Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

spam


xleffex

Rekommendera Poster

Office är ett företag som tydligen stödjer porrspammare.. har påtalat det för dem mejlvägen och blev kallad för dåre..

Sunt svar från ett sunt företag... Ska väl lägga till att det spammande porrmejlet inte var från office.se utan office.no men det saknar betydelse när de båda ingår i samma kedja..

Skulle var av intresse och höra om andra har fått samma mejl..

Som avsänadre står

Visar adressen som xxx

Trialled C. Apostates..

med följande innehåll

You are welcome

 

 

Shaved pussy in pantyhose

Big clitoris between legs Tranny **** in restaurant

Huge dick ffm orgy

 

http://www.xxxx.xxxx/xxxx.html?714045670391599134

 

Disneys naked cartoon pictures

Two bisexy fucked by one men Very hot hardcore group sex

Babe plays with her favourite dildo

 

Have a nice day

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Är du säker på att det är dom som skickat det? Jag sätter 10 papp på att dom inte har gjort det eller inte gjort det frivilligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Office är ett företag som tydligen stödjer porrspammare.. har påtalat det för dem mejlvägen och blev kallad för dåre..

Du är medveten om att 99% av all spam har en förfalskad avsändare (förmodligen 100% om man bara räknar sånt spam som vill att man ska surfa någonstans)?

Gläd dig åt att om du är mottagare av ett dylikt spam så är du säkert satt som avsändare på ett par tusen mail också, innebär det att du stödjer porrspammare?

 

Ska väl lägga till att det spammande porrmejlet inte var från office.se utan office.no men det saknar betydelse när de båda ingår i samma kedja..

Du har rätt i att det saknar betydelse, avsändaradressen saknar nämligen HELT betydelse.

 

Borde kanske läsa på lite nästa gång innan du anklagar folk? Det minskar nog risken att bli betraktad som "dåre".

 

Här står lite om hur man går tillväga:

http://www.home.se/home.jsp?id=235&menu=7

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-29 09:36:34 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 % det är deras IP 195.18.226.67 pc67.office.no Så det råder ingen tvekan om vart det kommer ifrån..Ofrivilligt.. ovasett så tar men väl en koll på hur det ligger till.. Det enda de gjort är att inte svarat på frågan om händelsen.. först när jag skrev att jag kommer att publicera det... Blev jag kallad för dåre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte att förfalska vissa delar i ett mejl... plats som det sänds från exemplevis... vilken mejlserver som används.. Tar inget ur tomma luften..

Och nej jag står in som avsänadre på ett enda spammejl... Vilket man mycket enkel kan se i källan på brevet.. Och jag är påläst men det är tydligen inte du.. Jag sitter med mejlen och vet väl i alla fall vem som är vem i avsändaren genom att gå igenom hela källan i mejlet.. Så jag tror inte att du sitter inne med de rätta kunskaperna vad det gäller den biten, men det gör jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

släng upp headern på mailet då så får vi se...

Och nej jag står in som avsänadre på ett enda spammejl... Vilket man mycket enkel kan se i källan på brevet..

hehe... kanske inte... men jag får ibland replys angående att addresen som "jag" skickade spammet till inte fanns. Då måste jag ha skickat det mailet eller?

Så jag tror inte att du sitter inne med de rätta kunskaperna vad det gäller den biten, men det gör jag.

Bra då kan väll någon här ställa upp som vittne och ta emot säg 5000kr från båda oss som ett litet vänskapligt "bet"! Då jag vet att du har fel...

[inlägget ändrat 2005-01-29 12:00:13 av Alexander Lund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck... Antar att du jobbar på office... Och ja jag besitter de kunskaperna

Och vad ska jag med vittnen till... Ska inte processa mot nån... Och jag vet exakt från vilken av firmorna i kedjan det kommer ifrån dessutom...

Men den ingår och använder office.no server alltså så står offic som ansvarig.

Exempel på annat spam..

passl00vers@yahoo.com adressen finns inte... men kommer från

(catalina.oxeo.com [66.230.152.146]) som finns och den spammaren är nedsläckt

 

så avsänadre saknar betydelse vad det gäller mejladress. men inte server

oxeo.com har således inget med yahoo att göra..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
men jag får ibland replys angående att addresen som "jag" skickade spammet till inte fanns. Då måste jag ha skickat det mailet eller?

om det var detta du svarade detta

Om det är en "open relay" kan ju "vem som helst" ha skickat mailet därifrån.

Så är den adressen spärrade för utgående.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

den mailserver adressen ligger på skickar inte vidare med den som utgående adress. Så om den är skickad kommer den just inte från mig eller den mailserver som används. Jag tror dock att vi är inne på samma sak. Jag kanske inte förklarde mig tillräckligt bra. Meningen var att just visa att även om det står att jag har skickat något så betyder det inget....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plats som det sänds från exemplevis

Det är sant, du använde dock termen "avsändare" och då brukar man vanligtvis mena "From" och inte det som står i received-delarna av huvudet.

Och nej jag står in som avsänadre på ett enda spammejl.

Om du finns som mottagare kan du vara helt säker på att du även står som avsändare.

 

Och jag är påläst men det är tydligen inte du

Jo, jag är mycket påläst. För att kunna ge dig konkret hjälp i just ditt fall måste du emellertid prestera något att gå på, det är ju ingen mer än du som sett mailet.

 

Så jag tror inte att du sitter inne med de rätta kunskaperna vad det gäller den biten, men det gör jag

Ja massor. Först hotar du office med att "gå ut offentligt" med att de sysslar med porrspam, sen visar det sig senare i den här tråden att allt du har att gå på är att "pc67.office.no" finns i en header.

Det tyder förmodligen på att någon pc i office.no:s nät är antingen ett öppet relä eller har fått någon virus/trojan som används för att göra den till ett spamrelä (rätt vanligt).

Det är förvisso förklastligt att de inte har bättre skydd mot sånt men det gör det knappast till något annat än dårskap att säga att det är "ett företag som tydligen stödjer porrspammare".

 

Tvärt om, det känns som enormt dålig stil att först uppenbart hotat med att "publicera" det och sen använda eforum för dina påhopp. Allt baserat på att du uppenbart inte är påläst.

Att "hota med att publicera" det faktum att företag saknar virusskydd och/eller fungerande brandvägg (som stoppar utgående smtp-trafik annat än genom egen smtp-server) känns rätt grundlöst. Det gäller (tyvärr) nästan alla företag.

Att du därtill kastar skit på de som påtalar att du kanske borde läsa på eller ännu värre, "anklagar" dem för att vara office-anställda (hemska tanke, jag har inte mycket till övers för den koncernen) känns som både dålig stil och ett direkt regelbrott (#7).

 

Nåja, ingen lär ta din "publicering" på allvar här och du har helt rätt i att Office.no borde se till att datorerna i domänen (förmodligen datorer i enstaka butiker) borde ha både virusskydd och vara säkrade från att agera smapreläer (på olika sätt) ty det ger inte ett seriöst intryck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var absolut inte menat som ett påhopp skrev kanske klantigt och i så fall ber jag om ursäkt..

Och anväder inte forumet till det...

Var redan publicrat på 2 hemsidor sen tidigare..

Till saken hör ändå att jag har haft kontakt med dem och de tänker inte ens undersöka saken.. Och att det var från norge stog det, att jag kontaktat se var att det ingår i samma kedja..

Kunde lika väl vart mitt barn som fått och läst det..Vilket jag inte uppskattar..

Är annars förskonad från spam..

Skriver man en fråga till ett företag så förväntar man sig i alla fall ett vettigt svar.. Och inte att man är en dåre för att man fråga..

Sen är det upp till var och en att dömma nån till dåre eller ej...

 

PC67 finns inte i headers (har inte skrivet det heller) däremot IP, vid sökning på vem som äger IP

så blir det PC67.office.no med IP xxxxx

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-29 18:21:47 av xleffex]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...