Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur mycket ska jag ta betalt?


LasTheCas

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är medieteknologistuderande vid Växjö universitet och har fått i uppdrag att ta fram en två broschyrer och en logga och för ett Campusbaserat företag. Jag har haft ett par sådana här uppdrag tidigare för just företag som är anknytna till universitetet - dock har jag av de inte fått betalt - jag tog på mig de tidigare arbeten i hopp om att kunna knyta kontakter och såg det som en chans att "visa vad jag går för". Med detta i bagaget har jag i alla fall något att visa upp för framtida arbetsgivare, så som denna jag har nu. Företaget som jag har varit i kontakt med nu var nöjda med vad jag presterat tidigare och såg gärna att jag tog fram deras broschyer för vintern 2005. De ville ha en ny logga också och såg gärna att jag gjorde ett försök med det också.

 

Först av allt ville de dock att jag skulle ge de ett löneanspråk - senast på måndag. De ville att vi bestämde ett fast pris, och sedan var det helt upp till mig huruvida lång tid det skulle ta att ta fram de produkter vi kom överrens om.

 

Ni som har varit med i branschen ett tag (speciellt ni som frilansar) - vad är rimligt att begära? Företaget som jag ska utveckla broschyrerna för är nystartat, och ett ganska litet sådant - första verksamhetsåret (förra året alltså) gick de +/- noll, om man ska tro det de berättade för mig på mötet vi hade idag. Därför är jag lite osäker på hur mycket jag ska våga ta betalt. Jag ville inte ta för mycket, men samtidigt så vill jag heller inte sälja mig för billigt eftersom det då kan leda till att fler företag anlitar mig just tack vare att "den dumme fan gjorde det för tvåtusen spänn!". Och då är det genast lite svårare att ta mer betalt när de vet att jag gjorde samma arbete för ett annat företag för halva priset.

 

Jag räknar med att färdigställandet av broschyrerna och loggan kommer att ta mellan 30-40 timmar. Kanske mer...

 

Tack på förhand!

 

//Laszlo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det ganksa lätt att räkna ut vad du skall begära i lön. Börja med vad du tycker är rimligt att du tjänar i månaden före skatt. T.ex:

 

Du vill ha en månadslön på 20.000:-

 

Du räknar med en arbetsbelastning på kanske 60%

 

Det leder till att du behöver beräkna din timkostnad på 20000/0,6 = ca 33000:-

 

En månad består av 4*5 arbetsdagar dvs 20 dagar vilket ger en dagslön på 33000/20 = 1650:-

 

Du beräknar att ditt projekt skall ta ca 40h vilket är 5 dagar dvs ditt projekt borde kosta ca 8250:-

 

Till på det får du lägga till andra avgifter som du kan tänkas betala in till t.ex skattemyndigheten som t.ex arbetsgivaravgifter, försäkringar osv. I vilket fall som helst så är det ett bra sätt att räkna.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...