menar kanske W3C-verifierade? Dvs att de överensstämmer med den standard för tex HTML som standardorganisationen W3C har utfärdat? ISO-8859-1 är en teckentabell.

 

Och för att hålla mig till tråden. Det är inget fel med att inte kunna koda och designa supersnygga sidor. Själv tillhör jag de som gärna kodar men ogärna designar webbsidor.

 

Just my .50.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänker jag också på dom som sitter med en mac dator!

 

Apple Macintosh använder sig av andra kodningar, t.ex. MacRoman som också skiljer sig vid 80–FF från Latin-1.

 

Skillnaderna mellan ISO/IEC 8859-1, ISO-8859-1, Windows-1252, och MacRoman är en vanlig källa till förvirring hos programmerare.

Vissa versioner av Windows använder som default en teckenkodning som skiljer sig från ISO-8859-1 och som har skrivbara tecken istället för styrtecken på 80–9F kallad CP1252 med det IANA-godkända namnet Windows-1252. Många versioner av Windows använder andra ANSI-kodningar, men alla stödjer (mer eller mindre) även Unicode.

 

+ att sidan måste värre W3C-verifierade

 

Så allt som allt är det mycket jobb att få det fungera.

 

Men jag ska nog aldrig mer fråga någon om nått på ett forum som detta.

Men jag väntar fortfarande på länken till den perfekte hemsidan.

 

Ett förslag är att hämta detta och fixa till så allt blir som ni/du vill ha det.

 

http://www.w3schools.com/downloadwww.htm

 

Hoppas inte alla nya här inne för samma behandling som jag.

 

Tack för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är också ny men tror jag tackar för mig. Han frågade aldrig om sin webbdesign men om scriptet till den.

Om ingen har frågar har ni inget forum.

Tycker att skribenter (mindsleep/dune) som inte har något vetigt att tillägga kan kanske ta tiden till något annat.

 

Förlåt MrDansken men detta är tyvär typisk svensk.

 

Jag hade faktisk en fråga om php men jag tror jag frågar i ett annat forum.

 

Mv. Flickan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som moderator för denna del av Eforum ber jag samtliga att fortsätta diskussionen på ett sansat och, för alla inblandade, trivsamt sätt. Försök att hålla er till ursprungsämnet, och även om man förstås förr eller senare hamnar på ett sidospår i tråden så se till att diskussionen åtminstone förs i en trevlig ton.

 

Moderator för PHP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag ska nog aldrig mer fråga någon om nått på ett forum som detta.

Jag är också ny men tror jag tackar för mig.

 

Balla och MrDansken: Jag hoppas att ni stannar trots allt. Ha överseende med hur just den här tråden utvecklade sig så tror jag ni märker efter ett tag att stämningen härinne överlag är värt en andra chans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mailade skriptet men klistrar in det här också. Mailadressen ska förstås ändras :)

 

[log]<?php

 

session_start();

 

if(!isset($_SESSION['mailskickat'])) {

$_SESSION['mailskickat'] = 0;

}

 

if ($_SESSION['mailskickat'] != 1) {

$to = 'X@Y.Z;

$foretag = strtr($_POST['foretag'], "\n\r", " ");

$orgnr = strtr($_POST['orgnr'], "\n\r", " ");

$kontakt = strtr($_POST['kontakt'], "\n\r", " ");

$adress = strtr($_POST['adress'], "\n\r", " ");

$postnr = strtr($_POST['postnr'], "\n\r", " ");

$postort = strtr($_POST['postort'], "\n\r", " ");

$tfn = strtr($_POST['tfn'], "\n\r", " ");

$epost = strtr($_POST['epost'], "\n\r", " ");

$paket = strtr($_POST['paket'], "\n\r", " ");

$bet = strtr($_POST['bet'], "\n\r", " ");

$villkor = "Accepterar inte villkoren";

if(isset($_POST['villkor'])) {

$villkor = strtr($_POST['villkor'], "\n\r", " ");

}

$meddelande = $_POST['meddelande'];

 

$message = "Företag=$foretag\nOrgnr=$orgnr\nKontakt=$kontakt\nAdress=$adress\nPostnr=$postnr\nPostort=$postort\nTelefon=$tfn\nEpost=$epost\nPaket=$paket\nBetalning=$bet\nVillkor=$villkor\nMeddelande=$meddelande\n";

 

mail($to, "Beställning", $message);

 

$_SESSION['mailskickat'] = 1;

 

print <<<end

<html>

<!-- Andra HTML koder ersätter jag med punkter för att minska på inläggets storlek -->

..

..

..

<span style="font-family: verdana, helvetica, sans-serif; font-size: 12px;">Tack för mailet</span>

..

</html>

end;

} else {

die('mail är redan skickat');

}

?>

[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MrDansken, ber om ursäkt för mitt "påhopp".

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...