Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hackande Divx-/Xvid-uppspelning på ny Athlon64-dator?


MattiasN

Rekommendera Poster

Har nyss köpt en AMD Athlon 64 3000+ och såg fram emot att slippa hack i divx-filmer som jag fick dras med när jag körde min gamla Celeron 633 MHz. Problemet är dock att de Xvid-filmer jag spelar upp nu hackar till ett kort ögonblick var 2-3 sekund och fortsätter sedan ytterligare 2-3 sekunder och hackar till igen osv...

 

Jag kör ett gammalt ATI Radeon VE/7000-kort (AGP4x) och använder senaste Omegadrivrutinerna och har även testat med ATI:s egna Catalyst-paket. Min gissning är emellertid att hacken inte har att göra med grafikkort/drivrutiner utan med nån inställning eller nåt annat. Eller? I nuläget använder inget Codec-paket alls eftersom hacken inte är lika påtagliga som när jag testat med nyaste ffdshow, TBGCodecPack och K-Lite-paket. Som uppspelare använder jag VLC eftersom detta också mildrar hacken en aning jämfört med med Media Player Classic som jag använt tidigare.

 

En sak jag kanske bör nämna är att mitt ATI-grafikkort delar IRQ16 med moderkortets inbyggda Realtek-nätverkskort, men det kanske inte spelar nån roll? Jag har frågat på ett par andra forum utan att nån lyckats hitta anledningen till hacken, så nu ställer jag hoppet till er Eforum-besökare. Det är ganska tråkigt att ha lagt ut 5000 kr på en ny dator som inte ens kan spelar upp Xvid/Divx-video på ett tillfredsställande sätt. :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
En sak jag kanske bör nämna är att mitt ATI-grafikkort delar IRQ16 med moderkortets inbyggda Realtek-nätverkskort, men det kanske inte spelar nån roll?

Jag satsar mina pengar på detta.

 

Då resten är inga problem. Om du har minne som motsvarar cpun (mer än 256) så ska inte den sätta stop. Gällandes codec så kan du alltid använda g-spot och kolla vilket som krävs och om du har just det.

[inlägget ändrat 2005-01-28 18:45:21 av Alexander Lund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att ladda ner och köra hijackthis från http://www.spywareinfo.com/~merijn/index.html

Klicka på downloads och scrolla sedan ned en bit.

 

Klistra in loggen här.

 

Kolla också så att det är ok i enhetshanteraren och att u-ata är aktiverat för enheterna. Uppdatera datorn med de nyaste drivrutinerna.

 

Säg till när du gjort detta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsar även jag på att boven kan vara grafikkort och nätverskortet delning av IRQ. Båda är enheter som kräver mycket uppmärksamhet och därmed inet bör dela med varandra.

Fast - nätverksortet är integrerat? Går det kanske att i BIOS byta IRQ för det? Gör det då.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft säger detta om "A general description of IRQ sharing in Windows XP"

 

Manually assigning IRQs to PCI slots in the system BIOS as a troubleshooting method may work on some non-ACPI systems that use a standard PC hardware abstraction layer (HAL), but these settings are ignored by Plug and Play in Windows if ACPI support is enabled. If you must manually assign IRQ addresses through the BIOS to a device on an ACPI motherboard, you must reinstall Windows to force the installation to use a Standard PC HAL.

 

Hela artikeln kan läsas här: http://support.microsoft.com/kb/314068/EN-US/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund: Jag har 1024 Mb DDR, så det bör ju räcka. ;-)

 

Hundbert: Länken funkar inte för mig, men gäller det spyware-koll så har jag kört Adaware och den hittade inget väsentligt. Hårddiskarna står i U-DMA5 respektive U-DMA2 enligt Enhetshanteraren och jag har installerat alla de nyaste drivrutinerna via uppdateringar på Windows Update och MSI-moderkortets LiveUpdate-tjänst.

 

Monshi: Det är datorn själv som tilldelat enheterna samma IRQ, så det är skumt om det är detta som påverkar. Jag har kollat i MSI-moderkortets BIOS, men hittar ingen möjlighet att byta IRQ på det inbyggda nätverkskortet respektive AGP-grafikkortet. Går det att byta IRQ någon annanstans? Hittar ingen möjlighet i IRQ-visningen i Enhetshanteraren.

 

[EDIT:] Såg nu Hundberts inlägg om IRQ-tilldelning och att installera om Windows för att "tvinga" fram ett IRQ-byte känns inte så aktuellt. Jag är iofs ingen hårdvaruexpert, men som en snubbe på ett annat forum nämnde så bör "IRQ-sharing" inte vara några problem vid användning av modern hårdvara. Jag tvivlar alltså på att felet beror på detta tills jag träffar på nån som haft problem med hackande film och löst detta genom att tvinga fram ett IRQ-byte.

 

[inlägget ändrat 2005-01-28 20:43:20 av MattiasN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad som kan gå att göra. Som du säger är systemen ganska automatiska idag kanske det finns något du missat i BIOS eller kanske det går att få Windows att ge nätverkskortet ett eget IRQ.

 

Problemet med delat IRQ mellan grafikkort och nätverkskort var ganska vanligt här för några år sedan men sedan har ACPI kommit till och Windows sköter tilldelningen och problemen har blivit sällsynta.

 

Men du - testa att inaktivera nätverkskortet innan du börja strula med IRQ. Om inte problemet försvinner med nätverkskortet är det ju ingen mening med att fortsätta leta.

 

OT lite musik:

http://www.laleh.se/laleh_bostadsansokan.ram

Härlig röst den tjejen har...Och en vass penna.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-28 20:55:42 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men jag har tipsats om Mplayer och det kanske låter bortskämt, men jag vägrar faktiskt använda en DOS-baserad mediaspelare hur bra filmen än flyter i den. ;-) Nä, men seriöst så finns det ju uppenbarligen ett underliggande problem här och mitt mål är att hitta kärnan till detta problem. Faktumet att filmen hackar mer med en Athlon 64-processor än den gjorde med min gamla Celeron 633 MHz (med ffdshow i MPC) gör mig ganska trött.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
Nä, men seriöst så finns det ju uppenbarligen ett underliggande problem här och mitt mål är att hitta kärnan till detta problem.

Har du några andra problem med datorn. Exempelvis när du spelar eller liknande? Då skulle det kunna vara IRQn som spökar.

 

Annars skulle det kunna vara felaktiga codecs vilket inte skulle förvåna mig. Då mplayer använder egna inbyggda så kan man ju felsöka den vägen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund: Vad syftar du på när du menar "problem" med datorn? Jag spelar inga datorspel, så jag kan tyvärr inte säga hur det fungerar, men i övrigt verkar datorn vara stabil. Inga blåskärmar så långt ögat når. Jag har heller inte överklockat om nu det skulle kunna påverka.

 

Felaktiga codecs skulle ju iofs kunna vara anledningen, men i och med att jag testat flera olika codec-paket, så är även detta alternativ tveksamt.

 

Nåja, jag testade i alla fall nyss att avaktiverat nätverkskortet och därmed lämna över IRQ16 till grafikkortet, men som väntat hjällpte inte detta heller. :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
Jag spelar inga datorspel, så jag kan tyvärr inte säga hur det fungerar,

Då spel brukar vara grafikkortskrävande så om du inte hade haft några problem på den fronten så kunde man ju nästan tagit bort grafikkortet som felkälla.

 

Felaktiga codecs skulle ju iofs kunna vara anledningen, men i och med att jag testat flera olika codec-paket, så är även detta alternativ tveksamt.

 

Jag har märkt (genom den idiotiska teorin som jag hade ibörjan) att ju fler codecpaket ju sämre soppa (eller i detta fall filmupplevelse). Prova att ta bort alla codecs du har och sen plocka ett paket. Jag rekomenderar k-lites senaste.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är medveten om att flera paket på en gång kan leda till konflikter o sånt, så därför har jag installerat respektive Codec-paket när datorn varit ren från andra paket. Så jag måste nog tyvärr avfärda även denna lösning. De Codec-paket jag testat är ffdshow (041012), K-Lite och TBGCodecPack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arrgh datorn dök, jag får försöka omförfatta den jag skrev här..

 

Vi stryker teorin om nätverskortet.

Då återstår mjukvaran.

 

Fdshow borde fungera. Ffdshow är för övrigt inget codecpaket likt de övriga, det är emer en codec med stöd för flertalet format.

 

Men problemet har du det med alla format av film? DivX? Xvid? MPEG1/2? Real? Quicktime? WMV?

 

Om inte - vilka format gäller det?

Gäller det alla filmer av visst format?

osv.

Och om det inte gäller alla format kanske denna guide kan vara till hjälp:

http://www.inmatrix.com/articles/mediasetup.shtml

 

Lycka till!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄSch, grafikkortet ska inte kunna påkverka. Ett gammalt TNT2 räcker gott och väl och det som är aktuellt i denna tråd är bra mycket snabbare/kraftfullare.

 

Nä, problemet ligger nog någonannanstans.

 

En detalj jag missade i mitt tidgare inlägg idad - testa grafikkortet med något prestanda program, typ ett demo av ett FPS spel eller med 3Dmark.

Om dessa fungerar bra är det något problem med just mediaspelningen och inte grafikkortet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat både Xvid, Divx, MPG och Quicktime och alla formaten uppvisar mer eller mindre hackighet förutom Quicktime där filmen inte hackade till mer än på ett par ställen. Iofs var nog inte den Quicktime-film jag testade med speciellt krävande, så det kan ju bero på det.

 

Det viktigaste för mig är att jag kan spela upp Divx-, Xvid- och MPG-filmer utan hack, så sålänge de hackar känner jag mig tvungen att fortsätta gräva efter problemkällan. Jag uppskattar verkligen att ni hjälper mig att felsöka!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postprocessingen var inte ens igång i ffdshow (förutom att mplayer-rutan var ikryssad), så den behövde jag inte avaktivera. Jag testade att aktivera den, men hacken fanns kvar ändå. Ingen av rutorna i vänstra kolumnen i ffdshow är för övrigt aktiverade/ikryssade, men jag antar att det är så som standard eftersom jag inte rört dem efter installation?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag har hittat problemkällan! När jag skulle köra en omgång 3DMark03 rekommenderades att man skulle stänga av alla bakgrundsprogram, vilket jag gjorde. Jag körde testen och därefter fick jag för mig att testa med en Xvid-film igen och då flöt filmen fram utan hack. Därefter starade jag om datorn och plockade bort ett program i taget av de som ligger på vid uppstart och det visade sig att det var MSI Core Center som var boven. Programmet checkar av processor, fläktar och annat smått och gott var tredje sekund, så där har vi den uppenbara anledningen till att hacken inträffade med jämna tresekundersintervall. :-)

 

Känns väldigt skönt att äntligen ha löst problemet. Och återigen; tack för ert engagemang i min fråga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...