Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktivera portar


cibbe

Rekommendera Poster

Försöker få igång DC++ men vet inte riktigt hur man öppnar portar så att man faktiskt kan aktivera aktivt läge på dc++. Jag vet hur jag får fram min ip men sen då?

 

Jag har en D-link 604 och jag har varit inne på den och ställt in så att jag faktiskt får gå in på internet via den och jag kan gå in på dc++ och hitta hubbarna, men som sagt endast i passive mode och av vad jag förstått måste den man laddar från också ha passive mode inställt.

 

Så frågan är hur man öppnar portar för att kunna ta emot och skicka och annat som kan få det att funka.

 

Jag undrar även hur man gör detta utan d-linken, alltså i windows, finns en stor chans att jag inte kommer att behålla den.

 

/Cibbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

active mode används just när du sitter bakom en router/brandvägg.

 

Om du kopplar din windows dator direkt på dsl-modemet (eller motsvarande) så behöver du inte göra några särskilda inställningar förutom i dc

 

Det du måste ställa in i d-linken är port forwardering. Kolla i manuallen/hemsidan så får du nog hjälp där

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, men i dc++ om man inte vill ha passive mode så måste man ju fylla i något på port och ip. Är inte det just den porten jag öppnar för att tillåta trafik till och från datorn, och ip:n ska vara datorns ip (inte den man väljer själv) Eller finns det automatiskt och jag behöver bata skriva in portens nummer?

 

Den enda gången jag haft bredband tidigare var hos en kompis och då behövde jag inte "fixa och ordna en port själv", däremot hjälpte en annan mig med att hitta den ip jag hade och förmodligen skrev han in en port också, du vet inte vilken websida han hittade dessa saker på? Ip vet jag, men inte porten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh, jag gav upp med d-linken, jag fick det inte till att funka. Men utan den så verkar det gå bra. Jag skrev in portarna 1412/1412 och så datorns ip och jag får både söka och gå in på de flesta. Jag undrar lite över nedladdnigshastigheten dock, den påverkas väl inte av inställningarna? Antingen funkar det eller funkar det inte? Det är väl bara beroenmde på hastigheterna på bredbandet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...