Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reklamera bläckpatroner


bba

Rekommendera Poster

Köpte en bläckpatron på Biltema i oktober, som jag inte monterade förrän efter jul. Det visade sig då att en av färgerna inte kom ut, jag köpte då en org. patron och satte i, men det blev inte bättre, så skrivaren (Epson700 photo) pajade nog av detta. Tänkte ändå reklamera patronen till Biltema, utan några andra krav än priset på patronen, det tog dock ytterligare några veckor innan jag hade vägarna förbi.

Dock vägrade de blankt, med hänvisning till att det gått för lång tid och de kunde inte veta om jag hade använt den och kört slut på den. Man förutsätter alltså att kunden ljuger! Dessutom hävdade de att patroner var en färskvara som inte kunde lagras ens några månader.

Ska man verkligen behöva acceptera detta? Nån som har liknande erfarenheter och lyckats bättre? Lönar det sig att bråka?

Jag kommer definitivt inte köpa några fler bläckpatroner på Biltema, även om de är väldigt billiga.

Jag har tidigare bara använt orginalpatroner som jag ibland lagrat flera år utan problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa tillverkare har haft bläckpatroner som varit datummärkta. Så visst kan det ligga något i att patroner är färskvara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Epson, är det inte så att det ofta är skrivarhuvudena som torkar ihop, så det hjälper ju inte att byta patroner? Jag kan nog lätt samla ihop 20-30 pers inom den närmaste kretsen på mitt jobb som slängt sina Epsonskrivare sen det förra personalköpet p.g.a. att dom använt skrivaren för lite så den har torkat ihop ohjäpligt. Synd att Epson har en sån idiotisk konstruktion med huvudena, det vore bättre om det gick att byta dom också enkelt, för dom skriver ju snyggt så länge dom fungerar. Detta är en av anledningarna att jag alltid köper HP, dom kan stå hur länge som helst utan att kladda ihop, och skulle dom göra det ändå så är det bara att byta huvud. Jag gav just bort en gammal Deskjet 895 som stått i hyllan över ett år med halvfulla patroner. När jag testade den så skrev den perfekt direkt från första sidan. Skulle vilja se en Epson göra detsamma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fåniga är ju att den inte hade stått mer än kanske en vecka, efter att den fungerade helt ok, sen byttte jag till Biltemapatronen och då blev det tvärstopp, kanske snabbtorkande skitbläck i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan det ju mycket väl vara. En vecka ska det ju inte ta, även om jag vet folk som fått sina skrivare förstörda efter en månad med originalpatroner. Det jag ville säga är att även med originalbläck så torkar dom ihop förr eller senare och då är det kört.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För länge sen fick jag tipset att inte låta bläckstråleskrivare stå på, när man inte använder dom. Jag har i och för sig inte haft någon Epsonskrivare utan håller mig till Canon, men rådet kanske inte är så dumt ändå.

 

Det finns originalpatroner, konvertibla patroner, som man kan köpa från företag på nätet och som är jämförbara med originalpatroner OCH Biltemapatroner, som får märkestekniker att gå i taket. Inga garantier gäller, för skrivarna alltså, om man är så snål att man köper patroner där. Detsamma gäller förmodligen Clas Ohlson..

 

Alla bläckpatroner är datummärkta, men kanske inte på detaljhandelsförpackningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo ibland är man dumsnål, men när det skiljer över 200 kr så vill man gärna testa.

Har aldrig hört att man skulle stänga av skrivaren, men det kanske ligger nåt i det.

Min nästa skrivare blir nog en Canon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man kunna veta vilka kompatibla patroner som är bra? Eller ska man kanske alltid köpa original trots at det svider?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa original under skrivarens garantitid. Därefter kan man ju försöka bedöma olika sajter på nätet. T ex skriver Bläck & Write så här på sin sida

 

Kompatibla patroner

Förutom originalpatroner säljer vi direktimporterarade kompatibla patroner (ej tillverkade av originalproducenten ofta kallade ”pirat”). Vi säljer bara patroner vi kan stå till 100% för kvalitetsmässigt. Detta har lett till att vi bara säljer originalpatroner till t ex HP och Lexmark medan vi gärna rekommenderar piratpatroner till de flesta Epson och Canon-skrivare.

 

Orsaken till detta är att HP och Lexmark har skrivarhuvud i sina patroner och vår erfarenhet visar att dessa piratpatroner ej fungerar tillfredställande.

 

På Epson och de flesta Canon sitter skrivarhuvudet i själva skrivaren och patronen är bara en behållare med bläck.

 

Patronbutiken deklarerar så här

InkAgain's bläckpatroner tillverkas av (EBPL) Environmental Business Products Ltd i England. EPBL är en av världens största tillverkare av återfyllda och kompatibla bläckpatroner

Patronerna är certifierade enl. ISO 9000 och 14001

 

Detta är två exempel på vad jag menar. Jag har i alla fall aldrig haft några problem med dom här nätbutikerna och alla patroner har funkat bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Att det finns massor av kompatibla patroner

och återfyllda (Hp,Lexmark) till mycket låga priser lite

här och där på nätet är sant.

 

Men det är långt ifrån alla som levererar kvalite´t

 

Dock finns det en Svensk nätbutik (får ej namge den, reklam)

bläck patroner till extremt låga priser och samtidigt har Superkvalité

 

Pris ex:

 

Canon patroner från 28 kr st

Epson patroner från 29 kr st

HP och Lexmark patroner från 99 kr st

 

Dem har också En fiffig Lösning till Storförbrukare

Sk. CFS System (sökbart på google) som innebär att bläcket sugs från stora behållare

vid sidan om skrivaren.

 

De säljer också refill bläck (sökbart på Google) av samma kvalite som original

Det är löjligt enkelt att fylla på vissa patroner.

Tex: Den lilla Svarta patronen BCI-24BK till Canon fyller man på för 7 kr st

Och det funkar Kanon.

 

 

[bild bifogad 2005-06-02 21:11:13 av Inkmaster]

717380_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

tjena..

 

Kan inte nån vara så vänlig å förklara hur man ska gå till väga för att få patronerna å funka? (för oss som inte besitter den kunskapen)

 

Har skaffat kompatibla patroner och flyttat över chippen från orginalarna.

Men då varnar skrivaren att det är slut på bläck. Antagligen för att det är "gamla" chippen.

Har läst nånstans att man ska "nolla/reseta" chippen på nå vänster. Eller reseta skrivare.

Men har inte lyckas få fram nå mer än så.

Har sett i olika forum att folk får det att funka, så om ni nu kunde vara så vänliga att upplysa oss oupplysta om den kunskap så skulle iaf jag bli glad (:

 

Har en Canon Ip 4200

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Den här forumtråden diskuterar just att resetta Canon chip:

http://tinyurl.com/2j9lsj

 

Kan kanske alltid vara några tips som du kan prova. :-)

 

Har läst nånstans att man ska "nolla/reseta" chippen på nå vänster. Eller reseta skrivare.

 

Du har kanske redan läst forumtråden?!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det finns massor på nätet om hur man gör efter det man återfyllt eller flyttat över chip på patroner till Canon ip4200.

 

I princip så måste man stänga av nivåvisningen som ej kommer att fungera för de nämnda patronerna.

 

Här finns en beskrivning på svenska .

 

http://www.refill.nu/refill.htm

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-05-27 18:52:33 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...