Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PCI Express VS AGP


Keffo

Rekommendera Poster

Hej jag är i full gång i att sammla ihop till en ny dator(snarare uppgradering)

 

Jag har bestämt mig för en AMD athlon FX55 men väntar tills det finns ett bättre moderkort att få tag i för det bästa jag sett just nu verkar vara MSi neo 2 eller Asus AV8 tror jag det hette vilket inte uppfyller mina krav.Och så lågt skulle jag inte sjunka så jag köper ett MSI mobo.Avskyr verkligen det märket och med all rätt!Noob kort

 

Så inom 2 månader ska jag bestämma mig om jag ska satsa på PCI express eller AGP eftersom jag även kommer att köpa ett Asus V9999 G-force ultra kort.

 

Enligt specefikationerna på dom olika Ultra korten så är Express kortet sämre ,jobbar med mindre klockfrekvens på både minne och GPU.Varför?

 

sen enligt vissa tester så åker PCI express på stryk av AGP så PCI express ligger en aning på - för min del om ingen kan ge en riktigt bra anledning varför man ska sattsa på PCI express.

 

Jo det är framtiden men den lär fortfarande vara lika dålig för min del om jag köper det nu,även fast dom fixar det på nästa generation Express kort

 

Nån som kan ge lite råd eftersom jag vill utnyttja all prestanda jag kan få för pengarna!Tack på förhand /R

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-28 09:26:20 av Keffo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man pengar så kan man ju satsa på 2 st PCIe nvidiakort och köra båda parallellt med SLI. Det går inte med AGP. OBS moderkortet måsta ha stöd för detta..

 

Kolla på tomshardware... nästa 100% poäng ökning i 3dmark om man kör med dubbla kort jämfört med ett.

 

/Mats

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

SLI är hårdvara och drivrutiner. Spel behöver inte stödja det.

 

Kolla på tomshardware... nästa 100% poäng ökning i 3dmark om man kör med dubbla kort jämfört med ett.

Jo... men får ju hoppas det då det är 2 kort ;) SLI är dock lite overkill fortfarande enligt mig...

[inlägget ändrat 2005-01-28 18:41:59 av Alexander Lund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker punga ut med upp till 6000-8000 kr på cpu:n alena, ska du definitivt satsa på ett nforce 4 med SLI. Jag tycker inte det är något att fundera på. I dagens spel kommer man inte att märka någon skillnad av att ha pci-express gentemot agp i och med att bandbredden ännu räcker. Men om du tänker uppgradera om ett år eller så så vill du nog inte sitta på ett moderkort med agp, för det kommer förmodligen inte räcka längre än till den generationens budgetkort.

 

Så framförallt så är det framtidssäkert, samt kostar ett nforce4 med pci-e och grafikkort inte nämnvärt mycket mera, om något kan det vara lite svårare att få tag på.

 

 

Och att skaffa SLI kompitabelt moderkort och ju också framtidssäkert, du måste ju inte skaffa två kort direkt men det vore nog trevligt att om ett år kunna köpa ett då betydligt billigare kort och ändå få en rejäl prestandaökning. Det finns en hel del att tänka på om du ska köra SLI, tex (har jag för mig) måste eller bör det vara två likadana kort (alltså samma tillverkare också)

 

På denna länk kan du se lite om hur mycket snabbare ett SLI system är jämfört med endast ett grafikkort:

 

http://www.nvnews.net/reviews/evga_6600gt_sli/page2.shtml

 

Finns betydligt mer omfattande reviews men det är vad jag orkade leta upp... Lat

 

/Cibbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
Och att skaffa SLI kompitabelt moderkort och ju också framtidssäkert, du måste ju inte skaffa två kort direkt men det vore nog trevligt att om ett år kunna köpa ett då betydligt billigare kort och ändå få en rejäl prestandaökning.

Att köpa 2 kort nu är vad jag menar overkill, men följa cibbes exempel är perfekt... så ett moderkort med sli är en mycket bra investering

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köpa 2 kort nu är vad jag menar overkill
Jepp, det är det. Men som sagt att ha möjligheten att senare skaffa ett av den förra generationens vörstingkort för en smärre slant istället för att köpa ett nytt kort för 5000 kr kan vara en bra investering.

 

Det är ju dock ömöjligt att säga idag hur stort prestandasteget blir när nästa generationens kort kommer. Men om jag inte har fel så var det hoppet som skedde nu senast något som inte är allt för vanligt.

Jag nappade på ett 6800gt och prestandan i det kortet är långt mer än vad man faktiskt kommer att behlva på ett bra tag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo har kollat igenom alla moderkort med Sli funktioner.Tror det lutar mot ett Asus kort.

 

Vågar inte köpa ett Abit eftersom mitt Abit IC7-Max 3 har strulat sen jag fick det.

 

Har bytt ut det 2 gånger eftersom det vart tillverkningefel på bägge korten.

 

Nu fungerar det si och så men undrar hur det är med Abits kvalite efter det här en aning.

 

Eftersom jag sysslar med 3D minst 5 timmar om dagen så tror jag jag följer Cibbes råd.

 

Kan nog inte få för mycket prestanda ialla fall

i 3D studio max.

 

Som det är nu så får grafikkortet jobba sig svettig i alla viewports såfort man bygger en komplex modell.

 

Tack för all hjälp!!!

[inlägget ändrat 2005-01-31 09:21:20 av Keffo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...